شناسهٔ خبر: 62522 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی پس از استماع نظرات فعالان حوزه حمل و نقل گفت

نیازمند تحول اساسی در نظام حمل و نقل هستیم/صدور بخشنامه پشت درهای بسته ممنوع/ ایمن‌سازی فقط نصب دوربین‌های ثبت تخلف نیست/ضرورت نوسازی ناوگان منطبق بر سلیقه و تجارب رانندگان/ اقدامات لجستیکی را شرکت‌ها و انجمن‌ها انجام دهند

اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیازمند تحول اساسی در نظام حمل و نقل هستیم گفت: در این خصوص به جای دولتی فکر کردن به کار و مسئولیتی که بر عهده ما است فکر می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل، راهدار، و رانندگان، پس از استماع نظرات فعالان حوزه حمل و نقل اظهار داشت: علی‌رغم برخورداری از ظرفیت و بازار، فاقد قدرت کارآمد لجستیکی هستیم.

وی افزود : به خاطر گرایش‌ها و تفکرات گوناگون با در نظر گرفتن شرایط زمانی نتوانستیم از قدرت لجستیکی برخوردار شویم لذا نرخ بازدهی و قدرت تاثیرگذاری و تاثیرپذیری زیبنده نیست.

اسلامی تصریح کرد: نیازمند تحول اساسی هستیم و به یاری حق انجام می‌شود. در این زمینه دولتی فکر نمی‌کنیم بلکه به کار و مسئولیتی که بر عهده ماست فکر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اینکه عده‌ای در اتاق دربسته بخشنامه صادر کنند، زین پس تعطیل می‌شود و باید بیندیشیم نیاز فوری ما چیست.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به لزوم ایجاد فرهنگ میان‌بخشی بین وسایل نقلیه و رانندگان تاکید کرد: باید یک سازمان‌دهی جدید ایجاد کنیم.

اسلامی ارتقای ایمنی و کیفیت راه‌های کشور را در اولویت خواند و گفت: برخی فکر می‌کنند ایمن‌سازی فقط نصب دوربین‌های ثبت تخلف است اما هوشمندسازی حمل و نقل جاده‌ای علاوه بر جاده شامل ناوگان برای افزایش راندمان، ارتقای ایمنی، شناسایی گلوگاه‌ها، افزایش نرخ بازدهی و کاهش تلفات است.

وی نوسازی ناوگان را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: نباید نوسازی ناوگان به صورت شتاب‌زده و با انتخاب ناوگانی مغایر با سلیقه و تجارب رانندگان انجام شود. همچنین نوسازی باید متناسب با عرضه و تقاضا در بخش بار و مسافر  باشد.

وی افزود: شرکت حمل و نقل باید قابلیت آموزش، پشتیبانی، نظارت و خدمات دهی به راننده را داشته باشد و ما کمک می‌کنیم به یاری حق این اتفاق رخ دهد.

اسلامی از تشکیل کمیته راهبری و مشورتی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به منظور آسیب شناسی وضع موجود خبر داد و گفت: فهرست کردن مشکلات همراه با زمان‌بندی برای برون رفت باید تقسیم کار و تعیین و تکلیف شود تا به یک رفتار استاندارد دست یابیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به لزوم توجه بر حمل بار با وزن غیرمجاز اشاره کرد و گفت: اگر تشکل‌ها در این زمینه به خوبی مدیریت کنند نه تنها دچار اعمال جریمه نمی شوند بلکه از استهلاک سنگین جاده ها به عنوان ثروت ملی جلوگیری می‌کنند.

وی گفت: چرا باید عده ای دیگر نیازهای لجستیکی شرکت‌ها و انجمن‌ها را انجام دهند، و شاهد باشیم که علی‌رغم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات لاستیک این محصول به قیمت ۴ میلیون تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

اسلامی افزود: با هماهنگی وزیر صمت مقرر شد ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات و تولید لاستیک اختصاص یابد. همچنین دولت و بانک مرکزی متعهد شدند به وارد کنندگان لاستیک با ارز آزاد، ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار آنها قرار دهد.

این عضو کابینه دولت یادآور شد: انتظار می‌رود پیگیری ابطال کارت سوخت ناوگانی که بر اساس پیمایش اقدام به سوخت‌گیری نمی‌کند از سوی شرکت‌ها و انجمن ها مدیریت شود.

وی خطاب به انجمن ها و شرکت ها تاکید کرد: به جای ایجاد دغدغه برای خود، اقدامات لجستیکی مانند تامین لاستیک را خودتان انجام دهید و ما به عنوان دولت نیز از شما پشتیبانی می کنیم.

اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پایان از رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، معاونان و مدیران کل استانی خواست تا در برابر رانندگان و فعالان حوزه جاده‌ای متعهد شوند که حداکثر پشتیبانی از حوزه را داشته باشند و بخش نیز متعهد شود با همدلی کمک کند یک تحول اساسی در نظام حمل و نقل ایجاد شود. تا سال آینده این روز به معنای واقعی جشن برگزار شود./

نظر شما