شناسهٔ خبر: 61161 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر عنوان کرد:

کاهش ۱۴ درصدی سوانح دریایی در آب‌های تحت حاکمیت ایران

علیرضا خجسته مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سوانح دریایی در آب‌های تحت حاکمیت و نظارت جمهوری اسلامی ایران کاهش ۱۴ درصدی یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا خجسته درباره کاهش ۱۴ درصدی سوانح دریایی، افزود: بررسی آمار سوانح دریایی در بخش جستجو و نجات دریایی طی شش ماهه اول سال ۹۷، بیانگر کاهش تعداد سوانح دریایی در آبهای تحت حاکمیت و نظارت جمهوری اسلامی ایران می باشد. به طوری که مقایسه آمار شش ماهه سوانح دریایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱۴ درصدی را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: کلیه سوانح اتفاق افتاده طی شش ماهه اول سال جاری ، مربوط به شناورهای ایرانی است و بدین ترتیب هیچگونه سانحه ای از شناورهای غیرایرانی متردد در آبهای تحت حاکمیت و نظارت جمهوری اسلامی ایران گزارش نشده است.

مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی در خصوص انواع شناورهای سانحه دیده طی مدت شش ماهه اول سال ۹۷ گفت: ۴۵ درصد از سهم سوانح مذکور مربوط به موتورلنج های باری ، ۳۳ درصد قایق های موتوری،  ۳/۸ درصد کشتی های فلزی و ۷/۱۳ درصد مربوط به سایر شناورهای ایرانی متردد بوده است. 

وی تاکید کرد:عمده دلایل ایجاد سوانح اخیر مربوط به آب گرفتگی شناورها با سهم ۴۲درصد ، نقص فنی ۲۹درصد و مابقی آن به ترتیب به دلیل طوفان ، آتش سوزی و تصادم در دریا می باشد.

خجسته با اعلام بیشترین آمار سوانح ثبتی در ماه های فروردین و اردیبهشت سال جاری و تشریح عملکرد قابل قبول مراکز هماهنگی نجات دریایی بنادر کشور ، افزود : بیشترین تعداد سوانح ثبت شده شش ماهه اول سال جاری به ترتیب مربوط به بنادر بوشهر ، هرمزگان ، چابهار، خوزستان ، مازندران و گلستان است که در این میان تعداد کل نجات یافته ها به میزان ۲۱۶ نفر می باشد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد خدمات پزشکی ارائه شده به مصدومین و مجروحین شناورهای مضطر ، ۹۱ مورد می باشد که از این تعداد ۸۷ مورد مربوط به اتباع ایرانی و ۴ مورد مربوط به خدمه و اتباع غیر ایرانی شناورهای مضطر بوده است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه های این اداره کل در بخش استانداردسازی ، تجهیز مراکز هماهنگی نجات دریایی کشور به مدرن ترین تجهیزات استراتژیک ، سخت افزاری ونرم افزاری ، و همچنین  برنامه ارزیابی دوره ای عملکرد کلیه مراکز MRCC   کشور ، گفت: در آینده به کاهش حداکثری سوانح دریایی در آبهای تحت حاکمیت و نظارت کشور خواهیم رسید.