شناسهٔ خبر: 60710 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اعلام کرد:

الزام اجرای بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان پروژه بازآفرینی در استان/ سکونت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بافت‌های ناکارآمد

ابوالقاسم سلطانی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از سکونت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بافت‌های ناکارآمد در این استان خبر داد و گفت: ۱۵ عنوان پروژه به منظور اجرایی شدن برنامه بازآفرینی شهری پایدار در محلات ناکارآمد و فرسوده در سال ۹۷، در حال انجام است که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت عملیاتی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران ابوالقاسم سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اظهار کرد: مجموع مساحت بافت های ناکارآمد شهری در این استان ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار، سکونتگاه های غیررسمی ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار، بافت فرسوده ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار است.

وی ادامه داد: کل جمعیت ساکن در بافت های ناکارآمد شهری ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است که ۳۲ درصد جمعیت استان آذربایجان شرقی را تشکیل می دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰ باید ۴۸ محله ناکارآمد و فرسوده شهری از ۸ شهرستان در آذربایجان شرقی بازآفرینی شود، گفت: در این راستا ۱۸ محله برای سال ۹۷ در اولویت اجرای برنامه بازآفرینی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه ۶ هکتار زمین به منظور جابجایی ساکنین سکونتگاه های غیررسمی توسط اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، در اختیار شهرداری گذاشته شده، گفت: تعداد واحدهای در حال ساخت برای جابجایی ساکنان سکونتگاه های غیررسمی ۶۰۰ واحد و تعداد واحدهای تحویل داده شده ۱۷۱ واحد است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی افزود: از سال ۹۰ تاکنون ۱۹ هزار واحد مسکن مهر به مردم اعطا شده که در سال ۹۷، یک هزار و ۲۱۸ واحد به مردم تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکنون ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری پایدار در آذربایجان شرقی اختصاص داده است، ادامه داد: اخیرا بحث هایی مطرح شده که ردیف بودجه جداگانه ای برای شهر تبریز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در نظر گرفته شود که هنوز این موضوع قطعی نشده است.

سلطانی گفت: اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی متعهد شده که ۹۴۰ تن قیر به شهرداری برای آسفالت معابر محلات تحویل دهد و تاکنون ۷۵۰ تن از این میزان را تحویل داده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی بیان کرد: برای برنامه جامع اقدام مشترک استان آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان و برای برنامه جامع اقدام مشترک شهر تبریز یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، پروژه تعریف شده که باید انجام شود.

وی ادامه داد: ۱۵ عنوان پروژه به منظور اجرایی شدن برنامه بازآفرینی شهری پایدار در محلات ناکارآمد و فرسوده در سال ۹۷، در حال انجام است که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت عملیاتی داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اظهارکرد: در حال حاضر فعالیت عمده ما شناسایی زمین های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان و سازمان های دولتی برای اختصاص به اجرای مصوبات برنامه بازآفرینی شهری است.

سلطانی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل انقباضی بودن طرح جامع تبریز، با محدودیت واگذاری زمین برای اجرای سیاست های برنامه بازآفرینی شهری در این استان مواجه هستیم.

گفتنی است، اخیرا محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفری به استان آذربایجان شرقی، ضمن موافقت با اجرای برنامه جامع پیشنهادی بازآفرینی شهری پایدار کلانشهر تبریز، دستور تخصیص سریع ردیف اعتباری ویژه در نامه تقدیمی شهردار تبریز را صادر کرد.

نظر شما