محمد رودباری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در رابطه میزان راههای فرعی و روستای کشور گفت: در کل کشور ۱۲۸ هزار و ۱۳۸ کیلومتر راه شوسه و آسفالته روستایی وجود دارد که از این طول ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آن آسفالت حدود ۲۱ هزار ۴۳۷ کیلومتر نیز شوسه است، علاوه بر این ۷۵ هزار و ۹۸۵ راه خاکی در کشور وجود دارد که معمولاً راه روستاهای با جمعیت زیر ۲۰ خانوار را تشکیل میدهد که بهطورکلی جمع کل تمامی این راهها به عدد ۲۰۴ هزار و ۱۲۴ کیلومتر میرساند.
وی بابیان اینکه ۹۰ درصد جمعیت ساکن در روستاها از راه آسفالته برخوردارند گفت:ازلحاظ جمعیتی ۹۰ درصد روستاهای کشور دارای راه آسفالته هستند به این خاطر که مسیرهای روستاهای دارای جمعیت و خانوار بالا همگی در برهههای زمانی مختلف آسفالت شدهاند.
رودباری با اشاره به اینکه دفتر نگهداری راههای روستايي علاوه بر این راهها متولی نگهداری راههای فرعی واصلی غیر شریانی نیز است تصریح کرد:در خصوص اعتبارات موجود برای این نگهداری راههای مذکور باید گفت که در کشور دو محل تأمین اعتبار برای نگهداری راههای روستایی و راههای فرعی واصلی غیر شریانی وجود دارد که سالیانه بر اساس شاخصهای مشخصی اعتبارات بین استانها تقسیم میشود تا برای نگهداری این قبیل راهها از این اعتبارات استفاده کنند.
وی با تأکید بر اینکه علاوه بر اعتبارات سازمان مرکزی عمده اعتبارات نگهداری راههای روستایی در ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای استانها وجود دارد افزود: برای نگهداری و بهسازی راهها و همچنین راهداری زمستانی این مسیرها بیشتر از اعتبارات استانی هزینه میشود.
مدیرکل دفتر نگهداری راههای روستايی و فرعی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در رابطه با میزان عددی اعتبارات تخصیصیافته به راههای مذکور گفت:ازلحاظ عددی میزان اعتبارات امسال برای راههای روستایی ۴۰ میلیارد تومان بوده و برای راههای فرعی واصلی غیر شریانی ۹۴ میلیارد و ۱۳۱ میلیون تومان است .
وی ادامه داد:علاوه بر اعتبارات مذکور قیر یارانهای نیز بین استانها توزیعشده که رقم آن عددی بالغبر ۷۸ هزار و ۶۲۱ تن به ارزش ریالی بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان است که بر اساس شاخصهایی مانند طول راههای هر استان به آنها اختصاصیافته است.
رودباری بابیان اینکه میزان آسفالتریزی امسال درراههای روستایی تاکنون یک هزار و صد کیلومتر و راههای فرعی واصلی غیر شریانی ۷۵۰ کیلومتر بوده است افزود: در سال گذشته از راههای مذکور که زیر نظر این دفتر است یک هزار و ۱۸۹ کیلومتر روکش آسفالت،۷۸۳ کیلومتر عملیات حفاظتی،۱ میلیون ۶۳۳ هزار و ۳۷۱ مترمربع لکهگیری و ۵۹۵ هزار و ۶۸۰ متر طول درزگیری شدهاند.
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد:حرکت خوبی که در این سالها صورت گرفته است این است که قراردادی با مشاور امضاشده که طبق این قرارداد تمامی راههای فرعی کشور به طول ۳۷ هزار ۶۶۱ کیلومتر ازنظر ناهمواری، سطح خرابی و عوارض کنار جاده برداشت و اطلاعات آن در اختیار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرارگرفته و بر اساس این اطلاعات بودجه موردنیاز برای نگهداری و بهسازی این راهها مشخص میشود و بر مبنای اطلاعات مذکور بودجه سالانه اولویتبندی میشود البته دسترسی به این اطلاعات محدود به مرکز نبوده و به هر استان نتیجه بررسیها ابلاغشده تا از آنها بهینه استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر بودجهبندی و برداشت طبق بررسیهای صورت گرفته نوع دخالتی که باید در محورهای دارای مشکل بر اساس مسائل آن محور مشخصشده است افزود: برمبنای اطلاعات بهدستآمده مذکور ۳۵ درصد از راههای فرعی کشور نیاز به بهسازی سبک ، ۴۴ درصد نیاز به بهسازیهای سنگین ، ۱۸ درصد نیاز به آسفالتهای حفاظتی و مابقی نیز فقط نگهداری جاری و اندودهای حفاظتی لازم دارند.
رودباری مهمترین مشکل در نگهداری راههای فرعی و روستایی را مسائل اعتباری عنوان کرد و ادامه داد:رقمهای تخصیصیافته به این امر با بودجه موردنیاز برای اصلاح تناسب ندارد و اختلاف این دو رقم بسیار زیاد بوده که همین امر باعث میشود تا سطح خرابی راههای غیر شریانی افزایش یابد.
مدیرکل دفتر نگهداری راههای روستايی و فرعی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در رابطه با ایمنی راههای فرعی و شریانی کشور نیز گفت:برای ایمنسازی و خطکشی راههای مورداشاره در تمامی استانها از اعتبارات استانی هزینه شده همچنین با استفاده از ماشینآلات ،امکانات و تأسیساتی که در اختیار ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای استانها است اقدامات ایمنسازی نصب، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و خطکشیهای موردنیاز صورت میگیرد.
وی در پایان گریزی بر نگهداری زمستانی راههای روستایی و فرعی نیز زد و اظهار کرد:نگهداری زمستانی راههای کشور توسط ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای استانها صورت میگیرد به این صورت که این ادارات در نقاطی که برفگیر بو یا با کولاک و سیل مواجه هستند اکیپهای خود را مستقر کرده و بر اساس اولویت نسبت به بازگشایی کلیه محورها ازجمله راههای روستایی واصلی غیر شریانی مبادرت میکنند.
نظر شما