شناسهٔ خبر: 60994 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه‌گذاری سازمان بنادر خبر داد؛

انتقال ۲۰ درصد بار ترافیکی بنادر در بخش کالاهای اساسی به بندر شهیدبهشتی چابهار/ افزایش تخفیف سود بازرگانی در بندر شهیدبهشتی چابهار به ۲۵ درصد

صادقی‌نژاد مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: دو درخواست شفاف این سازمان در مورد بندر شهیدبهشتی چابهار؛ انتقال ۲۰ درصد بار ترافیکی بنادر در بخش کالاهای اساسی به بندر چابهار و همچنین افزایش تخفیف سود بازرگانی در بندر چابهار به ۲۵ درصد به زودی اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صادقی نژاد مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه بندر شهیدرجایی هاب کانتینری و بندر امام خمینی(ره) هاب غلات در کشور به شمار می روند و به عنوان دو بندر بزرگ کشور مطرح هستند که همواره توجه به آن ها در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به اقدامات انجام شده در خصوص تاسیسات زیربنایی و سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای مدنظر نظام در مورد سواحل مکران، در بندر شهیدبهشتی چابهار اقدامات مناسبی در زمینه ورود تجهیزات، احداث اسکله ها و قرارداد اپراتوری هندی‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: دو درخواست شفاف سازمان بنادر در مورد بندر شهیدبهشتی چابهار مطرح شده است؛ در مورد اول قرار بر این است تا ۲۰ درصد کالاهای اساسی که در بنادر دیگر تخلیه می شود در بندر شهیدبهشتی چابهار تخلیه شده و بر این اساس ۲۰ درصد بار ترافیکی بنادر دیگر در بخش کالاهای اساسی به بندرشهید بهشتی برود.

مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: مورد دوم نیز مربوط به درخواست افزایش تخفیف سود بازرگانی در بندر شهیدبهشتی چابهار از ۱۰ به ۳۰ درصد پیشنهادی بوده این درخواست در مرحله نهایی قرار دارد و به زودی با طی مراحل افزایش این تخفیف به ۲۵ درصد قطعی می شود.

صادقی نژاد با بیان اینکه اگر ۲۰ درصد کالاهای اساسی کشور وارد بندر شهیدبهشتی چابهار شود، دیگر نیاز نیست تا کشتی ها از دریای عمان و خلیج فارس رد شوند و در بندر امام خمینی(ره) پهلو بگیرند و از آنجا غلات استانهای شرقی از جمله سیستان و بلوچستان و خراسان توزیع شود، گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور در حوزه کالاهای اساسی از طریق بندر امام خمینی(ره) و ۱۰ درصد دیگر نیز از طریق سایر بنادر تامین می شود.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم تا ۲۰ درصد کالاهای اساسی فله که از طریق بندر امام‌خمینی (ره) به کشور وارد می‌شوند از طریق بندر شهیدبهشتی چابهار وارد شده و این بار ترافیکی از غرب به شرق کشور منتقل شود. این درخواست به معاون اول رییس‌جمهوری ارائه شده است و پس از آن به کمیسیون زیربنایی هیئت دولت ارجاع داده می‌شود. در همین رابطه جلسات مختلفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شده است و تحقق این مسئله یکی از درخواست‌های مطرح شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی است.

نظر شما