شناسهٔ خبر: 62392 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آدم‌نژاد اعلام کرد:

انتشار فاز اول طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال/ هوشمندسازی حمل و نقل مهم و توجیه‌پذیر است/به طور جدی مطالبات رانندگان را دنبال می‌کنیم

شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فاز تهیه مدل در مقیاس ملی، مطالعات موضوعی و تهیه مدل در مقیاس استانی از انتشار فاز اول طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: اجرای سناریوهای این فاز ابتدای سال ۹۸ اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اهمیت مدیریت و تنظیم اولویت‌بندی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی به منظور افزایش بهره‌وری و وضعیت فعلی طرح جامع حمل و نقل اظهار داشت: سالیان سال است که بر روی طرح جامع حمل و نقل کار می‌شود اما اساس طرح جامع زمانی است که اولویت‌بندی بر روی پروژه‌ها صورت گرفته باشد بنابراین مدل‌سازی تقاضای حمل و نقل در توسعه زیرساخت‌ها اولین نیاز ما برای طرح جامع حمل و نقل خواهد بود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سه فاز ۱- تهیه مدل در مقیاس ملی، ۲ – مطالعات موضوعی، ۳- تهیه مدل در مقیاس استانی گفت: با هماهنگی صورت گرفته بحث مدل‌سازی تا پایان امسال منتشر می‌شود همچنین بحث توسعه و اجرای سناریوها نیز در ابتدای سال ۹۸ در دست اقدام قرار می‌گیرد.

آدم‌نژاد از اجرای فاز ۲ و ۳ طرح جامع حمل و نقل در سال آینده خبر داد و در ادامه تصریح کرد: اگر اولویت‌بندی توسعه زیرساخت‌ها در قالب شبکه نباشد، زیرساخت‌ها غیرمطالعاتی توسعه می‌یابند و توسعه شبکه به تعویق می‌افتد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع بهره‌وری حمل و نقل نیز تأکید کرد: در زمینه توسعه به صورت شبکه ‌ای و استفاده از شرکت‌های بزرگ مقیاس مشکلات ساختاری وجود دارد و موانعی مانند بیمه، سرمایه‌گذاری و مالیات پیش‌روی این شرکت‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه نگاه مناسبی در کشور به شرکت‌های بزرگ مقیاس وجود ندارد تصریح کرد: تنها راه دستیابی به بهره وری حمل و نقل استفاده از شرکت‌های بزرگ‌مقیاس و هوشمندسازی حمل و نقل است.

آدم‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: نیازمند چابکی و اقدامات عملیاتی در تمام سطوح هستیم.

وی در ادامه بیان داشت: اولین اقدام ما ایجاد یک ساختار نظام‌مند برای موبیلیتی در کشور است، ساختاری که تمام منابع ذینفعان را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی علاوه بر اقدامات کالبدی در قبال ذی‌نفعان یک مسئولیت اجتماعی دارد که باید در قالب یک منشور حقوقی اجرایی شود .

آدم‌نژاد با تأکید بر اینکه باید یک رابطه مستمر و پویا با تشکل‌های صنفی ایجاد شود گفت: هیچ صنعتی به اندازه صنعت حمل و نقل در ایران وجود ندارد که از انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی بهره‌مند باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: هرگونه نیاز به اصلاح و تغییر باید با حضور تشکل‌ها انجام شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی هوشمندسازی حمل و نقل را یک مسئله مهم و توجیه پذیر عنوان کرد و گفت: استفاده از سامانه‌های هوشمند حمل و نقل بهره‌وری به همراه دارد به طور مثال افزایش ضریب اشغال بار و مسافر در حمل و نقل ریلی نیازمند هوشمندسازی شبکه است و همچینین استارت‌آپ‌ها  نیز می‌توانند کمک شایانی به صنعت حمل و نقل داشته باشند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ترانزیت را یک کار مولتی ّمُدال خواند و گفت: با نگاه به ترانزیت به عنوان یک ارزش افزوده در می‌یابیم که باید این حوزه را تقویت کنیم و در این حوزه اگر مشکلات و موانع به درستی برطرف نشوند شاهد کاهش سهم ترانزیت خواهیم بود.

وی یادآور شد: اگر در حوزه ترانزیت موفق به افزایش سهم کشور بشویم اهمیت ترانزیت خودش را نشان می‌دهد.

آدم‌نژاد در پایان از اجرای پیمان‌های منطقه‌ای در اوایل سال ۹۸ با کشورهای همسایه خبر داد و گفت: اگر روابط استراتژیک انجام شود روابط سیاسی تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت و شاهد فراهم شدن بستری راحت و ارزان از لحاظ اقتصادی برای عبور کالا از کشور خواهیم بود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بر سه نکته در قبال فعالیت کمیسیون ایمنی راه‌ها تاکید کرد: اولین نکته بر مهار سرعت دلالت دارد، با توجه به این سرعت سهم بالایی در تلفات دارد، افسار سرعت در کشور باید نگه داشته شود. به طور مثال ۶۰ درصد تلفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد و این مساله باید مدیریت شود. دومین ساله استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای است و سومین نکته ارتقا ایمنی ناوگان است به طوریکه ارتقا تجهیزات ناوگان موجب افزایش بخشندگی سیستم حمل‌ونقل می‌شود.

آدم نژاد با اشاره به نیاز کشور به ستاد ایمنی مستقل گفت: اینگونه‌ ستاد‌ها به طور عمیق تمام حوادث را بررسی می‌کند و گزارش‌های آن جنبه توصیه‌ای دارد. بر همین اساس پروژه‌ای به نام ITSP تعریف و در حال پیگیری است و تا پس از تکمیل از سوی وزارت راه و شهرسازی به هیئت وزیران ارسال شود.

وی در خصوص تحریم‌ها علیه صنعت هوایی کشور اظهار کرد: اگرچه تحریم‌ها ممکن است مشکلاتی ایجاد کند اما با توجه به وسعت ایران و استمرار تحریم‌ها از دیرباز تا کنون، در می‌یابیم که دشمن نمی‌تواند به راحتی موجب سلب آسایش مردم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: باید تصمیم‌ بگیریم که این تحریم‌ها برای امریکا پر هزینه باشد. از طرفی مردم شاهد تحریم‌های هوایی طی سال‌های متمادی بوده‌اند و به نقاط مختلف سفر داشته اند، از این رو نباید نگران تحریم‌ها علیه صنعت هوایی ایران باشیم.

آدم‌نژاد همچنین درباره رفع مشکلات و مطالبات رانندگان کامیون اظهار داشت: حمایت از این قشر خواست مقام عالی وزارت راه و شهرسازی است و به طور جدی مطالبات رانندگان را دنبال می‌کنیم، همچنین از واردات لاستیک و توزیع آن در بازار حمایت می‌کنیم تا مشکلات رانندگان کامیون و کامیونداران به حداقل برسد.

نظر شما