شناسهٔ خبر: 61230 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس گروه تخصصی سازمان نظام مهندسی استان قم:

ممنوعیت اجرای نمای رومی تنها بروی کاغذ است

نشست رئیس گروه تخصصی سازمان نظام مهندسی استان قم گفت:در شهر قم پروژه‌هایی اجرایی شده که از ابتدا اشتباه بوده است و ممنوعیت اجرای نمای رومی تنها بروی کاغذ بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم ، سید مجید فارغیان رئیس گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز در این نشست در سخنانی اظهار داشت: در شهر قم پروژه‌هایی وجود دارد که اجرای آن از ابتدا اشتباه بوده است و هر چند مخالفت‌هایی با آن صورت می‌گرفته اما متاسفانه ادامه پیدا می‌کرد.

وی عنوان کرد: تفاوت‌های مهم ما با کشورهای غربی و توسعه یافته آن است که ما در فعالیت‌ها و فرآیندهای شهری مردم را با خود همراه نمی‌کنیم و در واقع روحیه مطالبه گری در بین مردم وجود ندارد و از طرفی بین اعتراض دموکراتیک در مقایسه با سایر موضوعات خلط مبحث می‌شود و همین امر موجب خودسانسوری می‌شود.

فارغیان عنوان کرد: متاسفانه برخی از اتفاقات در قم رخ می‌دهد که با اعتراض گروه‌ها و مردم مواجه نمی‌شویم که این موضوع در تعارض با مسائل دینی و ارزش‌هاست و ما نباید تنها در موضوعات خاص سیاسی و مذهبی ورود پیدا کنیم و در موضوعاتی همانند شهرسازی نیز باید در میدان حضور داشته باشیم.

 وی گفت: اگر آمار بگیریم که باغ‌های موجود در قم تا چه میزان توسط مردم و یا نهادها تغییر کاربری یافته‌اند خواهیم دید که نهادهای مذهبی و حوزوی در این زمینه در صدر قرار دارند که از میان برداشتن باغ‌های سالاریه و خیابان‌معلم از جمله آنهاست که این موارد با مبانی مذهبی ما تعارض دارد و حال باید پرسید چرا نهادهای مذهبی دست به چنین اقدامی می‌زنند.

فارغیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) بیان داشت: ایشان می‌فرمایند درختان را قطع نکنید چراکه خداوند بر شما عذاب شدید می‌فرستد و این روایت بسیار سنگین است که حتی می‌تواند حکم تحریم را برای این عمل به همراه داشته باشد.

رییس گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: فرایند تغییر فضای سبز در قم به سایر مکان‌ها موجب ایجاد مشکلاتی همانند افزایش ریزگردها و گرمای دمای هوای قم شده است.

ممنوعیت اجرای نمای رومی تنها بروی کاغذ است

فارغیان همچنین با انتقاد از گسترش اجرای نماهای رومی در قم بیان داشت: برای جلوگیری از این کار تبلیغ عدم اجرای آن کافی نیست؛ بلکه باید قوانین و دستورالعمل‌هایی برای آن در نظر گرفت و البته در کنار آن باید فرهنگ سازی را هم جدی بگیرم اما اقدامات سلبی را نباید فراموش کرد.

وی همچنین بیان داشت: جلسات کمیته سیما و منظر شهری در استان قم مدتی است که دیگر برگزار نمی‌شود و مسئولین به دلایل مختلفی زیر بار مسئولیت نمی‌روند.

وی ادامه داد: در جلسات سیما و منظر شهری یک جدول زمانبندی برای جلوگیری از گسترش نماهای رومی در قم تهیه شد که متاسفانه تاکنون اقدام عملی برای جلوگیری از ممنوعیت اجرای آن صورت نگرفته است.

برخی نماهای ساختمانی قم نه‌تنها رنگ و بوی اسلامی که حتی رنگ و بوی ایرانی هم ندارند

رییس گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ابراز داشت: ما در گفتار از موضوعاتی همانند آرمان شهر شیعی حرف می‌زنیم اما متاسفانه در عمل می‌بینیم که در قم نماهای ساختمان‌ها نه‌تنها رنگ و بوی اسلامی که حتی رنگ و بوی ایرانی هم ندارند.

فارغیان با بیان اینکه بر اساس جدول زمانبندی کمیته سیما و منظر شهری از ابتدای سال ۹۸ نباید ساختمانی پروانه دریافت کند که نمای آن کنترل نشود افزود: متاسفانه به نظر می‌رسد این موارد رعایت و اجرایی نشود و تنها بر روی کاغذ باقی بماند.

وی اضافه کرد: در قم که شهری مذهبی است باید حساسیت‌های بیشتری در زمینه موضوعات شهری صورت گیرد و نباید دوگانگی‌ها در موضوعات مختلف وجود داشته باشد که تنها در مسائیل سیاسی حساس باشیم.