شناسهٔ خبر: 62396 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه های امروز ۲۵ آذر می خوانید

آن روی سکه حاشیه نشینان بد مسکن

روزنامه حاشیه نشینی در کشور یکی از معضلات شهرهای پرجمعیت است که علاوه بر معضلات بد مسکنی دیگر حوزه های اجتماعی و اقتصادی را در خود جای داده است امروز روزنامه "قانون"  با تیتر" روايتی از دردهای حاشيه نشينان" این روی سکه حاشیه نشینان بد مسکن را تشریح کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را می‌خوانید:

اطلاعات

کاهش بار ترافیک کامیون در جاده‌های کاشان

رئیس پایانه ریلی راه‌آهن کاشان گفت: اتصال خط ریلی راه‌آهن کاشان به شرکت‌های صنعتی ترافیک هزار کامیون را از جاده کم کرده است. علیرضا کلاته با اشاره به این‌که اتصال خط ریلی کاشان به یکی از شرکت‌های صنعتی تردد هزار کامیون را در جاده کم کرده است از انجام مقدمات اجرایی طرح اتصال خط ریلی کاشان به سایپا سیتروئن خبرداد.

وی در هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان با موضوع ارائه گزارش عملکرد پایانه ریلی راه‌آهن کاشان، گفت: اتفاقات خوبی از سال گذشته تاکنون داشتیم و در حال انجام داریم که می‌‌توان به اتصال شرکت فولاد امیرکبیر به راه‌آهن سراسری در مهرماه اشاره کرد. او با تاکید بر اینکه تاکنون ۴۲۷ واگن در ایستگاه فولاد تخلیه شده است گفت: با راه‌اندازی این خط ریلی در مدت سه ماه تردد هزار کامیون در جاده کاهش یافته است.

قانون

روايتی از دردهای حاشيه نشينان

«نازپری» خودش را در چادر مشکی‌اش پنهان کرده. موهای سیاه نازپری نصف پیشانی اورا پوشانده و سیاهی چشم‌هایش را پررنگ‌ تر کرده است. نگاهش به «مرضیه» ۱۰ ساله‌اش است که از گوشه دیوار ما را می‌پاید. دخترکی که چند ماه قبل قرار بود در ازای ۱۰ میلیون تومان یا چند بز به عقد پیرمردی ۷۰ ساله درآید. مرضیه ناخن‌هایش را می‌جود. با دست دیگر با موی بافته وز شده‌اش بازی می‌کند. پیراهن آبی رنگی ازجنس لباس زنان سرزمین بلوچ به تن کرده که برای جثه کوچک او کمی گشاد است. خجالتی بودنش درکنار معصومیت کودکانه‌ دخترک، درد آنچه که بر سر او آمده را برای‌مان دو چندان می‌کند. او زبان ما را نمی‌فهمد و همین خیال‌ ما را آسوده می‌کند تا در این گفت‌وگو راحت‌تر با بقیه حرف بزنیم.

نازپری و مرضیه جایی زندگی می‌کنند که خیلی دور از پایتخت نیست ولی فرسنگ‌ها فاصله است بین چیزی که حاشیه نشینی نام دارد با دیگر واژه‌ها. جایی آن سوی همین ورامین خودمان و بدون هیچ امکانی برای زندگی، شاید بشود نام زیستن را بر روی آن گذاشت! حدود دو ساعتی از تهران طول می‌کشد تا جاده‌های فرعی را رد کنیم و به مقصد برسیم. قرچک، ورامین، جوادآباد ... .

دنیای اقتصاد

شهرداری به دنبال سرمایه‌گذاران خارجی است

محرک تجاری‌سازی بیشتر در تهران

مدیریت شهری پایتخت به دنبال استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در بخش خصوصی برای واگذاری ۴۰ پروژه شهری به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان است. تنگنای تامین منابع مالی برای اداره شهر تهران سبب شده تا مدیریت شهری پایتخت به جای استفاده از روش‌های قدیمی همچون استقراض از شبکه بانکی برای تامین مالی پروژه‌های شهری، از ظرفیت داخلی و خارجی بخش خصوصی برای واگذاری آنها استفاده کند. در این راستا فهرستی از ۴۰ پروژه آماده واگذاری به بخش خصوصی به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران آماده شده است. مطابق با اعلام سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلفی همچون حمل و نقل، گردشگری، پسماند، طرح‌های محیط‌زیستی و فرهنگی و اجتماعی تعریف شده؛ به طوری‌که شهرداری امیدوار است در شرایط سخت اقتصادی، ورود بخش خصوصی داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی در جریان توسعه شهر تهران اثرگذار باشد.

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین و اولویت‌دارترین پروژه‌های شهری که ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند مسیر توسعه و تکمیل آن را سرعت بخشد، تجهیز و بهره‌برداری خطوط نیمه تمام مترو همچون خط ۶ است که طی ماه‌های گذشته به دلیل عقب‌ماندگی در تامین منابع مالی نتوانسته به خط پایان نزدیک شود. از این رو یکی از پروژه‌های قابل توجه که برای واگذاری به بخش خصوصی شناسایی شده، تجهیز و بهره‌برداری از خط ۶ مترو است. در عین حال شهرداری بنا دارد از طرح خودروهای اشتراکی نیز رونمایی کند. در قالب این طرح، ماشین‌های کوچک برقی یا ماشین‌های کوچکی که آلایندگی آنها کم است از طریق یک اپلیکیشن فعال می‌شوند و شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشنی که معرفی می‌شود نزدیک‌ترین خودرو را پیدا کند و بعد از استفاده در مقصد رها کنند و هزینه استفاده از آن نیز از حساب کاربری آنها کسر می‌شود.

جهان صنعت

ایرلاین‌های کوچک رکورددار پرواز به موقع

سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پروازهای انجام شده در فرودگاه مهرآباد در مهر سال ۱۳۹۷ را منتشر کرد و بر این اساس شرکت هواپیمایی پویاایر با ۱۰۰ درصد پرواز به موقع خوش‌قول‌ترین ایرلاین ایرانی شد. براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در مهرماه سال‌جاری شرکت هواپیمایی آسمان با انجام ۷۸۲ پرواز پرکارترین ایرلاین ایرانی بوده است و پس از آن شرکت‌های ماهان با ۶۶۶، ایران‌ایر با ۵۷۴ و زاگرس با ۴۹۵ پرواز قرار دارند.

همچنین در این مدت شرکت تازه‌تاسیس وارش که از ساری کار خود را دنبال می‌کند با انجام سه پرواز در فرودگاه مهرآباد کم‌ترافیک‌ترین شرکت هواپیمایی به حساب آمده و پس از آن شرکت‌های پویاایر، ساها و معراج قرار دارند. در طول این مدت از نظر تعداد پروازهای به موقع شرکت هواپیمایی ماهان بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده و با انجام ۵۳۲ پرواز بدون تاخیر ۸۰ درصد برنامه‌های خود را به موقع انجام داده است. پس از آن شرکت آسمان با ۴۷۹، ایران‌ایر با ۴۰۶ و زاگرس با ۳۹۹ پرواز قرار دارند.

عصر اقتصاد

رونق بازار مسکن در گرو رونق بازارهای سرمایه ای  

بازار مسکن تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. قیمت تمام شده مصالح ساختمانی و جابجایی سرمایه بین کالاهای سرمایه ای مانند ارز، طلا و همچنین تاثیر قیمت های نسبی و تلاش مالکین جهت حفظ ارزش دارایی ها از جمله عوامل موثر در رشد ۹۱ درصدی قیمت مسکن در آبان ماه امسال نسبت به سال گذشته است.مسکن به عنوان یک دارایی ثابت همواره برای حفظ ارزش پول، کالای مناسبی است؛ اما موضوع این است که در صورت جهش قیمت مسکن، پیدا کردن مشتری برای آن تا چند سال بسیار سخت خواهد بود و همین موضوع باعث رکود این بازار می شود.از سوی دیگر بازار مسکن همواره به‌عنوان یکی از بازارهای سرمایه‌پذیر شناخته می شود و در شرایط فعلی می‌تواند مقصد سرمایه‌های سرگردان جامعه باشد.

در این حوزه، سرمایه‌ای بودن کالای مسکن و سابقه جهش قیمتی مداوم در ادوار گذشته می‌تواند از نکات جذاب برای ورود سرمایه‌گذاران به بازار مسکن باشد. همچنان که وزارت راه و شهرسازی گردش مالی بازار مسکن تهران در سال ۹۶را ۸۱هزار و ۷۶۰میلیارد تومان اعلام کرده که چندین برابر کل سرمایه‌های سرگردان جمع‌شده در قالب فروش گواهی سپرده و پیش‌فروش سکه است.در این راستا محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی معتقد است بازار مسکن تابعی از شرایط اقتصادی و بازار ارز بوده ونقشی که وزارتخانه می تواند ایفا کند مسیر روانی جهت تولید مسکن برای اقشار متوسط و کم درآمد با حرکت به سمت برنامه های متنوع شروع می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما