شناسهٔ خبر: 62021 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواپیمایی کشوری:

صنعت هوانوردی نیازمند اختیارات بیشتری است/ شبکه پروازی کشور می‌تواند سه برابر شود

مراسم تجلیل و تکریم خبرگان و متخصصان هوانوردی رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی برای عبور از شرایط ویژه‌ای که اکنون با آن روبرو شده، نیازمند اختیارات بیشتری است، گفت: نباید اقدامات برخی همکاران سبب شود که از سوی مسئولان، خدشه‌ای به روند آزادسازی نرخ بلیت هواپیما وارد شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاه، رییس سازمان هواپیمایی کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی که در مراسم در مراسم تجلیل و تکریم نخبگان و متخصصان صنعت هوانوردی سخن می‌گفت، ضمن تبریک روز جهانی هواپیمایی کشوری به همه کسانی که در حمل و نقل هوایی فعال هستند، گفت: در این روز یادی می کنیم از کسانی که در سالیان گذشته تلاش بسیاری برای صنعت هوانوردی کردند. نتیجه کار آن‌ها این است که صنعت امروز به دست ما رسیده است. امیدواریم خدا این معرفت را به ما بدهد که بتوانیم این صنعت را به خوبی تحویل جوانانی که قرار است آینده کشور را رقم بزنند، تحویل دهیم.

وی ادامه داد: مسلما نسل آتی بهتر از ما فکر می‌کند و بهتر از ما کار خواهد کرد. توانمندی‌های علمی این نسل بیشتر از ماست. مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی نیز مسلما کمتر خواهد شد.

عابدزاده با اشاره به شوک‌هایی که به تازگی به صنعت هوانوردی کشور وارد شده است، گفت: در طول این چند ماه اخیر تحولات زیربنایی در ساختار حمل و نقل هوایی کشور ایجاد شده است. یکی از این تحولات، تغییرات ناگهانی نرخ ارز بود. نرخ ارز تقریبا به ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرد. پیش از این گاهی با ۳۰ درصد افزایش نرخ ارز، صنعت با مشکل جدی روبرو می‌شد.

وی افزود: اما این بار این تغییرات با ۲.۵ برابر رشد به صنعت تحمیل شده، بنابراین صنعت با شوکی مواجه شده که اداره آن بسیار سخت است. در همین دوران مسائل تحریم جدی تر شده است. تحریم همیشه بود، اما همزمان با تغییرات نرخ ارز نبود. اکنون دو شوک به صورت همزمان به صنعت وارد شده است. لازم است که شرایط فعلی را بتوانیم حفظ و مدیریت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عبور از شرایط ویژه‌ ای در صنعت ایجاد شده است. نیاز به جسارت، تجربه، دانش و مدیریت دارد، گفت: این در حالی است که خیلی از مشکلات گذشته سر جای خود باقی است. اینگونه نیست که امروز همه جامعه و مسئولین دست به دست هم داده باشند تا صنعت از مشکل عبور کند. همه کمک می‌کنند اما این اقدامات به سرانجام نرسیده است و فضا برای حرکت به جلو آماده نیست.

برخی دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با انتقاد از برخی از دستگاه‌ها به خاطر همگام نبودن با صنعت هوانوردی کشور گفت: دستگاه‌هایی وجود دارند که با وجود آنکه امروز باید کنار ما قرار بگیرند، به دلیل ساختاری که دارند، هنوز در کنار صنعت قرار نگرفتند. این مساله در بعضی موارد باعث نا امیدی می‌شود.

وی ادامه داد:  ممکن است ما در برخی مسائل شکست بخوریم، اما این مساله  نباید ما را از میدان به در کند. باید بایستیم، چون هدف ما مقدس است، قطعا خداوند نیز کمک خواهد کرد تا ما از این فضا بیرون بیاییم.

عابدزاده با انتقاد از عملکرد ایکائو در مواجهه با تحریم‌های هوانوردی ایران گفت: علی رغم آنکه در اراده‌ و روح سازمان جهانی هواپیمایی کشوری نزدیک کردن ملل، ترویج دوستی و گسترش روابط اقتصادی، اجتماعی و انسانی پیش‌بینی شده است، اما قدرتمندان و صاحبان زر و زور از همین فضا برای لطمه زدن به ما استفاده می‍کنند.

وی افزود: ما متعهد به رعایت مقررات سازمان جهانی هواپیمایی کشوری هستیم. اما در ضوابط و مقررات این سازمان پیش‌بینی نشده است که اگر تحریمی اتفاق افتاد، کشور تحریم شده چه باید انجام دهد. بنابراین کار بسیار سختی در پیش داریم. باید تحریم را مدیریت کنیم و همزمان به نگاهی که سازمان جهانی کشوری دارد، که همان ایمنی است، توجه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی عبور از این شرایط دشوار را نیازمند داشتن اختیارات بیشتر صنعت هوانوردی و سازمان هوانوردی کشوری دانست و گفت: ما نیازمند اختیاراتی هستیم که بتوانیم از این فضا به سلامت عبور کنیم. این اختیارات باید توسط مسئولین مربوطه به ما داده شود. اگرچه در طول یکسال اخیر، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است، اما آنطور که باید مساعدت می‌شد و اختیارات داده می‌شد، داده نشده است.

بازار ارزشمند هوانوردی در ایران

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه به بررسی نقاط قوت هوانوردی کشور پرداخت و گفت: ما نقاط قوتی در صنعت داریم که به اتکا به آنها می‌توانیم جلو برویم. اولین نقطه قوت این است که بازار بسیار ارزشمند داخلی و همچنین خارجی در کشور وجود دارد. بازار داخلی به این زودی اشباع نخواهد شد. شبکه پروازی کشور می‌تواند به مراتب از شبکه فعلی گسترده تر باشد. این شبکه می‌تواند بین ۲ تا ۳ برابر بزرگ شود.

وی ادامه داد: بزرگترین شبکه‌های پروازی کنونی کشور که در برخی شهرهای بزرگ کشور وجود دارند، با حداقل پروازها دایر است. شهری مثل مشهد مقدس که می‌تواند شبکه گسترده پروازی داشته باشد، تنها از ۳۵ نقطه کشور پرواز دارد. این می‌تواند تا ۶۰ نقطه افزایش پیدا کند. یا به عنوان مثال کیش تنها به ۱۳ نقطه وصل است، اما می‌تواند به بیش از ۵۰ نقطه کشور متصل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بازار ارزشمندی در اختیار ما است که بتوانیم با اتکا به آن مشکلات خود را حل کنیم. علاوه بر آن بازار بسیار گشترده بین المللی در کشورهای همسایه در اختیار داریم. عراق، افغانستان، ترکیه و کشورهای CIS، می‌توانند پشتیبانی برای صنعت هوایی باشند. وظیفه ما است که از این ظرفیت استفاده کنیم.

عابدزاده، در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص را مزیت دیگر صنعت هوانوردی ایران دانست و گفت: ما در ایران نیروی انسانی ارزشمندی در اختیار داریم. همین نیرو بوده که در این سال‌ها کمک کرده و باوجود همه مشکلات، صنعت را سرپا نگه داشته است. با تجربه‌ای که این نیرو که در اختیار دارد و نیروی انسانی جوانی که اکنون در کنار این نیروی با تجربه قرار گرفته، می‌توان صنعت را به پیش برد. وظیفه ما است که امکان پیشرفت را برای این نیروی انسانی ارزشمند ایجاد کنیم.

نگرانی از دخالت‌های احتمالی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه سخنان خود با ابراز نگرانی از دخالت‌های احتمالی آتی در صنعت هوانوردی گفت: باید از کارهای تکلیفی که معمولا به صنعت تحمیل می‌شود، پرهیز کنیم. ساختار اقتصادی که برای صنعت تعیین شده، بسیار جوان است. مدت زیادی از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نمی‌گذرد. نتیجه آزادسازی نرخ ارز در شرایط عادی بعد از ۶ یا ۷ سال خود را نشان می‌دهد، اما ما در شرایط بسیار سخت نرخ را آزاد کردیم.

وی ادامه داد: دست‌اندرکاران صنعت باید تلاش کنند که این دستاورد که بعد از بیش از ۲۵ سال تلاش، به سختی به دست آمد، مورد خدشه قرار نگیرد. که بتوانیم دستاوردهایی که آزادسازی برای صنعت به ارمغان می‌آورد را ببینیم.

عابدزاده به برخی سواستفاده‌ها از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: نگرانی این است که بعضی از حرکات همکاران ما در صنعت باعث شود مسئولان کشور به این ساختار خدشه‌ای وارد کنند. این می‌تواند به زیان صنعت باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی سپس به استفاده از توان داخلی برای پیشبرد صنعت هوانوردی اشاره کرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری، سعی می‌کند از ساختارهای تکنیکی که دستگاه‌های مختلف، علی الخصوص وزارت دفاع در اختیار دارند، استفاده کرده و شرایطی را آماده کند که بتوانیم از تولیدات آن‌ها استفاده کنیم. در همین دوران کوتاه موفقیت‌هایی نیز کسب شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های بالقوه‌ای در ساختار دفاعی کشور وجود دارد که انشاالله با یک همفکری و شجاعتی که کل مجموعه هوانوردی، به خصوص سازمان هواپیمایی کشوری به خرج خواهد داد، می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و با تحریم‌ها مقابله کنیم.