شناسهٔ خبر: 61416 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

حمایت مجلس از طرح‌های توسعه‌ شبکه ریلی کشور/ تبریک به مردم آذربایجان غربی برای اتصال ارومیه به ریل

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مردم استان آذربایجان غربی به خاطر بهره‌برداری از راه‌آهن مهاباد-ارومیه، حمایت مجلس از طرح‌های توسعه شبکه ریلی به منظور انتقال بار و مسافر از جاده به ریل را اعلام کرد.

محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن عرض تبریک به مردم استان آذربایجان غربی به مناسبت افتتاح و بهره‌برداری رسمی از راه‌آهن مهاباد-ارومیه اظهار داشت: با افتتاح راه‌آهن مهاباد-ارومیه به عنوان بحش باقیمانده طرح ریلی مراغه-ارومیه به دست رئیس جمهوری، یک اقدام نیک در راستای محرومیت زدایی، اشتغال‌زایی و توسعه در استان از سوی دولت شمرده می‌شود و مورد حمایت مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون عمران قرار دارد.

وی افزود: به دلیل اینکه جاده‌های کشور دیگر توان این حجم از جابجایی کالا و مسافر را ندارد، تسریع تکمیل و بهره برداری از شبکه ریلی مورد حمایت مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم ۱۱ درصدی شبکه ریلی از حمل‌ونقل کل کشور گفت: تا حد امکان باید بار از جاده به ریل منتقل شود و در این راستا مجلس شورای اسلامی حمایت کامل خود را اعلام می‌کند و دولت نیز باید توان بیشتری در مسیر توسعه ریلی به کار بندد.

گفتنی است، طرح احداث راه‌آهن مراغه- ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر با هدف استان آذربایجان شرقی به شبکه ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. این مسیر از ایستگاه مراغه در محور راه‌آهن تهران- تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور کرده، سپس به ارومیه می‌رسد.

همچنین ۸۵ کیلومتر از محور راه‌آهن مراغه-ارومیه حدفاصل ایستگاه مراغه تا ایستگاه مهاباد در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید، ادامه مسیر به طول ۹۸ کیلومتر پس از عبور از ایستگاه‌های مهاباد، نقده، رشکان و شیرین بلاغ به ایستگاه تشکیلاتی ارومیه منتهی می‌شود که با توجه به اتمام عملیات اجرایی محور مراغه- ارومیه آماده بهره‌برداری است.

شایان‌ذکر است، شرایط اقلیمی ۶۵ درصدی دشت، ۱۰ درصدی تپه‌ماهور و ۲۵ درصدی کوهستانی راه‌آهن ارومیه هدف از اجرای این طرح را اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور، افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا و مسافر این استان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و سوانح جاده‌ای، همچنین رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کارخانجات و صنابع کشاورزی به ترانزیت ریلی برشمرد.

نظر شما