به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روانبخش بهزادیان در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: در حال حاضر در ایران ۹ بندر بزرگ و فعال داریم که شامل بنادر شهید رجایی، امام خمینی(ره)، بوشهر، چابهار، بندر انزلی،نوشهر،امیرآباد، خرمشهر و آبادان میشود. در این میان ۳ بندر انزلی، نوشهر و امیر آباد از بنادر مهم در سواحل شمالی ایران و بنادر بوشهر و امامخمینی از بنادر مهم در سواحل جنوبی ایران محسوب میشوند.
وی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به اختیارات و قوانین موجود مسئول توسعه بنادر بازرگانی در کشور و همچنین بهره برداری از بنادر و تنظیم مقررات حمل و نقل دریایی است. در خصوص بخش کشتیرانی نیز، سازمان بنادر و دریانوردی ایران وظیفه تنظیم مقررات و ابلاغ قوانین کلی بینالمللی برای صنعت کشتیرانی را بر عهده دارد.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اذعان داشت: تا سال ۲۰۰۱، سازمان بنادر و دریانوردی خود به تنهایی مجری بهره برداری و مدیریت بنادر و فعالیت های بندری در تمام بنادر کشور بوده است. اما از سال ۲۰۰۱ با واگذاری برخی از پایانه های بندری به بخش خصوصی، روند سرمایه گذاری و خصوصی سازی بنادر با اختصاص اراضی پسکرانه به بخش خصوصی آغاز شد. از سال ۲۰۰۸ روند واگذاری کل یک بندر به بخش خصوصی آغاز شد به طوری که در حال حاضر فعالیت بنادر آستارا، فریدونکنار و گناوه کاملا در اختیار بخش خصوصی است.
وی تاکید کرد: آمار روند فعالیت های ۱۰ ساله بنادر کشور بیانگر این موضوع است که در سال ۲۰۰۹ ظرفیت بنادر ۱۵۰ میلیون تن بوده که تا سال ۲۰۱۷ به ۲۳۳ میلیون تن رسیده است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، بهزادیان گفت: سیاستهای اصلی سازمان بنادر و دریانوردی شامل سرمایه گذاری در زیرساختهای بنادر کشور، خصوصیسازی بنادر، ارائه تجهیزات مدرن به بنادر کشور، افزایش ظرفیت بنادر، اعمال تعرفههای رقابتی و توسعه اراضی پسکرانه بنادر است.