شناسهٔ خبر: 62484 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز تحقیقات مطرح کرد:

تبیین رویکردها و افق‌های کاری مرکز در ۶ محور/ درخواست ایجاد پارک فن‌آوری برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان/مطالعات مسکن مهجور مانده است

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تبیین رویکردها و افق‌های کاری مرکز در ۶ فعالیت از وزیر راه و شهرسازی در هفته پژوهش درخواست کرد تا شرایط را برای ایجاد پارک فن‌آوری به منظور فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این مرکز فراهم کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امروز ۲۷ آذرماه در مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران منتخب که با حضور وزیر راه و شهرسازی و تمامی معاونان در حوزه‌های حمل و نقل و مسکن و شهرسازی در مرکز تحقیقات برگزار شد، ضمن خوشامدگویی از حضور مسئولان و محققان گفت: بسیار خوشبختم که پذیرای اولین بازدید رسمی وزیر راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هستیم. جا دارد که به طور ویژه تشکر کنیم از وزیر راه و شهرسازی به دلیل عنایتی که به حوزه پژوهش دارند و در این زمینه اعلام حمایت ویژه‌ای را نسبت به مرکز تحقیقات داشتند.

شکرچی‌زاده ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی دیروز بخشنامه‌ای صادر کردند که براساس آن تا سقف ۵ درصد از بودجه مصوب دستگاه‌ها به امور تحقیقاتی اختصاص یابد که این هدیه بزرگی برای پژوهشگران و به ویژه مرکز تحقیقات که قلب پژوهشی وزارتخانه به شمار می‌رود، محسوب می‌شود و نشان دهنده باور وی به پژوهش است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی رویکردها و افق‌های کاری مرکز را تبیین کرد و با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات در اوایل دهه ۵۰ توسط دکتر پاکدامن تاسیس شد، گفت: در سال ۹۲، چهلمین سال تاسیس مرکز را گرامی داشتیم و در سال ۹۵ به نام دکتر پاکدامن سالنی که هم اکنون همایش‌های مهم مرکز در آن برگزار می‌شود را به نام دکتر پاکدامن تاسیس کردیم.

وی ادامه داد: اولین رویکرد ما در مرکز ترکیب نیروی انسانی است و تفاوتی که نیروی انسانی مرکز با سایر دستگاه ها دارد، در همین امر مشاهده می‌شود. در حال حاضر ۶۶ درصد همکاران ما دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند. همچنین در حوزه پژوهش نیز ۶۶درصد از نیروی انسانی با مدارک فوق لیسانس و دکترا خدامات ارائه می‌کنند. این نشان می‌دهد که قواعد دانشگاهی در مرکز حاکم است.

شکرچی‌زاده همچنین از تصویب اعضای هیات امنای مرکز خبر داد و گفت: ریاست هیات امنای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مهندس محمد اسلامی هستند که همین موضوع به تقویت مبانی پاسخگویی بسیار کمک خواهد کرد و ایجاد مشارکت جمعی را در تمامی ارکان پژوهش متبلور خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر عدم بهره‌وری برخی از سازمان‌ها بهره نگرفتن از علم مدیریت و پژوهش است که در این زمینه نیازمند آموزش همگانی مدیران برای پیاده‌سازی اهداف هرکدام از سازمان‌ها در حوزه پژوهشی هستیم. این مورد در مرکز تحقیقات آغاز شده است و می‌تواند به عنوان پایلوتی در سایر دستگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دیگر رویکردی که با حمایت وزیر راه و شهرسازی می‌تواند به سرانجام برسد، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تاکید بر نقش آن‌هاست. باور داریم که در مرکز جایگاهی باید به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهیم و پارک فن‌آوری را برای این منظور احداث کنیم که در این زمینه امیدواریم وزارت راه و شهرسازی حمایت‌های لازم را از ما انجام دهد. در حال حاضر ۲۳ هکتار زمین برای ایجاد پارک فن‌آوری در اختیار مرکز قرار دارد که می‌تواند برای این منظور مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات گفت: تثبیت جایگاه مرکز به عنوان تدوین کننده ضوابط و دستورالعمل‌ها در حوزه حمل و نقل و همچنین مسکن و شهرسازی باید به طور جد دنبال شود و جایگاه ما به رسمیت شناخته شود. این موضوع در اساسنامه مرکز که در سال ۵۶ به تصویب رسیده دیده شده است. باید تلاش کنیم تا دستگاه‌ها خود اقدام به تدوین ضوابط نکنند و در این زمینه نقش مرکز تحقیقات پررنگ دیده شود.

این مقام مسئول از دیگر رویکردهای مرکز را ورود جدی به بخش پژوهش مسکن برشمرد و گفت: تاکنون درخواست جدی از سوی ستاد وزارتخانه برای مطالعات مسکن وجود نداشت. در سطح دانشگاه‌ها نیز شاهد هستیم که مطالعات مسکن بسیار مهجور مانده است. شاید بیش از هزار محقق برجسته در کشور وجود دارد که در مورد سخت افزار مسکن کار می‌کنند اما در مورد اقتصاد مسکن که مبحث بسیار مهمی است پژوهش‌های لازم وجود ندارد. به اعتقاد من یکی از دلایلی که سیاستگذاری مسکن دچار فرازونشیب شد همین موضوع بود که امیدواریم در این دوره با همکاری جدی ما بتواند قوت بگیرد.

وی تصریح کرد: من در حوزه اقتصاد مسکن احساس مسئولیت می‌کنم و اعلام می‌کنم که آمادگی کامل برای پژوهش و برنامه‌ریزی در حوزه اقتصاد مسکن در مرکز تحقیقات وجود دارد و قطعا این پژوهش‌ها شامل برنامه‌های بلندمدت و میان مدت خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی میزان دارایی‌های وزارتخانه را چندین هزار میلیارد عنوان و تاکید کرد: باید دستورالعمل های نگهداری و مهندسی راه‌ها و همچنین ساختمان‌ها را جدی‌تر دنبال کنیم. در حال حاضر ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان وجود دارد که ۲۱ مبحث آن در ارتباط با ساخت و احداث ساختمان‌های جدید و تنها یک مبحث در مورد نگهداری است. به همین دلیل ضرورت دارد تا نقش مهندسی نگهداری تمامی راه‌های کشور و همچنین مسکن را پررنگ کنیم.

شکرچی‌زاده ادامه داد: مجموعه شتاب‌نگاری های کشور ۱۱۰۰ دستگاه است. با فرصت برجام توانستیم ۲۶ دستگاه جدید خریداری کنیم. انتظار داریم از مجموعه شتاب نگارها تا به سامانه پاسخ سریع دست یابیم.

وی افزود: این سامانه به ما اجازه می دهد در صورت بروز زلزله در کلانشهرها تا ۳۰ درصد خسارت زلزله را کاهش دهیم، به همین دلیل یکی دیگر از تاکیدهای ما گسترش شبکه شتاب نگاری است.

این مقام مسئول تاکید کرد: حضور مهندس اسلامی و معاونان وی را در هفته پژوهش به فال نیک می‌‌گیریم و امیدواریم برنامه‌های این چنینی نقطه عطفی در برنامه های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باشد.

نظر شما