شناسهٔ خبر: 61086 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون راهدرای اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده‌اي سیستان و بلوچستان مطرح کرد

تمهیدات راهداری سیستان و بلوچستان برای طوفان شن و ماسه پیش رو/خشکی هامون بادهای ۱۲۰ روزه را ۲۰۰ روزه کرده است

طوفان شن در سیستان و بلوچستان معاون راهدرای اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده‌اي سیستان و بلوچستان درباره تمهیدات ایمنی راهداری در مواجهه با طوفان‌های شن و ماسه که از فردا در این استان آغاز می‌شود، گفت: طوفان‌های ۱۲۰ روز به ۲۰۰ روزه تبدیل شده است و سیستم راهداری به صورت ۲۴ ساعته در محورهای مسیر طوفان آماده‌باش قرار دارند.

منصور ملاشاهی، مدر گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: طوفان‌های استان که قبلا به ۱۲۰ روزه معروف بود، به تازگی ۲۰۰ روزه شده‌اند و دلیل آن خشک شدن دریاچه هامون است که آب آن از افغانستان تامین می‌شود و وضعیت این استان را دچار بحران بیشتری کرده است. این استان از نظر محورهای خاص و قرار گرفتن در معرض این بادها  نیاز به کمک‌ها و حمایت‌های جدی دارد.

وی افزود: قبلا که رودخانه دارای آب بود، با وزش‌ باد شهر زابل را خنک می‌کرد، ولی در چند سال اخیر با خشک شدن کف رودخانه بیشتر سبب بلند شدن گرد و خاک و تشدید بادهای شدید استانی می‌شود.

این مدیر استانی در ادامه درباره مشکل مسدود شدن جاده‌ها در مسیرهای مختلف استان اضافه کرد: جاده‌ها در هنگام طوفان شن و ماسه‌های دوره‌ای قاعدتا دچار انسداد می‌شوند. این روزها حدود ۲۰ الی ۲۵ دستگاه به صورت ۲۴ ساعت از راه‌ها محافظت می‌کنند تا راه‌ها بسته نشود.

ملاشاهی در ادامه توضیح داد: راهدای استان در نقاط ماسه‌گیر دستگاه مستقر کرده است. گرد و خاک متاسفانه به لحاظ نفوذ در ریه‌ها هم برای سلامتی بدن انسان و هم برای سیستم ماشین و موتور مضر است و از این منظرسیستم راهداری با چالش مواجه می‌شود.

وی با برشمردن مسیرهای صعب‌العبور در هنگام وزش بادهای شن و ماسه اضافه کرد: مسیرهای زابل- مهوندان، زابل- زهک، زهک- میلک و میلک به دوست‌محمد از جاده‌هایی هستند که در مسیر بادها و مشکلات انسدادی قرار دارند.

عاون راهدرای اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده‌اي سیستان و بلوچستان اضافه کرد: اگر جلوی ماسه بادی گرفته نشود، راه‌ها به سرعت مسدود می‌شوند و عملیات باید به گونه‌ای باشد که تا شب راه‌ها باز شوند. در این صورت باید چندین نفر نیرو و دستگاه در تلاش مستمر و شبانه‌روزی حرکت کنند و آنقدر شدت طوفان‌ها زیاد است که باید یک نفر جلو راه برود و ماشین پشت سر حرکت کند تا از نقطه حساس عبور کند.

ملاشاهی اضافه کرد: متاسفانه در اثر خشکسالی وضعیت آب و هوایی و جوی استان به شدت بحرانی شده است. افرادی که استطاعت مالی بیشتری داشتند، مهاجرت کرده‌اند و این روزها اصلی‌ترین مشکل خشکسالی، بیکاری و مهاجرت است که امیدواریم از این وضعیت حمایت شود./