شناسهٔ خبر: 62161 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری به روزنامه های امروز ۱۹ آذر می‌خوانید

بیم و امید در خانه دار شدن

روزنامه مسکن و  خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه در دوره های زمانی گوناگون یکی از دغدغه های مردم بوده است اما امروزه به نظر می آید که سیاست های مختلفی برای خانه دار شدن مردم در دست تدوین است به گونه ای که روزنامه همشهری با برگزیدن تیتر " دوره انتظار برای خانه‌دار‌شدن به ۴۸سال رسید" از دوره انتظار طولانی مدت خبر می دهد با این حال در نقطه مقابل روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر " افزایش وام ساخت مسکن برای انبوه‌سازان تا ۱۱۰ میلیون تومان" خبر از سیاست هایی می دهد که مردم را در کوتاه مدت خانه دار می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را می‌خوانید:

دنیای اقتصاد

فصل حساس در بازار مسکن

قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران که طی بهار ۹۲ تا بهار ۹۶ حول و حوش ۴ تا ۵/ ۴ میلیون تومان بود، پس از بهار ۹۶ طی ۱۸ ماه، با رشدی تند، به حدود ۲/ ۹ میلیون تومان در شرایط کنونی رسیده است.نکته حائز اهمیت این است که فعالان بازار مسکن، همان‌طور که در زمستان ۹۵ رونق آتی این بازار را باور نمی‌کردند در زمستان ۹۷ نیز باور رکود چندساله برایشان سخت است. در هرصورت چه فعالان بازار مسکن باور کنند و چه باور نکنند، انرژی این بازار به سرعت در حال تخلیه است و هرچه به سال ۹۸ نزدیک‌تر شویم احتمال توقفِ افزایش قیمت مسکن، افزایش می‌یابد. در واقع بازار مسکن طی یک و نیم سال گذشته با سرعت، مسیر را پیموده است(دوره رونق) و در حال ورود به فضای مه‌آلود است (گذار از رونق به رکود). در چنین فضایی، انتخاب مسیر دشوار و ضریب خطا افزایش می‌یابد. هرچند نمی‌توان زمان دقیقی برای پایان این مه مشخص کرد اما با توجه به حجم معاملات، نسبت قیمت به اجاره مسکن و تجربه ادوار قبلی می‌توان پیش‌بینی کرد که به زودی مه بازار مسکن متوقف خواهد شد.

در شرایط کنونی، سوداگران باتجربه بازار مسکن می‌خواهند با تحریک موج پایانی بازار، واحدهای خود را در حداکثر قیمتِ ممکن به فروش رسانند. یکی از ادعاهای ایشان که به کرات شنیده می‌شود این است که مسکن‌های نوساز کنونی با مصالح ساختمانی ارزان‌قیمت ساخته شده‌اند و هنوز تورم مصالح ساختمانی به‌طور کامل تخلیه نشده است! این سخن همان‌قدر خنده‌دار است که یک فروشنده خودرو چون سال گذشته خودرویش را ارزان خریده است الان هم آن را ارزان بفروشد! یا سازنده مسکنی که ۱۰ سال قبل مسکن ساخته است به قیمت آن زمان بفروشد!

همشهری

دوره انتظار برای خانه‌دار‌شدن به ۴۸سال رسید

بازار مسکن در یک سال گذشته با رشد دو‌برابری میانگین قیمت‌ها مواجه شده است. در پایان آبان‌ماه امسال قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران به ۹میلیون و ۱۸۰هزار تومان رسید. در این شرایط یک واحد مسکونی ۷۵متری، به‌عنوان الگوی مصرف مسکن، ۶۹۰میلیون تومان معامله می‌شود؛ درحالی‌که در آبان‌ماه پارسال همین واحد ۷۵متری فقط ۳۶۰میلیون قیمت داشت. نتیجه این اتفاق، تضعیف بیش‌ازپیش قدرت خرید متقاضیان بازار مسکن و افزایش طول دوره انتظار خانوارها برای خانه‌دار‌شدن است.مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک به همشهری می‌گوید: در نتیجه این اتفاقات، حالا بخش عمده معاملات مسکن توسط تقاضای سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و البته با وجود افزایش شدید قیمت‌ها باز هم افت تعداد معاملات به‌دلیل عقب‌نشینی فروشندگان اتفاق افتاده است وگرنه هنوز هم تقاضای مؤثر در بازار مسکن وجود دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک، کاهش نرخ سود بانکی و افزایش قیمت ارز را عامل اصلی هجوم نقدینگی به بازار مسکن اعلام می‌کند که عمدتا برای حفظ ارزش نقدینگی انجام شده و می‌افزاید: خانه‌هایی که توسط تقاضای سرمایه‌گذاری خریداری می‌شوند، عمدتا در قالب مسکن استیجاری در بازار عرضه می‌شوند و خالی نمی‌مانند. خسروی معتقد است: برای نجات متقاضی مصرفی مسکن که بیش‌ازپیش در اثر رشد قیمت‌ها تضعیف‌شده، فقط افزایش تولید مسکن و بالا‌بردن سقف تسهیلات مسکن تا سطح ۸۰درصد قیمت مسکن و با دوره بازپرداخت طولانی مؤثر است.

قانون

دولت‌ها می‌روند فرودگاه‌ها می مانند

اولین فرودگاه بین‌المللی كشور تا اوایل سال ۸۶ مسئولیت خدمات‌رسانی پروازهای داخلی و خارجی را برعهده داشت كه از اواسط سال ۸۷ تمامی پروازهای خارجی آن به فرودگاه امام خمینی (س) كه در آن زمان یك فرودگاه تازه‌تاسیس بود، منتقل و خدمات پروازهای خارجی، جهت ارائه سرویس‌های مطلوب‌تر و بهینه پروازهای داخلی و همچنین كسر بار ترافیك هوایی كه به دلیل موقعیت شهری و مسكونی اطراف آن بدیهی به نظر می‌رسید، به تاریخ سپرده شد.

تعداد فرودگاه‌هایی كه در كشور دارای صرفه اقتصادی هستند و به عبارتی نمی‌توان آن‌ها را زیان‌ده دانست، بسیار كم است. در خصوص فرودگاه‌ها، اقتصادی بودن آن‌ها نسبت به بین‌المللی شدن‌شان از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این وجود به نظر می‌رسد در بیشتر شهرهایی كه دارای فرودگاه هستند، موضوع بین‌المللی شدن فرودگاه‌ها دغدغه‌ای مهم محسوب می‌شود. «فرودگاه شاهرود بین المللی شد» این خبری بود که حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان در سفر استانی خود به سمنان، اعلام کرد؛ مطالبه سمنانی‌ها برای گسترش مرز هوایی‌شان؛ مطالبه‌ای که در سفر هیات دولت به زادگاه رییس جمهور وقت کشورمان به آن پرداخته شد و فرودگاه‌شان به فرودگاه کارگو برای صادرات اقلام محصولات کشاورزی و موادغذایی تبدیل شد. این خبر داغ است ولی از تنور در نیامده و راه بسیاری را با توجه به زمان باقی‌مانده از دولت دوازدهم درپیش دارد. راهی که تغییرات بسیاری را دراین استان کم‌جمعیت کشور به دنبال خواهد داشت. تغییراتی که اگر درست و به موقع عملیاتی شود، سمنان را به گلوگاه موثری در صادرات و توسعه کشاورزی استان و منطقه وبالطبع کشور تبدیل می‌کند.

جمهوری اسلامی

افزایش وام ساخت مسکن برای انبوه‌سازان تا ۱۱۰ میلیون تومان

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: در جلسه‌ای با کمیسیون اقتصاد مجلس، بانک مسکن و وزیر راه و شهرسازی، توافق شد برای انبوه سازان و سازندگان حرفه‌ای ۷۰ میلیون تومان وام بدون سپرده‌گذاری با سود ۱۸درصد علاوه بر وام ۴۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹درصد در نظر گرفته شود. در مجموع وام ساخت مسکن برای انبوه سازان به ۱۱۰ میلیون تومان بالغ می‌شود.در این نشست معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: پیرو بازدید از استان‌ها و جلساتی که با کانون انبوه سازان، توسعه گران و سازندگان حرفه‌ای و تسهیلگران کشور برگزار شد متوجه کسری ۴ هزار میلیارد تومانی در بودجه برنامه بازآفرینی شهری شدیم.

عشایری اظهارکرد: با تاکید و توجه مقام معظم رهبری بر موضوع و مساعدت سران سه قوه در نهایت اجازه دریافت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی داده و ماه گذشته مقدمات دریافت این مبلغ فراهم شد.مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه از ماه گذشته دریافت این منابع به صورت روزانه پیگیری می‌شود، گفت: جلساتی با مسئولان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برگزار و شماره حساب شرکت نیز داده شد تا این مبلغ واریز شود.

اطلاعات

تجهیز ۱۰۰۰ کیلومتر مسیر ریلی کشور به نسل چهار تلفن همراه

یک هزار کیلومتر از مسیر ریلی تهران – مشهد و تهران – قم تا ۱۵ ماه آینده مجهز به نسل چهار تلفن همراه و اینترنت می شود. بر اساس تفاهمنامه‌ای که دیروز با حضور وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات میان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و اپراتور اول تلفن همراه به امضا رسید، مسیرهای ریلی تهران – مشهد و تهران – قم زیر پوشش نسل چهار ارتباطات سیار قرار می گیرند.

مهندس محمد آذری جهرمی در مراسم امضای این تفاهمنامه یکی از اقدامات خوب راه‌آهن را توسعه فیبر نوری در کنار مسیرهای ریلی اعلام کرد و گفت: براین اساس باهدف استفاده از ظرفیت ایجاد شده برای توسعه ارتباطات از طریق فیبر نوری، پیشتر تفاهمنامه ای با این شرکت منعقد شده بود.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان ساخت: استفاده از فیبر نوری راه آهن برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر این شبکه خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما