شناسهٔ خبر: 61271 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد

انتظار داریم در بودجه ۹۸ ظرفیتی برای پشتیبانی از شبکه راه‌ها فراهم شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نمایندگان استان کرمان برنامه‌های این وزارتخانه برای حل مشکل توزیع نامتوازن بودجه، ایمنی راه‌ها، محدودیت قطار و مسکن در استان کرمان و کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی عصر روز گذشته در جلسه‌ای با نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی این استان که در محل استانداری کرمان برگزار شد، به بررسی مشکلات مربوط به راه و شهرسازی این استان پرداخت.

اسلامی در این جلسه ضمن تبریک به دکتر فدایی، استاندار کرمان به علت انتخاب به این سمت گفت: مشکلات عمده کرمان را می‌توان به تخصیص نامتوازن اعتبارات، کمبود ایمنی راه‌ها، محدودیت شهرهای کوچک در استفاده از راه‌آهن و مشکل مسکن تقسیم کرد.

وی با اشاره به اینکه منابع محدود موجود باید عادلانه و متوازن توزیع شود، افزود: منابع محدود است، تقاضا هم زیاد است. اما اعتبارات موجود باید درست توزیع شود. برای اینکار یک کارگروه تشکیل شده است، این کار گروه باید متوازن سازی و متناسب سازی تخصیص اعتبارات را انجام دهد و با اطمینان اینکار انجام خواهد شد، به طوریکه قبل از نهایی شدن بودجه ۹۸ هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه بحث ایمنی و سلامت جانی مردم باید مورد اهمیت ویژه قرار بگیرد، گفت: ایمن سازی مناطق حادثه خیز باید به سرعت انجام شود.

وی با اعلام اینکه روکش کشی آسفالت  در راه‌های روستایی تسریع خواهد شد، ادامه داد: باید دقت شود که کار فنی با کیفیت انجام شود. آسفالت، شرایط محیطی، شرایط حمل، پخش، کوبش، دمای آسفالت و ... استاندارد مشخص را دارد و باید بر درستی آن نظارت شود تا آسفالت به سرعت مستهلک نشود. اینکه آسفالت رود مستهلک می‌شود غیر قابل قبول است.

اسلامی در مورد محدودیت ظرفیت راه‌آهن برای استفاده  ساکنان شهرهای کوچک در مسیر ریل نیز گفت: غیر قابل قبول است که پس از این همه سال که بر توسعه شبکه ریلی تمرکز شده، قطار محدودیت دارد. مردم منطقه‌ای که قطار از آن عبور می‌کند، باید بتوانند از قطار استفاده کنند. باید با برنامه ریزی صحیح کاری کرد که مردم تمام مناطق در مسیر راه آهن بتوانند از قطار استفاده کنند و کسی به علت پر بودن ظرفیت قطار از استفاده از آن باز نماند. امروز عصر دیجیتال است و به راحتی می‌توان به صورت الکترونیکی این برنامه ریزی را انجام داد. این حداقل خدمتی است که می‌توان به مردم ارائه کرد.

برنامه وزارت راه برای حذف سود از معاملات مسکن برای گروه هدف خاص

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکل کمبود مسکن در استان کرمان گفت: مردم تقاضای زیادی برای حل مشکل مسکن دارند. با خبر شدم که زمین‌های دولت نیز در این استان تصرف شده است و این تبدیل به یک مشکل سنواتی شده است. با استاندار صحبت مفصلی داشتیم و برنامه مفصلی در این باره طرح شد.

وی ادامه داد: مسکن مهر با اهتمام ویژه باید تعیین تکلیف شود. طرح جدید مسکن هم برای آنکه اهداف برنامه ششم را دنبال کند، به ۵ مسیر منتج شده است.

اسلامی افزود: بنیاد مسکن در حال آماده‌سازی طرح شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است. استفاده از فضای داخل شهر توسط شرکت بازافرینی شهری، انبوه سازی توسط سازمان ملی زمین و ساختمان دنبال می‌شود. رییس جدید سازمان زمین و ساختمان و هیات مدیره جدید که به زودی منصوب خواهند شد باید این طرح را پیگیری کنند. همچنین شهرهای جدید باید این اختیار را داشته باشند که حداقل ۵۰ هزار واحد در سال احداث کنند.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اهمیت کاهش قیمت تمام شده ساختمان و حذف سود در مساله مسکن اجتماعی گفت: ترکیبی از فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که می‌تواند برای انبوه سازان ایجاد مزیت کند، پیش‌بینی شده است به دبیر خانه شورای شهرسازی ابلاغ شده است که مجوزهای خاصی که به انبوه سازان داده شود که برای آن‌ها مزیت اقتصادی ایجاد کند تا بتوانند با قیمت تمام شده مسکن را در اختیار جامعه هدف قرار داده و نخواهند از مسکن سود حاصل کنند. غیر از آنکه زمین و تسهیلات ارزان قیمت توسط دولت فراهم می‌شود، امتیارات مالی و تجاری که بتواند مزیت یک مدل مشارکتی را به وجود آورد، پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها در ریل اجرایی قرار دارد. آمارها و نیازسنجی‌های احصا شده به صورت استان محور و همچنین برنامه بازآفرینی شهری برای استانداران ارسال شده است که از ظرفیت استانداران حداکثر استفاده برده شده و تمرکز زدایی به معنای واقعی انجام شود.

اسلامی در انتها خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه گفت: از مجلس انتظار داریم که در بودجه ۹۸ ظرفیتی برای پشتیبانی از شبکه راه‌های کشور فراهم شود. الحمدالله برای بخش ریلی تمهیدات خوبی اندیشیده شده است. باید بتوان برای شبکه راه نیز یک منبع مالی فراهم شود که در کنار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تهاتر، دولت بتواند بدهی پیمانکاران را تسویه کند و سرعتی در بحث راه‌سازی ایجاد شود.