شناسهٔ خبر: 61247 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت تاکید کرد

لزوم توجه سازمان برنامه و بودجه برای اتصال چابهار به راه آهن/ بندر چابهار و راه آهن یک اولویت بسیار بزرگ در این مقطع است

آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری با حضور رئیس جمهوری رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه چابهار گفت: بندر چابهار و راه‌آهن برای ما یک اولویت بسیار بزرگی است و وزیر راه و شهرسازی، استاندار و سازمان و برنامه بودجه به این نکته توجه کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با اشاره به اهمیت توسعه چابهار گفت: در این مقطع فکر میکنم، بندر چابهار و راه‌آهن برای ما یک اولویت بسیار بزرگی باشد و هم وزیر راه و شهرسازی، استاندار و سازمان و برنامه بودجه به این نکته توجه کنند.

رئیس جمهور که روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت سخن می گفت، با اشاره به اینکه مسأله راه‌آهن و اتصال چابهار به راه‌آهن سراسری هم از لحاظ ترانزیت و احیاء استان و هم توسعه چابهار، بسیار مهم است، گفت: البته در کنار اتصال ریلی، بخش معدن هم آنجا می‌تواند رونق یابد. در کنار کرمان که به بهشت معدن معروف است، سیستان و بلوچستان هم می‌تواند بهشت معادن باشد. معادن زیادی آنجا وجود دارد و باید بیشتر از آن بهره‌برداری و استفاده شود.

روحانی در ادامه با اشاره به انتخاب آقای موهبتی بعنوان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان خیلی اهمیت دارد، سیستان و بلوچستان از لحاظ استراتژیک شاید از یک دیدگاه پیشانی و مهم‌ترین استان کشور است.

رییس جمهور بیان کرد: سیستان و بلوچستان مرز بسیار مهم کشور است. تنها مرزی است که از آن به اقیانوس راه داریم. بقیه استان‌ها به دریا یا خلیج فارس، یا دریای خزر راه دارند اما این استان در واقع هم به دریای عمان و هم در آستانه اقیانوس هند است و این استان با دنیا در ارتباط است.

وی اضافه کرد: سیستان و بلوچستان از لحاظ جایگاه استراتژیک خیلی مهم است. چابهار هم برای ما و هم برای کشورهای همسایه و هم برای کشورهای همسایه شمالی و شرقی اهمیت دارد.

رییس جمهور همچنین با قدردانی از همه مردم سیستان و بلوچستان گفت: از برادران بسیار خوب اهل سنت و بلوچ در این استان تشکر می کنم. واقعاً در این پنج سال برای امنیت استان، کاملاً تلاش کردند. قبلاً خیلی ناامنی در شهرهای مختلف و در مرکز استان بود. امروز ناامنی در استان اصلاً نیست و گاهی در مرز ممکن است یک عده‌ای جنایتکار آن طرف مرز هستند، بیایند، یک حمله ناگهانی بکنند و عده‌ای را شهید کنند یا عده‌ای قاچاقچی بوده که دنبال قاچاق مواد مخدر هستند و مشکلاتی برای ما در مرز درست کنند.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان، ‌استان کاملاً امن است و گردشگر  به راحتی می‌تواند وارد این استان شود و به شهرهای مختلف برود، گفت: سیستان و بلوچستان، استانی دیدنی است و گردشگر ما  می تواند از نقاط و آثاری که در این استان وجود دارد، بازدید داشته باشد.

روحانی ادامه داد: سیستان و بلوچستان البته استان مرزی است که در جنوب، عمان بوده و در سمت شرق پاکستان و بالاتر از آن افغانستان است که  همسایگان زیادی دارد و از لحاظ همسایگی برای ما اهمیت دارد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان افزود: به هر حال جوان‌ها باید بیایند و مدیریت‌ها را به عهده بگیرند. نسل جوان، مدیران آینده کشور هستند و لیاقت‌های بسیار خوبی دارند. در هیأت وزیران هم هر کجا از نیروی جوان‌تر استفاده کردیم، نه تنها پشیمان نشدیم، بلکه راضی و خشنود هستیم. به خوبی و پرتلاش کار می‌کنند. البته یک جاهایی هست که تجربه و سابقه در یک شرایطی مورد نیاز باشد، اما همین مدیران هم باید مدیران جوان را سر کار بیاورند یعنی معاونین و مشاورینی که معرفی می‌کنند از نسل جوان باشند و از آنها استفاده کنیم.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: یکی از مسائل بسیار مهم امروز، مقابله با تحریم ظالمانه آمریکاست. آمریکایی‌ها، می‌خواهند بر ایران فشار وارد کنند. مقصود آنها هم اقتصاد ایران و توسعه ایران نیست؛ مسأله، بالاتر از اینها است. آنها از استقلال و آزادی مردم ایران و از اینکه نسبت به ایران هیچگونه قدرت تصمیم‌گیری ندارند، خیلی عصبانی‌اند.

رئیس جمهور گفت: امروز با قدرت باید در برابر این توطئه بایستیم و ایستادگی به این است که از تمام ظرفیت داخلی‌مان در عرصه های انسانی، جغرافیایی و فیزیکی به خوبی استفاده کنیم. ایران کشوری است که می‌تواند راه ترانزیت برای بسیاری از کشورهای دنیا باشد چرا که در جایگاه بسیار حساسی واقع شده است. امنیت آبراه اصلی نقل و انتقال نفتی به دست ملت و نیروهای مسلح ایران است. محبوبیتی که ایران در منطقه در میان ملت‌ها دارد، بسیار تأثیرگذار است.

روحانی نسل جوان دانشمند، فهمیده، ایثارگر و مخلص را از توانمندی های بالای کشور عنوان کرد و گفت باید از این توانمندی‌ها استفاده کنیم و باید از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده و بهره‌برداری شود و به نسل جوان برای آینده بسیار بهتر در کشورمان امید بدهیم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ تردیدی نداریم که ایران، کشور سربلندی خواهد بود، گفت: ایران در سال‌های آینده سربلندتر خواهد بود و نفوذاش در منطقه در میان قلوب مردم، بیشتر و فرهنگش در اعتلای بالاتر خواهد بود. این مشکلات، مشکلات کوتاه‌مدتی است  و از آن عبور می‌کنیم .

وی در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام شهادت امام یازدهم حضرت عسکری(ع) و تبریک سرآغاز امامت امام دوازدهم ارواحنا له الفداء ، ماه مبارک ربیع‌المولود را ماه رسالت، نبوت و امامت دانست و افزود:  امیدواریم این ایام، همه ما به خاندان رسالت نزدیک‌تر شویم.