شناسهٔ خبر: 62636 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز یک دی ماه می‌خوانید

از حباب‌سنجی مسکن تا ضرورت ایمنی مسیرهای ارتباطی

روزنامه مروری بر فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در آخرین روزهای هفته‌ را می‌توان در نشریاتی که امروز شنبه یکم دی ماه منتشر شدند، دید. بازدید وزیر راه و شهرسازی از راهداری قزوین و حضور وی در جمع راهداران از جمله این اخبار بوده است که در آن وی تصریح کرده است باید با ترکیبی از اقدامات فیزیکی مانند اصلاح هندسی، کنترل تقاطع‌ها و هوشمندسازی آنها و تقویت کنترل پلیس برای ایمنی مسیرهای ارتباطی به این مهم دست یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را می‌خوانید:

اسرار

وزیر راه و شهرسازی:

۳۳۰۰ نقطه حادثه خیز در راه‌های کشور شناسایی شده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: سه هزار و ۳۰۰ نقطه حادثه خیز تاکنون در راه های کشور شناسایی شده اند که برای رفع و اصلاح آنها به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.محمد اسلامی روز جمعه در حاشیه افتتاح طرح زمستانه راهداری قزوین در جمع راهداران افزود: در حال حاضر این وزارتخانه دارای رقم قابل توجه۲۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام و در حال اجراست که نشان از حجم بالای کار در حوزه عمرانی کشور دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۱۷ هزار کیلومتر راه در کشور وجود که ۱۷۰ هزار کیلومتر آن راه های فرعی و روستایی هستند که بهسازی و نگهداری از آنها مستلزم هزینه های سرسام آوری است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش داریم ایمن سازی راه های کشور را در محورهای پرترافیک با جدیت بیشتری نسبت به گذشته عملیاتی کنیم، گفت: باید با ترکیبی از اقدامات فیزیکی شامل اصلاح هندسی، کنترل تقاطع ها و هوشمندسازی آنها و تقویت کنترل پلیس را برای ایمنی مسیرهای ارتباطی شاهد باشیم.

عصر اقتصاد

سه شهر به عنوان پایلوت برای اجرای بازآفرینی شهری انتخاب شدند

شروع روند خروج اندیشه ایرانشهری از حوزه تئوری به عملی

رییس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران از انتخاب سه شهرهدف  سیرجان، نهاوند و دامغان برای اجرای پایلوت طرح بازآفرینی شهری خبر داد و گفت:اگر تصمیم داریم ایران‌شهر را از حوزه تئوری به حوزه عملیاتی تغییر حالت دهیم قطعا اعلام پایلوت همین سه شهر برای آغاز عملیات اجرایی شروع خوبی خواهد بود.

حبیب خراسانی در جلسه هماهنگی  معرفی سه شهر دامغان، نهاوند و سیرجان به عنوان شهرهای پایلوت اجرای برنامه بازآفرینی شهری که با حضور شهرداران و رؤسای شورای شهر سه شهر مذکور، معاونین بازآفرینی استان‌های مربوطه و مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با بیان اینکه برای اجرای پایلوت طرح بازآفرینی شهری ۳ شهر سیرجان، نهاوند و دامغان انتخاب شده‌اند تصریح کرد: خوشبختانه امروز ظرفیت جدیدی با هدف اجرای برنامه بازآفرینی شهری با نگاه ایران‌شهری در وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است که اگرتصمیم داریم ایران‌شهر را از حوزه تئوری به حوزه عملیاتی تغییر حالت دهیم قطعا اعلام پایلوت همین سه شهر برای آغاز عملیات اجرایی شروع خوبی خواهد بود.

دنیای اقتصاد

نسبت پاییزی «قیمت به اجاره ملک» از آستانه تغییر در بازار خبر می‌دهد

علامت جدید از حباب‌سنج مسکن

دنیای اقتصاد : پایش پاییزی حباب‌سنج مسکن از آستانه یک تغییر در بازار معاملات املاک شهر تهران خبر می‌دهد. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از آخرین وضعیت نمایشگر حباب قیمتی در بازار مسکن حاکی است: حباب قیمت مسکن در شهر تهران در حال حاضر با ثبت رکورد ۲۲ ساله بیشترین مقیاس، به گونه‌ای افزایش حجم پیدا کرده که با لحاظ دو پارامتر تعیین‌کننده، احتمال شروع تخلیه آن، بیش از هر زمان دیگری مطرح است.

کارشناسان اقتصاد مسکن برای تشخیص حباب قیمت و میزان آن، از رابطه قیمت و اجاره‌‌بها استفاده می‌کنند. نسبت حاصل از میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به متوسط اجاره‌بهای سالانه هر مترمربع آپارتمان –P به R – شاخصی است که براساس آن، وجود یا عدم حباب در قیمت خرید و فروش مسکن در یک شهر قابل تشخیص می‌شود. به کمک این حباب‌سنجی می‌توان آینده سطح قیمت مسکن را البته با توجه به متغیرهای اثرگذار بر روند معاملات ملک پیش‌بینی کرد.

ایران

بررسی قیمت‌ها در بازار مسکن نشان می‌دهد

فاصله گیری  مسکن از دلار

بازار مسکن تقریباً اولین بازاری بود که به افزایش دلار واکنش نشان داد با این‌که قیمت دلار در پاییز سال پیش کم کم بالا می‌رفت رشد قیمت مسکن سرعت بیشتری داشت. اما با کاهشی شدن قیمت دلار مسکن دیگر از آن تبعیت نکرد بلکه بر اساس آخرین آمار رسمی نرخ هر متر مربع آپارتمان در آبان نسبت به مهرماه بیش از ۶ درصد رشد قیمتی دارد. تجربه افزایش قیمت مسکن در کشور ما نشان می‌دهد برای این بازار ثبات قیمتی اتفاق می‌افتد اما بازگشت قیمت‌ها یا حداقل کاهش آن تاکنون رخ نداده است.

 بالا رفتن قیمت مسکن بلافاصله بعد از افزایش قیمت دلار در حالی بود که بازار مسکن بازاری متفاوت از بازارهای دیگر است و تأثیر افزایش قیمت‌ها بر عوامل تولید مسکن حداقل به یک سال زمان نیاز دارد اما از آنجا که در ایران مسکن کالایی سرمایه ای است و سوداگری در این بازار درصد قابل توجهی از معاملات را دارد منتظر تحولات بعدی نمی‌ماند و افزایش قیمت در مسکن داریم بدون این‌که انتظار کاهش قیمت را داشته باشیم.مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک با یادآوری افزایش قیمت مسکن در سال ۹۱ گفت: سال ۹۱ نرخ دلار ۳ برابر شد مسکن هم با پیروی از دلار افزایش قیمت حدود ۴ تا ۵ برابر داشت اما با ثبات دلار و کنترل قیمت آن قیمت مسکن پایین نیامد. اکنون نیز قیمت عوامل و نهاده‌های تولید مسکن بالا رفته است اگر قیمت مصالح کاهش یافت می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت مسکن هم تحت تأثیر قرار بگیرد.

اطلاعات

خط‌ آهن قزوین – رشت تا پایان بهمن‌ تکمیل می شود

‌سرپرست اداره کل ساخت و توسعه را‌ه‌آهن منطقه ۲ کشور‌ با اشاره به اتصال ریلی قزوین به رشت، گفت: خط‌ آهن قزوین-رشت تا پایان بهمن‌ امسال به صورت کامل به همراه ابنیه تکمیل خواهد شد‌اولین روز آذر امسال بود که‌ اولین قطار آزمایشی از مسیر ریلی قزوین-رشت با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی سیر کرد و در واقع اتصال ریلی قزوین به رشت انجام شد.

علی اکبر مردی‌ در این‌باره به فارس گفت: زیرسازی و روسازی خط‌آهن قزوین – رشت‌ تا ایستگاه رشت به خوبی به پایان رسید و ریل‌واژ‌های اول، دوم و نهایی هم انجام شده است.وی افزود: البته این خط ریلی کاملا تکمیل نشده است، بلکه فقط اتصال ریلی قزوین به رشت انجام شد و تا پایان بهمن‌ امسال کل خط به صورت کامل تکمیل خواهد شد‌.

برچسب‌ها:

نظر شما