شناسهٔ خبر: 62138 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور

اعتبارات حوزه راه‌های کشور ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

مراسم معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور گفت: پیش بینی می‌شود اعتبارات حوزه احداث راه های کشور در بودجه ۹۸ حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، خیراله خادمی در حاشیه مراسم اتمام عملیات حفاری تونل باغان جاده سنندج- مریوان اظهار داشت: اعتبارات مورد نیاز طرح های احداث حوزه راه آهن، بزرگراه ها و آزادراه‌های کشور برای سال ۹۸ هم اکنون تهیه و پیشنهاد شده است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود مجلس شورای اسلامی حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال برای این طرح ها تصویب کند البته این میزان حدود ۲۰ درصد از ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات حوزه احداث راه ها و راه آهن کشور در سال گذشته (۹۷) بیشتر است.

کشور هم اکنون ۱۲ هزار و ۳۷۰ کیلومتر انواع راه ریلی، بزرگراهی و آزاد راهی در دست احداث دارد.

سه هزار و ۴۱۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال اجراست که این میزان شامل ۶۰ درصد کل راه های ریلی است.

همچنین یک هزار و ۱۶۰ کیلومتر آزاد راه در دست احداث بوده که شامل ۵۰ درصد از ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه موجود کشور است. هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در کشور در حال احداث است.

براساس این گزارش، عملیات حفاری بزرگترین تونل غرب کشور واقع در محور سنندج - مريوان با حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور پایان یافت.

تونل باغان به طول یک هزار و ۸۸۴ متر با احتساب متعلقات آن یک هزار و ۹۴۳ متر بزرگترین تونل در غرب کشور و یکی از بخش‌های مهم و حیاتی پروژه سنندج - مریوان است.

برای ساخت این تونل در مجموع ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال آن هزینه شده است.

عملیات اجرایی حفاری تونل باغان از ۲۰ مرداد سال ۹۶ آغاز شد و در کمتر از ۱۶ ماه به پایان رسید، عرض این تونل ۱۰ متر و ۵۰ سانتی متر و ارتفاع مفید آن ۵ متر و ۸۰ سانتی متر است.
این تونل ضمن کاهش هفت کیلومتری مسیر پر پیچ و خم محور قدیم سنندج - مریوان از تصادفات و سوانح بالای این محور بطور چشمگیری می کاهد.

طول طرح احداث جاده موسوم به تیژ تیژ - گاران ۵۲ کیلومتر است که شامل سه تونل همرو، گزردره و باغان است که هم اکنون حفاری هر سه تونل به پایان رسیده است.
پروژه احداث جاده جدید سنندج - مریوان (تیژتیژ، گاران) در حال حاضر ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن چهار هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

تا پایان سال گذشته، ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال برای ساخت این جاده ارتباطی هزینه شده و در سال جاری یک هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص یافته است.

جاده فعلی سنندج به مریوان با ۱۲۵ کیلومتر طول، دارای پیچ های متعددی است که با بهره برداری از جاده جدید علاوه بر کاهش ۲۵ کیلومتری طول مسیر، مدت زمان تردد از سنندج تا مریوان حدود ۷۵ دقیقه کاهش می یابد.

نظر شما