شناسهٔ خبر: 62485 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

ضمن تبریك وزیر راه و شهرسازی برای هفته پژوهش اعلام شد

حمایت قاطع وزیر از فعالیت‌های مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی/ نتایج علمی در قوام و دوام ابنیه و تاسیسات متبلور می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی ضمن اعلام حمایت قاطع از فعالیت‌های مركز تحقیقات راه، مسكن وشهرسازی گفت: ما باید بتوانیم قوام و دوام ابنیه و تاسیسات را در عمل شاهد باشیم تا منابع هدر نرود و از ثروت‌های ملی استفاده بهینه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۷ آذرماه در بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران منتخب در حوزه  وزارت راه شهرسازی ضمن تبریك هفته پژوهش به همه پژوهشگران، محققان، مهندسان و سایر فعالان گفت: تمام افرادی كه با رفتار علمی خود تلاش می‌كنند فرصت‌ها و منابع تلف نشده و در جهت آبادانی كشور صرف شود پژوهشگران واقعی به شمار می‌روند كه باید از این قشر تشكر ویژه داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بخشنامه دیروز خود كه به تمام شركت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده اشاره كرد و گفت: براساس بخشنامه ابلاغ شده همه شركت‌ها و سازمان‌ها موظفند ۵ درصد از بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند كه امیدوارم تخصیص اعتبارات در راستای پژوهش‌های عمیق و بهره‌مندی از فرصت‌ها و تلف نشدن منابع ملی عملیاتی شود.

عضو كابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینكه هفته پژوهش و هفته حمل ونقل با هم برگزار می‌شود گفت: امیدوارم فرصت شنیدن و دیدن بیشتری فراهم شود و بتوانیم مسائل مهم را با دست‌اندركاران این حوزه در میان بگذاریم.

وی همچنین خاطرنشان كرد: مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی مركز موفق و با افتخاری است كه ماموریت مهمی را بر عهده دارد و به همین دلیل در این دوره از وزارت راه وشهرسازی آن طور كه شایسته است از مركز و فعالیت‌های آن حمایت خواهیم كرد.

اسلامی تصریح كرد: نكته مهم در حمایتی كه ما خواهیم كرد و انتظاراتی كه داریم در اثربخشی تحقیقات و برنامه‌ریزی شایسته برای اقدام و عمل در جهت كیفیت بخشیدن به زندگی مردم در حوزه‌های حمل ونقلی و مسكن و شهرسازی است.

وی خاطرنشان كرد: باید فرآیندها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا نتیجه تحقیقات از طریق آموزش‌ها و همچنین همكاری‌های فیمابین قابل انجام باشد. همچنین باید نتایج علمی و رویكردها ملكه ذهن دست‌اندركارانی شود كه طراحی می‌كنند و وصف‌العین افرادی باشد كه در اجرا مسئولیت دارند. ما باید بتوانیم قوام و دوام ابنیه و تاسیسات را در عمل شاهد باشیم تا منابع هدر نرود و از ثروت‌های ملی استفاده بهینه شود.

وزیر راه و  شهرسازی با تاکید بر اهمیت توجه به مسائل اجتماعی و استمرار آن در پژوهش‌های آتی در حوزه‌های مرتبط با راه و شهرسازی، گفت: آموزش و پژوهش باید بتواند به توسعه متوازن بینجامد و در عین حال به ارتقای قدرت ما در حوزه‌های حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی منجر شود. بدین‌معنا که کیفیت در این حوزه‌ها که به طور مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است ارتقا یابد و همه اینها با کمک پژوهش امکان تحقق خواهد یافت.

وی تصریح کرد: آموزش و پژوهش باید بتواند به ایجاد کسب و کار منجر شود و باید بتواند در این حوزه نیز موفق عمل کند. طبیعی است وقتی کارها درست انجام نمی‌شود باید در رفتارها و تبدیل آن به مهارت تلاش بیشتری انجام شود.

اسلامی با تاکید بر اینکه باید تحقیقات را از بن‌بست کنونی خارج کرد، گفت: اخیرا ابلاغیه‌ای مبنی بر اینکه تمامی سازمان‌ها باید ۵ درصد بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند به استان ها ابلاغ کردیم. شما پژوهشگران باید توجه ویژه داشته باشید که اجرای دستور فوق به اخلاق و رفتار و کارکرد شما وابسته است و در این زمینه باید همت ویژه‌ای خرج کنید.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه چگونگی پژوهش و خارج کردن آن از بن‌بست وظیفه‌ای است که بر دوش پژوهشگران قرار دارد، خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاهی باید الزاماتی را که وزارت راه و شهرسازی بر آنها تاکید دارد به دانشجویان رشته های مرتبط آموزش دهند و به همین دلیل نیز باید با وزارت علوم هماهنگی‌های لازم ایجاد شود. مهندسان و سایر پژوهشگران با این باور باید به محیط کاری وارد شوند و از یافته های دانشی خود استفاده کنند.

وی اعلام کرد: امیدوارم شما پژوهشگران با نشاط و ایمان و انگیزه به کار پژوهشی خود ادامه دهید و از دامنه وسیعی از فرصت ها که در اختیار شما قرار گرفته است به نحو شایسته ای استفاده کرده و استعدادهای گوناگونی را که در عرصه های مختلف وجود دارید شناسایی و جذب کنید.

اسلامی در پایان تاکید کرد: انشاء الله با بهینه مصرف کردن شایستگی‌های خود را نشان دهید.

نظر شما