شناسهٔ خبر: 61182 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

ممنوعیت تردد کشتی‌های غیرایمن در آب‌های ایران/۴۲ کشتی در لیست سیاه کشتی‌های غیرمجاز قرار گرفته‌اند

نادر پسنده مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی‌های غیر ایمن و غیر مجاز امکان تردد در آب‌ها و بنادر ایران را نخواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نادر پسنده مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: اجرای فرایندهای PSC/FSC به صورت مستمر و قوی باعث می‌شود کشتی‌های غیر ایمن و غیر مجاز امکان تردد در آب‌ها و بنادر ایران را نداشته باشند و همین امر به ارتقای ایمنی بنادر کمک شایانی می‌کند.

وی گفت: در راستای قوانین و استانداردهای بین‌المللی ۴۲ کشتی در لیست سیاه کشتی‌های غیر مجاز قرار گرفته‌اند.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی  افزود: در پاسخ با این سوال که چطور می‌توان امنیت دریانوردی در سواحل را تامین کرد این موضع مطرح می‌شود که در صورتی که ملزومات کنوانسون های IMO در بنادر برقرار باشد می توان ایمنی یکی بندر را تامین کرد.

وی اذعان داشت: ناظران PSC/FSC می‌توانند از طریق بازرسی استانداردهای موجود در بنادر ایمنی کشتی ها و بنادر را تایید کنند. در حال حاضر در ایران ۹۰ افسر ناظر PSC/FSC آموزش دیده و متخصص در ۳۲ منطقه بندری مشخص شده در حال فعالیت هستند. برخی از این ناظران با توجه به تخصص بالا و تجربیات شان، دوره‌ای آموزشی در کشورهای دیگر نیز برگزار می‌کنند.

پسنده گفت: افسران ناظر PSC/FSC به کمک تجهیزات آنلاین، اطلاعات گردآوری شده را به سیستم جامع دریایی منتقل می کنند. اطلاعات انتقال داده شده به سیستم جامع دریایی قابل بررسی و ممیزی هستند و قابلیت پیگیری اطلاعات به صورت لحظه ای نیز وجود دارد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی در همین ارتباط خاطرنشان کرد: از سال ۱۹۹۰ موضوع PSC/FSC به صورت جدی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت. تا به حال ۳ مورد ممیزی در این زمینه در ایران انجام شده است. یکی از این بازرسی‌ها توسط EMSA انجام شد که گزارش نهایی آن حاکی از نتایج بسیار مطلوبی در مبحث STCW  بوده است.