شناسهٔ خبر: 61903 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون علمی و فناوری رییس جمهور:

ریسک پذیری شرکت فرودگاه ها در حمایت از صنعت داخلی افزایش یافته است/ سرمایه انسانی ایران در زمینه هوافضا محصول انقلاب است

مراسم امضای قرارداد خرید تجهیزات فرودگاهی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی و بومی سازی سامانه های ناوبری هوایی معاون علمی و فناوری رئيس جمهور گفت: برای اينکه همکاری‎های ميان صنايع و دانشگاه‎ها ايجاد و روند آن تداوم پيدا کند طرفين بايد مسئوليت‎پذير و بر تعهدات حرفه‎ای خود پايبند باشند.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سورنا ستاری در آيين افتتاح اولين فاز طرح ملی بومي‎سازی زيرساخت‎هاي تجهيزاتی فرودگاهي و هوانوردي كشور با تأكيد بر لزوم مسئولیت پذیری متقابل صنعت و دانشگاه در مقابل ریسک پذیری شرکت فرودگاه ها گفت: از تمام کسانی كه در جهت هموارسازي ارتباط بين دانشگاه‎ها و صنعت تلاش مي‎كنند تشكر مي‎كنم. اين كار راحتي نيست و ريسك‎هاي زيادي دارد اما شما در سازمان هواپيمايي كشوري و شركت فرودگاه‎ها و ناوبري هواي ايران اين را پذيرفته‎ايد و در اين صنعت اين نگرش و فرهنگ در حال جا افتادن است كه مي‎توانيم در داخل كشور نيازهاي خود را برطرف كنيم.

وي با بيان اينكه مديران مي‎توانند به راحتي به صندلي خود تكيه دهند و بگويند اين تجهيزات تنها بايد از خارج وارد شود، گفت: از قديم در صنعت هوايي تهیه تجهيزات، نگهداري و آموزش‎هاي آن از خارج انجام مي‎شد و اين اعتماد به متخصصان داخلي و وارد شدن آنها به صنعت، اتفاق بزرگي است كه انجام نمي‎شود مگر با پذيرش ريسك‎ها و ايستادن پاي آن و هزينه كردن.

وي با تاكيد دوباره بر اينكه پديد آمدن چنين فرهنگي در شركت فرودگاه‎ها و ناوبري هواي ايران امر بسيار مهم و قابل تقديري است، گفت: درست است كه تحريم ها فشارها و مشكلاتي را براي دستگاه‎ها ايجاد مي‎كند اما بايد توجه كرد كه اين يك مسئله دو طرفه است و در مقابل پذيرش ريسك‎ها و پاسخگويي به نهادهاي مختلف توسط شركت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي، دانشگاه‎ها نيز بايد مسئوليت‎پذير باشند و آماده ارائه ضمانت اجرا و كيفيت، خدمات پس از فروش و خدمت‎رساني ۲۴ ساعته باشند.

معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري ادامه داد: البته ارائه اين ضمانت ها و تعهدات در جايگاه دانشگاهي ميسر نيست و براي همين ما تأكيد داريم كه با تشكيل شركت های دانش بنيان به سوي كار حرفه اي و همراه با تضمين پيش روند تا اين روند پيش رود و اينكه دانشگاه انتقاد كند كه ايده‎هاي زيادي دارد اما صنايع پا پيش نمي‎گذارند قابل قبول نيست و بايد در كنار آن بتواند اعتماد كارفرماها را از آينده همكاري جلب كند.

ستاري با تأكيد بر اينكه معاونت علمي و فناوري كه در حمايت از اين همكاري‎ها و كارفرمايان و دانشگاه‎ها آماده استانداردسازي، سرمايه‎گذاري و دادن ضمانت‎ها و پذيرش ريسك‎ها است، گفت: من مي‎دانم چقدر اين مسير دشوار است و براي رسيدن به اين مرحله چقدر كار انجام شده است و از شما عزيزان تشكر مي كنم.

وي در پايان تأكيد كرد: ما در زمينه هوا فضا ظرفيت زيادي از نيروي انساني داريم و دانش امروز ما در اين زمينه با چهل سال پيش قابل مقايسه نيست. اينكه ترس‎ اعتماد به متخصصان داخلي در حال ريخته شدن است به خاطر حضور همين نيروهاي انساني متخصص پرورش يافته در كشور است.