شناسهٔ خبر: 60629 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۹ آبان

روزنامه در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (چهارشنبه ۹  آبان ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

آسیا

کم درآمدها خانه دار می شوند

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مسکن اجتماعی قطعا بخشی از پروژه جامع بازآفرینی شهری است که با اجرای آن، ضمن خانه دار شدن افراد ضعیف و متوسط جامعه، بافت های فرسوده نوسازی و بهسازی می شود.سیدهادی بهادری با اشاره به ارسال لایحه مسکن اجتماعی به مجلس، گفت: متأسفانه در چند سال اخیر شاهد افزایش قیمت مسکن بوده ایم و در یک سال اخیر نیز نرخ بازار مسکن، ناگهان افزایش چشمگیر پیدا کرد و این مسئله موجب شد که خانواده های دارای درآمد متوسط و ضعیف از خانه دار شدن باز بمانند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسکن اجتماعی دو بازار و موضوع را هدف قرار داده است، به طوری که در بازار نخست، دولت پس از تصویب قانون مسکن اجتماعی، مجوز ساخت و ساز برای خانوارهای کم درآمد در شهرها و در بخش های دارای بافت فرسوده را صادر می کند که این مسئله حجم قابل توجهی از افراد را در بر خواهد گرفت.

دنیای اقتصاد

سازنده‌های مسکن از گردنه تورم ساختمانی عبور کردند؟

علائم احیا در بازار «نوساز»ها

جزئیات دو گزارش رسمی از وضعیت بازار معاملات و تغییرات هزینه‌ای ساخت واحدهای مسکونی شهر تهران از بروز علائم احیا در بازار فروش آپارتمان‌های نوساز خبر می‌دهد.یافته‌های «دنیای اقتصاد» بر پایه اطلاعات به دست آمده از تحقیقات میدانی، گزارش رسمی مرکز آمار ایران از تغییرات هزینه ساخت و ساز و همچنین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه حاکی از افزایش سهم واحدهای مسکونی نوساز در معاملات مسکن پایتخت در مهرماه نسبت به همه ماه‌های نیمسال اول ۹۷ است. کارشناسان، افزایش سهم واحدهای نوساز در معاملات مسکن در مهرماه را از یک زاویه، ناشی از بهبود نسبی شرایط سازنده‌ها از بابت میزان دسترسی به مصالح ساختمانی و کاهش وخامت اوضاع آنها از بابت توقف نوسانات لحظه‌ای قیمت مصالح ساختمانی می‌دانند.سهم واحدهای نوساز از کل معاملات خرید مسکن، مهرماه امسال، در مقایسه با سهم معاملات این گروه متراژی از کل معاملات، طی دست‌کم ۶ ماه گذشته در بالاترین حد خود قرار گرفته است؛ به‌طوری که از فروردین ماه ۹۷ تاکنون بیشترین نسبت معامله واحدهای مسکونی نوساز در مقایسه با حجم کل معاملات خرید آپارتمان در پایتخت در اولین ماه از فصل پاییز به ثبت رسیده است.

سهم واحدهای مسکونی نوساز شامل سه گروه آپارتمان‌های «تازه‌ساز»، «کلید نخورده» و «حداکثر با عمربنای ۵ سال»، مهرماه امسال در حالی به ۵/ ۴۴ درصد کل معاملات رسید که این سهم در همه ماه‌های گذشته از سال جاری کمتر از میزان فعلی بوده است؛ این در حالی است که تغییرات ماهانه فروش واحدهای نوساز در شهر تهران نشان می‌دهد در حالی که در همه ماه‌های نیمه اول سال ۹۷، میزان افت حجم معاملات واحدهای مسکونی نوساز نسبت به ماه قبل(تغییرات ماهانه فروش نوسازها) دورقمی بوده است اما در مهرماه میزان افت تعداد معاملات خرید آپارتمان‌های نوساز تک‌رقمی شد؛ تغییرات ماهانه فروش آپارتمان‌های نوساز در مهرماه در حالی نرخ منفی ۸ درصد را نشان می‌دهد که این نرخ در شهریور ماه منفی ۱۵ درصد، در هریک از ماه‌های مرداد و تیر منفی ۱۰ درصد و در خرداد ماه منفی ۵/ ۲۲ درصد به ثبت رسیده است.

خراسان

افزایش ۴۹ درصدی قیمت مصالح ساختمانی در تهران

شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان ۹۷ نسبت به شاخص فصل بهار ۲۵.۷ درصد و نسبت به شاخص فصل تابستان ۹۶ معادل ۱/۴۹ درصد افزایش داشته است.

 براساس گزارش مرکز آمار ایران قیمت آهن آلات، میلگرد و پروفیل در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۵ درصد افزایش داشته است. بیشترین افزایش قیمت سالانه به ترتیب با ارقام ۱۶۹ و ۱۰۸ درصد به گروه های ایزوگام و چوب و کمترین افزایش به ترتیب به سیمان و خدمات ساختمانی مربوط می شود. براساس این گزارش رشد قیمت در بخش های «گچ و گچ کاری»، «بلوک، سفال و آجر»، «موزاییک، کاشی و سرامیک» و سنگ به ترتیب، ۳۴.۶، ۲۰.۷، ۲۹.۶ و ۲۲.۹ درصد بوده است.

رویداد امروز

اغاز تولید مسکن برای قشر متوسط

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در شهرهایی که مسکن مهر به اتمام رسیده عملیات احداث واحدهای مسکونی برای اقشار متوسط را آغاز کرده‌ایم که تا دهه فجر این تعداد به ۵۰ هزار واحد می‌رسد؛ هم‌چنین شرکت عمران ظرفیت بالایی برای افزایش ساخت و ساز و اشتغال کشور از طریق احداث شهرک‌های تفریحی و گردشگری دارد.حبیب‌الله طاهرخانی اظهار کرد: ۵۰ هزار واحد مسکونی را از طریق مشارکت مدنی با انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران آغاز کرده‌ایم که عملیات احداث آن طی هفته دولت در بعضی شهرها شروع شده و در برخی دیگر تا دهه مبارک فجر انجام خواهد شد. تمرکز ما هم بیشتر در مناطقی است که مسکن مهر را تحویل داده‌ایم و به اتمام رسیده است. جامعه مخاطب این طرح نیز اقشارمتوسط هستند.

وی افزود: موضوع مهم دیگر که همزمان پیگیری می‌کنیم ایجاد مراکز محلات در مسکن مهر است. هم‌اکنون تعداد زیادی از مساکن مهر افتتاح شده اما محیط شهری لازم شکل نگرفته و خدمات عمومی به نحو مناسبی فراهم نیست. با این‌که سعی کردیم تعداد زیادی مدارس، فضاهای بازی و مجموعه‌های تجاری را تامین کردیم ولی با استانداردهای لازم فاصله طولانی دارد. به همین خاطر در قالب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، قصد داریم این مرکز محلات را به صورت مشارکت مدنی با سرمایه‌گذاران اجرا کنیم. در نظر داریم تا پایان سال عملیات احداث ۳۰ مرکز محله را در شهرهای جدید آغاز کنیم.

صبح نو

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران از برخورد با بنگاه‌های متخلف خبر داده است

خانه، دغدغه همچنان خانواده‌های ایرانی

آشفته‌بازار مسکن را سر‌و‌سامانی نیست. این امر را با جست‌و‌جویی در معدود فایل‌های ارائه‌شده برای فروش در سایت‌های مرتبط یا حتی مراجعه حضوری به بنگاه‌های املاک می‌توان به‌خوبی دریافت. بازار مسکن که از سال‌۸۹ تا ابتدای سال‌۹۶ در رکود به سر می‌برد حالا بعد از تجربه چند ماه رونق همراه با افزایش غیرقابل تصور قیمت‌ها، در حال تجربه دوره رکود جدیدی است.

بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی از آخرین تحولات روی داده در بازار مسکن، قیمت متوسط یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در تهران در شهریورماه امسال به ۸۱‌میلیون ریال رسیده است. این مبلغ نشان‌دهنده رشد ۱/۷۴‌درصدی بازار مسکن در یک‌سال گذشته از شهریور‌۹۶ تا شهریور‌ماه امسال است. همچنین قیمت هشت میلیون و ۱۰۰‌هزار تومانی که به‌عنوان میانگین قیمت مسکن در شهریورماه تهران ارائه شده در مقایسه با ماه قبل(مردادماه) رشد ۴/۹درصدی را نشان می‌دهد.

نظر شما