شناسهٔ خبر: 62452 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

محمد اسلامی در مراسم روز پژوهش در دانشگاه علم و صنعت مطرح كرد:

تحریم بهترین فرصت برای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌هاست/ آموزش و پژوهش به سمت بهبود معیشت و كیفیت جامعه سوق یابد

محمد اسلامی  وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه شرایط تحریم بهترین فرصت برای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در صنعت است گفت: دانشگاه‌های ما باید به سمتی حركتی كند كه آموزش و پژوهش در آن‌ها به بهبود معیشت كیفیت زندگی مردم بیانجامد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز پژوهش در دانشگاه علم  صنعت كه امروز در این دانشگاه برگزار شد با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی كشور وقت نباید تلف شود گفت: جهت‌گیری‌ها و رویكردها باید به‌گونه‌ای اتخاذ شود كه كار به سمت توسعه حركت كند و از پژوهش‌های كاربردی در كشور بیش‌ازپیش استفاده شود.

وی بابیان اینكه دانشگاه‌های كشور باید به‌صورت متوازن فرهنگ و قدرت کسب‌وکار را ارتقا دهند افزود: باید دانشگاه‌های ما به سمتی حركت كند كه پژوهش‌های آن به بهبود معیشت و كیفیت زندگی در جامعه منتج شود.

اسلامی افزود: سرانجام آموزش و پژوهش به‌طور یقین نباید حاصلی جز ایجاد توازن در فرهنگ و مسببی برای قدرت گرفتن کسب‌وکار باشد و اگر آموزش و پژوهش به بهبود معیشت و کیفیت زندگی در جامعه نینجامد یعنی تأثیر اصلی خود را در جامعه نداشته است که باید ما به سمت تأثیرگذاری در این مسیر حرکت کنیم.

این وزیر کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: در خبری چندی پیش‌آمده بود که کشور آلمان فعالیت ۲۷۰ دانشگاه خود را به دلیل آنکه دانش‌آموخته بیکار داشتند و به بن‌بست رسیده بودند متوقف کرد تا تغییر ماهوی در آن‌ها ایجاد شود و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد و این دانشگاه‌ها نیز در مهارت‌آموزی و رونق کسب‌وکار نقش ایفا کنند.

اسلامی با تأکید بر اینکه امروز از برکت شرایط تحریم به وجود آمده بهترین و طلایی‌ترین فرصت برای دانشگاه‌ها ایجادشده است، اظهار کرد: در این شرایط باید از ظرفیت‌های دانشگاه و منابع انسانی در صنایع کشور به‌خصوص در رشته‌های مختلفی که  وابستگی بیشتری به خارج از کشور دارند استفاده شود تا به یک اقتدار اقتصادی دست‌یابیم.

وی بابیان اینکه  اگر دانشگاه‌های ما این فرصت را از دست دهند مطمئن باشید که دیگر به این سادگی‌ها نمی‌توانیم چنین فرصتی به دست آوریم افزود: باید در این شرایط صنایع ما رویکردشان این باشد که بتوانند از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسئولیت‌های مختلف خود در حوزه‌های صنعتی در دوره‌های گذشته گفت: بنده مطمئن هستم که هم صنعت و هم دانشگاه‌ها ظرفیت‌های مناسبی برای گذر از شرایط تحریم دارند و دارای قابلیت‌های بالقوه‌ای هستند که اگر به هم گره بخورند فرصت‌آفرین خواهند شد.

اسلامی در ادامه ضمن تبریک هفته پژوهش به‌تمامی استادان و فعالان این حوزه تصریح کرد: باعث افتخار است که دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت در حوزه حمل‌ونقل تاکنون بسیار فعال بوده است و ما امیدواریم که تأثیرگذاری این دانشکده بیش‌ازپیش باعث شکوفایی این صنعت شود .

وی با تأکید بر اینکه به همکاران وزارت راه و  شهرسازی تأکید شده است برای راه‌اندازی سامانه‌های حمل‌ونقل باید از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه بهره‌گیری شود، افزود: مراکز مختلف زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی مکلف شده‌اند تا قراردادهای ساخت داخل را به‌زودی منعقد کنند و باید متن این قراردادها به‌گونه‌ای تنظیم شود که از ظرفیت‌ها و پژوهش‌های مراکز علمی کشور در پیشبرد این صنعت استفاده شود تا بتوانیم یک زنجیره تولید پایدار در موارد حوزه حمل‌ونقل به وجود آوریم و پژوهش‌های مسئله محور را به‌سوی توسعه محور هدایت کنیم که باعث کارآفرینی و توسعه اقتصادی می‌شوند.

اسلامی در پایان ضمن تبریک روز حمل‌ونقل از فعالان این بخش که به‌فرمان پیر و مرشد خود امام خمینی﴿ره﴾ یک کار جهادی را ساماندهی کردند تقدیر و تشکر کرد.

نظر شما