شناسهٔ خبر: 62274 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در سومين جلسه كميته مهندسی ايمنی راه‌ها بررسی شد:

۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ كیلومتری شهرها رخ می‌دهد/ بررسی عوامل تصادفات رانندگی در این محدوده

مهران قربانی علل وقوع تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها در سومین جلسه کمیته مهندسی ایمنی راه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با هماهنگی اعضا، چارچوب راهبردی مربوط به احداث، ایمنی، بهره‌برداری و نگهداری راه‌های اختصاصی تهیه و به كمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در سومين جلسه كميته مهندسي ايمني راه كميسيون ايمنی راه‌ها وزارت راه و شهرسازی، وقوع تصادفات در حومه شهرها و آمار بالای اين نوع تصادفات در محدوده ۳۰ كيلومتر شهرها مورد بررسی قرار گرفت.

دراین جلسه همچنین در خصوص ضوابط طراحی و ایمنی مربوط به ساخت و بهره‌برداری راه‌های اختصاصی و تهیه چارچوب راهبردهای ایمنی برای ارتقای ایمنی راه در محدوده ورودی شهرها با حضور اعضا و نمایندگان سازمانها و ارگانهای ذی‌ربط بحث و بررسی و مقرر شد كمیته مهندسی ایمنی‌راه با هماهنگی اعضا ، چارچوب راهبردی مربوط به احداث، ایمنی، بهره‌برداری و نگهداری راه‌‌های اختصاصی تهیه و به كمیسیون ایمنی راهها ارایه شود.

این گزارش حاكی است: در این جلسه همچنین باتوجه به اینكه ۶۰ درصد تصادفات در حوزه ۳۰ كیلومتری شهرها و ۴۰ درصد تصادفات در حوزه برون شهری رخ می‌دهد، به دلایل بروز تصادفات محدوده ورودی شهرها، افزایش تداخل‌ها و تقاطع‌های هم سطح این محدوده، وجود شهرك‌نشین‌ها و مراكز آموزش و صنعتی و عدم توجه به جلو رانندگان در محدوده شهرها و عجله و شتاب برای رسیدن و یا خارج شدن از محدوده شهری اشاره شد.

در این جلسه همچنین به هم ریختگی بصری راننده و كاهش میدان دید افقی به دلیل وجود موانع مختلف از جمله وجود تابلوها، بیلبوردها و پوشش‌های گیاهی و در نتیجه عدم توجه راننده به جلو و وجود دسترسی ‌های متعدد و ناایمن نیز به عنوان دیگر عوامل بروز این تصادفات از سوی اعضا مطرح شد و درخصوص رفع این مشكلات و موانع راهكارهای پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس این گزارش گسترش حمل‌و‌نقل عمومی به حومه شهرها، مشخص شدن نقاط پرتصادف هم‌پوشانی حومه شهرها، كنترل و نظارت سرعت در محدوده اطراف شهرها و همچنین افزایش تراكم نصب دوربین‌های كنترل سرعت و  نیز كاهش سرعت در این محدوده‌ها از جمله مواردی بود كه در جهت ارتقای سطح ایمنی عبور و مرور در محدوده حومه شهرها و كاهش تصادفات جاده‌ای در این مناطق مطرح شد.

گفتنی است سومین جلسه كمیته مهندسی ایمنی راه كمیسیون ایمنی راهها با حضور قائم مقام ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نماینده ریاست این سازمان در امور ایمنی حمل و نقل جاده‌ای، مدیركل و معاون دفاتر آمار، ایمنی و ترافیك،‌دفتر توسعه ایمنی راه و حریم، نمایندگانی از وزارت كشور، پلیس راه، شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان استاندارد،‌كمیسیون ایمنی راه و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاهها در محل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای برگزار شد.

نظر شما