شناسهٔ خبر: 62129 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در چهارمین نشست تامین ایمنی پنج کشور حاشیه خزر مطرح شد

تلاش برای همسان‌سازی استانداردهای ایمنی در کشورهای حاشیه خزر/ آمادگی کامل برای حفظ محیط زیست دریایی

هادی حق شناس عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در چهارمین اجلاس تدوین پروتکل تأمین ایمنی دریانوردی گفت: انتظار می‌رود با تصویب این اسناد افزایش ایمنی کشتیرانی تجاری در خصوص همسان‌سازی استانداردهای مورد استفاده در اجرای قوانین کشورهای دارای بندر برقرار شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق‌شناس عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز دوشنبه ۱۹ آذرماه در هتل همای تهران و در مراسم برگزاری چهارمین نشست همکاری در زمینه ایمنی دریانوردی در دریای خزر با حضور نمایندگان کشورهای ترکمنستان، فدراسیون روسیه، آذربایجان و قزاقستان گفت: دریای خزر به‌عنوان یک دریای بسته بین ۵ کشور احاطه شده است. همچنین دریای خزر با قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: کنوانسیون تأمین ایمنی دریای خزر توسط ۵ کشور نهایی شده و به امضا رسیده است که در حال حاضر مراحل استصوابی خود را در ۵ کشور حاشیه دریای خزر طی می‌کند.

حق‌شناس تصریح کرد: تدوین پروتکل ایمنی دریانوردی بستر مناسبی برای تسریع در تصویب ارتقا ایمنی، عملیات دریایی، نحوه بازرسی‌های فنی و بنادر تحت حاکمیت حاشیه دریای خزر است.
وی ادامه داد در پی انعقاد موافقت‌نامه همکاری در زمینه امنیت دریایی خزر در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰ در باکو، بین کشورهای دریای خزر اقدام به برگزاری اولین جلسه پیش‌نویس پروتکل در زمینه ایمنی دریانوردی شد. این در حالی است که در تاریخ ۱۷ تا ۱۸ نوامبر سال ۲۰۱۶ توسط کشورهای حاشیه دریای خزر، پیش‌نویس پروتکل ایمنی و امنیت دریای خزر تهیه شد.

وی ادامه داد: متعاقب آن اجلاس دوم  ۱۵ تا ۱۶ مارس ۲۰۱۷ در کشور ترکمنستان برگزار شد و در جلسه ۲۸ تا ۲۹ ماه می ۲۰۱۸ سال جاری سومین اجلاس در تهران برگزار و پیش‌نویس حاضر با ۹ ماده تدوین شد که هنوز به دلایلی مورد تصویب نهایی و امضا طرفین قرار نگرفته است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در بیان موارد قابل اشاره به  استناد ماده ۳ پیش نویس پروتکل به موارد مهمی اشاره کرد و توضیح داد: تصویب چارچوب قوانین بین المللی قابل اجرا در دریای خزر، ارائه اطلاعات در خصوص مقررات ملی کشورهای حاشیه خزر در زمینه تامین ایمنی، تبادل تجارب و مساعدت در آموزش جهت افزایش تخصص کارکنان کنترل و نظارت، بهسازی مکانیزم همکاری در زمینه کنترل و بازرسی کشتی ها توسط کشورهای صاحب بندر و تدوین و پذیرش یادداشت تفاهم در مورد کنترل و بازرسی کشتی‌ها توسط کشورهای صاحب بندر از موارد مهمی است که به استناد  ماده ۳ پیش نویس پروتکل تلاش داریم به آنها دست یابیم.

حق‌شناس با اشاره به اینکه در حال حاضر جلسه فوق در خصوص بررسی ونهایی سازی متن پروتکل و همچنین تشکیل کارگروه بر اساس ماده ۸ به منظور تهیه پیش نویس اسناد پیش بینی شده در پروتکل حاضر و تدوین قوانین مورد استناد تشکیل شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است استانداردهای ارایه شده در کنوانسیون‌ها، پروتکل‌ها و کدهای مصوب سازمان بین‌المللی دریانوردیIMO که حاصل تجارب چندین ساله اعضای سازمان مذکور روی ناوگان تحت پرچم آب های تحت مسئولیت بنادر است و در بسیاری از موارد بر اساس درس‌های آموختنی حاصل از بررسی سوانح دریایی تهیه و تصویب شده اند، مرجع مناسبی برای تهیه استانداردهای فنی و ایمنی بر اساس شرایط دریانوردی محیطی و نوع ناوگان متردد در دریای خزر است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حال حاضر، پیش نویس استانداردهای استخراج شده از اسناد IMO توسط نمایندگان ایران در جلسه قبل ارایه شد که خوشبختانه توسط پنج کشور به عنوان یک سند مرجع برای بررسی بیشتر و تدوین نهایی استانداردهای فنی در اختیار اعضا قرار گرفته است و امیدواریم کارشناسان حاضر در اجلاس که دارای تخصص و تجارب لازم هستند بتوانند در کمترین زمان ممکن ضمایم پروتکل تامین ایمنی دریای خزر را تهیه و در این اجلاس ارایه کنند.

حق شناس تصریح کرد: انتظار می رود با تصویب این اسناد ضمن ایجاد چارجوب همکارهای بین کشورهای ساحلی در خزر در جهت افزایش ایمنی کشتیرانی تجاری در خصوص همسان سازی استانداردهای ایمنی مورد استفاده در اجرای قوانین کشورهای دارای بندر برداشته شود.

وی ادامه داد: همچنین انتظار می‌رود با تدوین و تصویب تفاهم‌نامه در خصوص کنترل و بازرسی فنی و ایمنی از کشتی‌های متردد در دریای خزر و ارتقای سطح بازرسی‌های مذکور، شاهد افزایش ایمنی ناوگان تجاری و ایجاد زمینه رقابت عادلانه ناوگان متردد در دریای خزر باشیم.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری های فنی- ایمنی در راستای ارتقای ایمنی، امنیت و محیط زیست دریایی و همچنین ارتقای کارآیی حمل و نقل دریایی در دریای خزر اعلام آمادگی کامل خود را اعلام می کند.

نظر شما