شناسهٔ خبر: 60907 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر طرح و برنامه‌های بانک مسکن تشریح کرد؛

تسهیلات کنونی بانک مسکن برای خرید/مجموعه‌های حمایتی بانک مسکن از جوانان و زوجین

محمد حسن مرادی مدیرکل امور طرح و برنامه‌های بانک مسکن جزئیات تسهیلات بانک مسکن را برای خرید در وضعیت فعلی، تشریح کرد.

محمدحسن مرادی مدیر طرح و برنامه‌های بانک مسکن به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از روش ها استفاده از اوراق است که در این روش هرکسی هر زمانی اراده کند می تواند مراجعه کند و اوراق را تهیه کند و از تسهیلات بهره مند شود. سقف‌های تسهیلاتی خرید مسکن برای تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و سایر شهرها در حالت انفرادی به ترتیب ۶۰، ۵۰ و ۴۰ میلیون تومان است و برای زوجین نیز به ترتیب، ۱۰۰، ۸۰ و ۶۰ میلیون تومان است که به این مبالغ نیز ۲۰ میلیون تومان وام جعاله تعلق می‌گیرد.

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: خانه ای که از محل تسهیلات اوراق باید توسط متقاضیان خریداری شود حداکثر ۲۰ سال ساخت بوده و نباید از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آن بیش از ۲۰ سال گذشته باشد. دوره بازپرداخت تسهیلات نیز ۱۲ سال است اما اگر در بافت فرسوده خرید کنند دوره بازپرداخت ۱۵ سال خواهد بود. همچنین نرخ سود نیز ۱۷.۵ درصد است.

وی مسیر دیگر خرید را صندوق پس انداز مسکن یکم برشمرد و افزود:  در این حساب افراد حداقل باید یکسال صبر کنند و در بانک سپرده گذاری کنند. بعد از یکسال بانک به اندازه دو برابر سپرده گذاری به متقاضیان وام پرداخت می شود. به عنوان نمونه با سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومان در یکسال ۸۰ میلیون تومان وام به سپرده گذار تعلق می گیرد. ضمن آنکه در این نوع از سپرده گذاری امکان استفاده کمتر از یکسال وجود ندارد.

به گفته مراد، سقف‌های تسهیلاتی صندوق یکم در تهران ۸۰ میلیون تومان، مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان است. در حالت زوجین نیز همه این تسهیلات دو برابر خواهد شد و به ترتیب ۱۶۰، ۱۲۰ و ۸۰ میلیون تومان خواهد شد.

وی افزود: نرخ سود تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم در خارج از بافت فرسوده ۸ درصد و در داخل بافت فرسوده نرخ سود ۶ درصد است. خانه ای که در این نوع از تسهیلات خریداری می شود نباید از صدور پروانه ساختمانی آن بیش از ۱۵ سال گذشته باشد. مدت بازپرداخت آن حداکثر ۱۲ سال است و افرادی واحد استفاده از تسهیلات حساب صندوق یکم هستند که خانه اولی باشند.

مدیر طرح و برنامه های بانک مسکن با اشاره به اینکه تعریف خانه اولی به زعم بانک این است که نباید متقاضی و یا متقاضیان از تسهیلات شبکه بانکی و یا امکانات دولتی در بخش مسکن استفاده کرده باشند، اعلام کرد:  در داخل بافت فرسوده غیر از خانه اولی ها هم می توانند از مزایای این حساب استفاده کنند ولی با این تفاوت که نرخ سودشان ۸ درصد خواهد بود.

مرادی همچنین گفت: حساب جوانان از دیگر انواع تسهیلاتی است که برای خرید توسط بانک تدارک دیده شده است. حساب جوانان بانک یک حساب بلندمدت و ۱۵ ساله است. افراد در این حساب، سپرده گذاری میکنند طی ۱۵ سال وام را دریافت می کنند. متقاضیان باید ماهانه باید مبالغی را واریز کنند و بعد از ۱۵ سال از سقف تسهیلات استفاده می کنند.

وی یادآور شد: هم اکنون افرادی که حساب باز کنند می توانند تا ۲۱۰ میلیون تومان بعد از ۱۵ سال تسهیلات دریافت کنند. در عین حال از سال پنجم به بعد می تواند از تسهیلات این حساب بهره مند شود و با این ترتیب سقف آن پایین تر می آید. نرخ سود تسهیلات آن نیز ۹ درصد است و مدت بازپرداخت نیز حداکثر ۲۰ سال است. این حساب هم برای ساخت و هم برای خرید قابل استفاده است.

نظر شما