شناسهٔ خبر: 62150 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی خبر داد

انتخاب ۵ شهر برای تدوین طرح جامع شهری با رویکرد جدید/ بلندمرتبه‌سازی ساختارمند خواهد شد/ مشکلات کلان‌شهرها برای دوری دولت و شهرداری‌ها رخ داد

محمدسعيد ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه نگاه به تدوین طرح‌های جامع شهرها تغییر کرده است گفت: ۵ شهر به‌صورت پایلوت برای تدوین طرح جامع با رویکرد جدید انتخاب‌شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی در نشستی با معاونان معماری و شهرسازی کلان‌شهرهای ایران بعد از استماع صحبت‌های آن‌ها، مباحث مطرح‌شده در این نشست را بسیار اضطراری دانست و گفت: باید برای تعیین تکلیف موارد مذکور سریعاً اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین باید تلاش شود تا راه‌حلی مناسب برای یافتن یک فهم مشترک از مسائل و تحولات پیش روی شهرسازی کلان‌شهرها از سوی دولت و شهرداری‌ها پیدا شود.

وی با اشاره به اینکه علت بسیاری از مشکلات کلان‌شهرها در دوری دولت و شهرداری‌ها از همدیگر است افزود: امیدوارم با چنین جلساتی این دوری کمتر شده و هر دو مجموعه به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

ایزدی بر تداوم جلسات معاونت معماری و شهرسازی با معاونان معماری و شهرسازی کلان‌شهرها تأکید کرد و ادامه داد: برخی از مسائل کلان‌شهرها در سطح ملی است و باید تلاش شود مشکلات آن‌ها در سطوح بالاتری حل‌وفصل شوند البته برخی مسائل نیز نیاز به نگاه کلی‌نگر ندارد و می‌تواند در سطح همان استان و توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان پیگیری شود.

وی تصریح کرد: همیشه نگاه وزارت راه و شهرسازی به شهرداری‌ها در این سال‌ها نگاهی منفی بوده است با این‌حال در این دوره تلاش شده تا چنین نگاهی از بین رفته و تصمیمات همگی در یک راستا و به نفع مردم گرفته شوند.

معاون وزیر راه و  شهرسازی بابیان اینکه باید سازمان میراث فرهنگی از انفعالی که در شهرها دچار آن شده است خارج شود اظهار کرد: هسته‌های میراثی درون شهرها یک ظرفیت بزرگ است که باید از آن‌ها به‌درستی استفاده شود بااین‌حال نباید ضوابط این سازمان باعث شود تا طرح‌های توسعه شهری متوقف‌شده و شهرها قفل شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی مشکلات کلان‌شهرها نیاز به بخشنامه و ضوابط جدید ندارد و فقط از طریق جلسات هم‌فکری و استفاده از انتقال تجربیات دیگر کلان‌شهرها می‌توان آن‌ها را حل کرد افزود: ما در حال حاضر در ابتدای راه تغییر نگاه به طرح‌های جامع هستیم و تنها افرادی که می‌توانند دید درستی در تدوین چنین طرح‌هایی به ما دهند مطمئناً معاونان معماری و شهرسازی شهرداری‌ها خواهند بود.

ایزدی بابیان اینکه در ۵ شهر کشور تهیه طرح جدید جامع به‌صورت پایلوت آغازشده است اظهار کرد: اساساً مسیر توسعه شهر تنها از طریق وزارت راه و  شهرسازی و شهرداری نمی‌گذرد و تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های دخیل در امور شهر باید رویکردهای خود را طبق طرح جامع تغییر دهند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه کارگروه سیما و منظر در شهرداری‌ها از مسیر اصلی خود خارج‌شده است ادامه داد: در بسیاری از شهرها این حوزه محدود شده است به نظریات اشخاص و سلایق آن‌ها؛ در حالی که باید به مسیر اصلی خود که همانا ارتقا کیفیت ساخت و منظر است بازگردد.

وی از ورود دستگاه‌های نظارتی به مباحث شهرسازی بالأخص ورود به مصوبات کمیسیون ماده ۵ انتقاد کرد و گفت: برای تدوین طرح‌های جامع شهری پیشنهادشده تا از سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌ها و اصناف برای مشارکت در تدوین این طرح  دعوت شود.

ایزدی بابیان اینکه بلندمرتبه‌سازی باید در چهارچوب‌های طرح جامع شهری صورت گیرد افزود: از این به بعد بلندمرتبه‌سازی ساختارمند خواهد شد و طبق یک نقشه راهنما که مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی است صورت می‌گیرد.

نظر شما