شناسهٔ خبر: 62420 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه های امروز ۲۶ آذر می‌خوانید

حمل و نقل،نُقل محافل

مطبوعات هر سال از ۲۶ آذر تا یک دی هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری گرامی داشته می‌شود. به همین بهانه در این هفته بسیاری از مسئولان دولتی و بخش خصوصی تلاش دارند تا دست‌آوردهای خود در یک سال گذشته را در حوزه حمل و نقل بیان کنند. با افتتاح نمایشگاه صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته که دیروز صورت گرفت، امروز روزنامه‌های مختلف با تیتر کردن رویدادهای این نمایشگاه حمل و نقل را نُقل محافل کرده‌اند. در این زمینه روزنامه «عصر اقتصاد» با تیتر «مدیریت تحریم‌ها با تکیه بر توان داخلی در صنعت حمل و نقل» دو حوزه مهم این روزهای کشور را به هم گره زده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را می‌خوانید:

خراسان

دستور نهایی راه آهن مشهد گرگان

پیگیری‌ها درباره پروژه راه‌آهن مشهد- بجنورد-گرگان بالاخره نتیجه داد و هیئت دولت با تأمین ۱۵ درصد سهم کارفرمای پروژه از محل صندوق توسعه ملی موافقت کرداین طرح پس از سه مرتبه آغاز و توقف عملیات اجرایی و حتی پس از خارج شدن از اولویت‌های ریلی دولت در اجرا، برای این‌که بتواند این مصوبه را از هیئت وزیران بگیرد، مسیری طولانی و پر پیچ‌وخم را طی کرد و پس از مکاتبه‌های مختلف در سطح ملی و از سوی وزیر راه‌وشهرسازی و معاون وی یعنی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه حمل‌ونقل زیربناهای کشور، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه و معاون اول رئیس جمهور و پیگیری‌های صورت گرفته بالاخره توانست موافقت هیئت وزیران را بگیرد.پایگاه اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور روز شنبه تصویر ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور خطاب به وزارتخانه های راه و شهرسازی، اقتصاد ،کشور و سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی را منتشر کرد که  براساس آن  هیئت وزیران در جلسه هجدهم ماه جاری، به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد طرح احداث راه آهن گرگان –بجنورد و راه ‌آهن شیروان- مشهد به شماره طبقه‌بندی ۱۳۰۳۰۱۵۰۲۸ به عنوان ردیف (۱۳) به جدول بند (یک) تصویب‌نامه شماره ۸۷۹۵۲/ت۵۵۸۰۱ه مورخ ۱۳۹۷.۰۷.۰۵ اضافه شود.طبق این تصویب‌نامه، سازمان برنامه و بودجه کشور می‌تواند برای تأمین ۱۵ درصد سهم کارفرما مربوط به تسهیلات مالی خارجی(فاینانس) اقدام کند.

عصراقتصاد

مدیریت تحریم ها با تکیه بر توان داخلی در صنعت حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی معتقد است در شرایط دشوار تحریم‌ها بهترین شیوه برای مدیریت استفاده از توان داخلی و تلاش برای تکیه بر این توان است.محمد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه حمل و نقل اظهار کرد: ما در طول سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم که با استفاده از توان داخلی بخشی از نیازهای کشور در عرصه حمل و نقل را پاسخ دهیم. امروز نیز بخش زیادی از آنچه در این نمایشگاه اتفاق افتاده حاصل همین تلاش‌های داخلی کارشناسان و فعالان عرصه حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه باید محلی برای ایجاد ارتباط میان مصرف کنندگان و تولید کنندگان بخش حمل و نقل باشد، تاکید کرد: دولت نیز تلاش می‌کند در کنار این بخش‌ها با تخصیص منابع از محل تسهیلات پیش بینی شده برای هر دو گروه شرایط را طوری مهیا کند که بتواند در حوزه‌های تخصصی خود فعالیت‌های لازم را انجام دهد. وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت پیگیری مطالبات رانندگان نیز گفت: رانندگان به عنوان قشری زحمت کش همواره مورد توجه ما قرار داشتند. وزارت راه تلاش کرده با پیگیری مواردی مانند بیمه و پشتیبانی لجستیک مانند لاستیک، کمک‌های صنفی ممکن را به رانندگان ارائه دهد.

ایران

وزیر راه اعلام کرد

اختصاص ارز۴۲۰۰ تومانی برای کامیون‌داران

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته در مصلای تهران گفت: مقرر شد لاستیک و مواد اولیه تولید آن در زمره کالاهای اساسی قرار گیرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن اختصاص یابد. مسائل بیمه‌ای رانندگان را پیگیری کردیم قرار است با کمک تشکل‌های صنفی راننده‌ها بقیه اقلام لازم برای راننده‌ها نیز بسرعت تأمین شود. بانک مرکزی به واردکننده لاستیک ارز اختصاص داده است دولت هم از تولیدکننده لاستیک حمایت کرد تا لاستیک با سرعت بالاتری به دست راننده‌ها و کامیون‌داران برسد.

روز گذشته سومین نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته در مصلای تهران آغاز به کار کرد. نمایشگاه‌های مختلف و متعددی هر سال توسط وزارتخانه‌ها و بخش‌های دولتی با عناوین مختلف برگزار می‌شود اکثر نمایشگاه‌ها هم عنوان بین‌المللی و حضور بخش خصوصی را یدک می‌کشد اما شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی معمولاً بیشترین غرفه‌ها و مساحت نمایشگاه‌ها را اشغال می‌کنند. اهداف و بخصوص دستاورد نمایشگاه‌ها هم با وجود هزینه‌های بالا مشخص نمی‌شود.بخش‌های مختلف حمل و نقل هر سال نمایشگاه‌های جداگانه‌ای برگزار می‌کنند مانند نمایشگاه ریلی، هوایی و... اما نمایشگاه حمل و نقل نیز هر سال توسط وزارت راه و شهرسازی دایر می‌شود. ۲۶۳ شرکت فعال در حوزه حمل و نقل شامل خودروهای سبک و سنگین، حمل‌ و‌ نقل هوشمند، راهسازی، قیر و آسفالت، مجلات، پیمانکاران، مهندسان مشاور، تجهیزات ایمنی راه‌ها، نشریات و استارتاپ‌ها در نمایشگاه امسال حمل و نقل حضور دارند.

دنیای اقتصاد

آمار رسمی عرضه مسکن در کشور به روز شد

شوک مثبت به ساخت‌وساز

ساخت‌وساز در کشور بعد از ۴ سال تجربه رکود سنگین، در بهار امسال با شوک مثبت از ناحیه بازار معاملات مسکن مواجه شد. آمار رسمی و به‌روزشده از «تیراژ کشوری ساخت مسکن» نشان می‌دهد در فصل اول ۹۷، برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده که ۴/ ۱۲ درصد نسبت به بهار پارسال افزایش پیدا کرده است. جزئیات ساخت‌وساز در ۳۱ استان از دو دستگی حکایت دارد. تهران در اوج‌گیری فعالیت‌های ساختمانی با ثبت رشد ۳۲ درصدی، رتبه نهم را دارد.

تحرک مثبت در بازار معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی به بازار ساخت‌وسازهای کشوری سرایت کرد؛ تازه‌ترین گزارش رسمی از وضعیت ساخت و ساز مسکن در شهرهای کشور در حالی از بروز یک شوک مثبت به بازار فعالیت‌های ساختمانی حکایت دارد که تحت تاثیر این شوک، تیراژ خانه‌سازی در کل شهرها بعد از ۴ سال افزایش یافت. بهار امسال، تیراژ ساخت مسکن در کل کشور ۴/ ۱۲ درصد در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته- بهار ۹۶- افزایش یافت؛ عملیات ساخت ۹۰ هزار و ۶۶۷ واحد مسکونی با صدور پروانه ساختمانی برای این واحدها در بهار ۹۷ در حالی آغاز شد که کارشناسان، رشد حجم عرضه جدید به بازار مسکن را ناشی از سرایت تحرک معاملاتی در بازار کشوری مسکن به بازار ساخت‌وساز می‌دانند؛ این تحرک مثبت که یک تا دو فصل بعد از آغاز رونق در بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران، اوایل امسال به بازار معاملات مسکن کل کشور سرایت کرد اثر خود را به شکل رشد تیراژ ساختمانی در بهار ۹۷ منعکس کرد. بازار ساخت و ساز مسکن کل کشور که از سال ۹۳ در شرایط رکودی به سر می‌برد بهار امسال بعد از ۴ سال از حالت رکود خارج شد و حجم ساخت و سازها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴/ ۱۲ درصد رشد کرد.

مردم سالاری

رشد ۲۶درصدی ارزش معاملات در تهران

ارزش کل معاملات مسکن در ۸ ماهه نخست امسال در پایتخت به ۵۷.۵ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۶.۲ درصد افزایش داشته است.دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش تحلیلی بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه و هشت ماهه ابتدای امسال را منتشر کرد.

این دفتر اوایل آذرماه گزارشی کلی از وضعیت بازار مسکن آبان ماه پایتخت را منتشر کرده بود که در گزارش جدید خود، تحلیل دقیق تری از شرایط ارائه داده است.گزارش جدید دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی حاکی است که در آبان ماه امسال در پایتخت،  ۷ هزار و ۱۷ فقره معامله واحد مسکونی به ثبت رسید که نسبت به مهرماه امسال ۲۶.۶ درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته ۵۳.۱ درصد کاهش داشته است. بیشترین میزان معاملات مسکن در آبان ماه امسال به منطقه ۵ با ۹۷۲ فقره معامله- معادل ۱۶.۴ درصد از کل معاملات- اختصاص داشت و منطقه ۱۹ با داشتن تنها ۴۳ فقره معامله مسکن - معادل ۷ دهم درصد  ازکل معاملات- کمترین تعداد معاملات مسکن را به خود اختصاص داد.  بیشترین کاهش معاملات در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه سال ۹۶، به منطقه ۲۲ با افت ۶۵.۴ درصدی معاملات اختصاص داشت. دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی در آبان امسال در پایتخت را ۹ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان عنوان کرده است که نسبت به مهرماه امسال ۶.۴ درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته ۹۱ درصد رشد داشته است.بیشترین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در آبان ماه امسال به منطقه ۱ پایتخت با ۱۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و کمترین قیمت به منطقه ۱۹ با متری ۴ میلیون تومان اختصاص داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما