شناسهٔ خبر: 61659 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جواد هدایتی مطرح کرد:

تشريح برنامه‌های استراتژيک سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای

جواد هدایتی مدیركل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اهداف استراتژيك در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر پايه مطالعات علمی و كارشناسی ،شناسايی و برنامه‌ريزی عملياتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، جواد هدایتی مدیركل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل این سازمان در تبیین برنامه‌های استراتژیك سازمان بیان كرد:  سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان یك سازمان عمومی مؤثر، با تشكیل دفتر مطالعات راهبردی، برای نیل به چشم‌انداز توسعه پایدار در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بر روی مطالعات تدوین سندی از انواع اسناد توسعه‌ای در تمامی حوزه‌ها و بخش‌های سازمان در مقاطع زمانی كوتاه، میان و بلندمدت با مشاركت مراكز علمی، تحقیقاتی، دانشگاهی و اجرایی سرمایه‌گذاری خواهد نمود.

مدیركل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل در مورد اصول كاری این دفتر گفت: اولویت‌ دادن به مطالعات كاربردی دارای خروجی بهبود سطح رضایت عمومی و اثر دومینویی و همچنین شناخت تعارضات، نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها و مزیت‌های بالقوه‌ی سازمان در شرایط فعلی، مبتنی بر بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه، نقادانه، سیستمی، كلان‌‌نگر و مشاركتی پیامدهای مهمی در تضمین موفقیت سازمان برای حل مسئله‌های بزرگ آتی در پی دارد.

وی تصریح كرد: در برنامه‌های میان‌مدت، بیشتر تهیه اسناد چشم‌انداز مدیریتی برای فعالیت‌های مرتبط با حمل‌ونقل و راهداری با امكان‌سنجی كاربرد فن‌آوری‌های نوین و ITS مدنظر است تا به چشم‌انداز اصلاح ساختار در مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش‌های عملیاتی دست یابیم. تدوین تمامی این اسناد چشم‌انداز، قطعاً بر ارتقای كیفیت ارائه خدمات و افزایش مطلوبیت ذی‌نفعان در بخش‌های مختلف راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای كشور استوار خواهد بود.

 هدایتی تأكید كرد: پایش كیفیت اجرای برنامه‌های استراتژیك و ارزیابی بازخوردها از فرآیند پیاده‌سازی، ضمانت عملی محقق شدن برنامه‌های راهبردی یك سازمان است؛ زیرا پیاده‌سازی موضوعات استراتژیك در سازمان‌ها به‌طور عام فرا دفتری هستند و نظر به ابعاد وسیع و چندوجهی آن‌ها، برای تحقق استراتژی‌ها لزوماً باید چندین دفتر یا حتی معاونت با هم همكاری و تلاش مستمری داشته باشند كه تجربه نشان داده است كه عموماً به دلیل ضعف در هماهنگی یا رصد و حل تعارضات احتمالی، تحقق برنامه‌های راهبردی به‌رغم اهمیت فوق‌العاده آن‌ها در موفقیت عملكرد هر سازمانی به‌تدریج مضمحل و نهایتاً به فراموشی سپرده شده است كه این امر نیز در زمره مأموریت‌های كلیدی دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل است.

وی در مورد مزیت‌های برنامه كوتاه‌مدت دفتر افزود: در شرایط فعلی كه عدم ثبات و پایداری عوامل مؤثر بیرونی نظیر شرایط اقتصادی تأثیرات زیادی را بر عملكرد سازمان تحمیل می‌نماید، به‌موازات انجام برنامه‌های میان‌مدت، توجه به برنامه‌های كوتاه‌مدت این امكان را فراهم می‌نماید تا از طریق تمركز علمی و عمیق‌ بر روی یافتن راه‌حل برای مشكلات مهم، سازمان در زمان كوتاه‌تری آرامش عملیاتی خود را بازیابی نموده و برای اجرای برنامه‌های بلندمدت‌تر مهیا گردد. با همین منطق اخیراً پروژه شناسایی مشكلات و مسائل سازمانی را با مشاركت تمامی معاونت‌ها و دفاتر ستادی آغازشده است.

وی افزود: در حال حاضر با برگزاری جلسات شناسایی مسائل با برگزاری جلسات طوفان فكری با حوزه‌های مختلف سازمان، در سطح كارشناسی بالغ‌بر 300 مسئله شناسایی شده است كه در ادامه با انجام غربالگری در سطوح مختلف مدیریتی نهایتاً حدود پنج مسألت كلیدی حائز اولویت از سوی هیئت عامل برای تشكیل گروه‌های حل مسئله انتخاب خواهد شد. در مرحله بعدی گروه‌های حل مسئله با حضور صاحب‌نظران فنی و علمی و اجرایی درون و برون‌سازمانی تشکیل‌شده و تلاش می‌شود تا با مدیریت معاونت‌های تخصصی مرتبط این مسائل موردبررسی و تحلیل دقیق و همه‌جانبه قرار گرفته و طی حدود شش ماه بعد برای حل آن‌ها به یك برنامه عملیاتی مشخص منجر شود.

نظر شما