شناسهٔ خبر: 60824 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد:

رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی بر توسعه راه روستایی/توجه به راه روستایی مانع مهاجرت به شهرها می‌شود/تشریح آخرین وضعیت راه‌های استان

عبدالمجید نژاد صفوی مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد درباره اهتمام جدید وزارت راه و شهرسازی مبنی بر توسعه راه‌های روستایی و تاثیر راه‌های روستایی در پدیده مهاجرت به شهرها گفت: نخستین تاثیر توسعه راه روستایی جلوگیری از مهاجرت به شهرها و حتی شاید مهاجرت معکوس باشد، چون عدم وجود زیر ساخت‌ها سبب شده تعدادی از روستاییان به مکان‌هایی که دارای خدمات بیشتری است، کوچ کنند. همچنین آسفالت شدن راه‌های روستایی نقش مهمی در کاهش استهلاک وسایل نقلیه، کاهش هزینه سفر و تلفات جاده‌ای خواهد داشت.

عبدالمجید نژادصفوی، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت راه‌های روستایی این استان و اهتمام جدید وزارت راه و شهرسازی مبنی بر توسعه راه‌های روستایی گفت: در جلسه‌ای که با گردهمایی مقام عالی وزارت، مدیران کل و معاونان محترم وزارتخانه داشتم موضوع مطالبات بحق درباره مسایل مختلف مردم مطرح شد و به تبع آن واضح است که نمایندگان مردم در شورای اسلامی پی‌گیری‌های زیادی دارند و این موضوع بار روانی و مالی به وزارتخانه تحمیل می‌کند.

 وی درباره وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام راه‌های روستایی استان افزود: با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی، در راستای استفاده از سرمایه‌هایی که در حوزه راهداری موجود است و شرایط اقتصادی موجود، پیشنهاد من این است با تشکیل تیم های راهسازی بخش بسیای از تعهداتی که تا کنون ایجاد شده و به دلیل مسایل اعتباری نیمه‌تمام مانده و تبعات اجتماعی را هم به دنبال داشته است، در صورت اهتمام و همکاری اداره راه و شهرسازی و با کمک خیرین و بخش خصوصی به پایان برسند.

این مدیر استانی اضافه کرد: در استان ما با ابلاغ‌هایی که صورت گرفته، حدود ۳۲ پروژه که اعتباراتی از سنوات قبل داشته است، در دست اقدام وجود دارد و برخی هم آماده آسفالت شده‌اند. البته موضوع کمبود قیر روند بهره‌برداری از آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است که با پی‌گیری‌ها می‌توانیم بگوییم که تعداد زیادی از آنها تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند. 

وی با اشاره به وضعیت روکش آسفالت‌ راه‌های افزود: استان ما روستاهای پراکنده و دوردست زیاد دارد و بخشی هم که روکش آسفالت شده با توجه به شرایط اقلیمی و توپوگرافی و زیر سازی‌هایی که داشته، در طول سال حتما باید برف روبی انجام می‌شده و بر این اساس نیاز به روکش آسفالت مجدد دارد.

نژادصفوی در ادامه گفت: امیدم این است که اعتبارات موجود را به پروژه‌های نیمه‌تمام سمت و سو دهیم و در ادامه مسیر تعهداتی که ایجاد کرده‌ایم، تامین اعتبار شوند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که "راه‌های روستایی چه تاثیری در وضعیت کاهش سفرها و توسعه روستا دارد؟" گفت: من فکر می‌کنم نخستین تاثیر توسعه راه روستایی جلوگیری از مهاجرت و حتی شاید مهاجرت معکوس باشد و چون به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌ها تعدادی از روستاییان به مکان‌هایی که دارای خدمات بیشتری است، کوچ کرده‌اند و طبیعتا آسفالت و حتی فعال شدن زیر ساخت‌ها می‌تواند سبب برگشتن کوچ‌کنندگان شود. چرا که روستاها زمین‌های حاصلحیزی دارند و  نقش بسیار ارزشمندی در افزایش تولیدات کشاورزی ایفا می‌کنند. از سوی دیگر هم آسفالت شدن راه‌های روستا تقش مهمی در کاهش استهلاک ماشین‌ها، کاهش هزینه سفر و تلفات جاده‌ای خواهد داشت./

نظر شما