شناسهٔ خبر: 62698 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

انتخاب پیمانکار و مشاور توانمند؛ مهمترین شاخص در افزایش کیفیت پروژه‌ها

جلسه معاون وزیر راه وشهرسازی درجمع معاونین، مدیران و مجریان پروژه ها با تاکید بر اهمیت کیفیت ساخت زیربناهای حمل ونقل کشور گفت:‌ به منظور افزایش کیفیت اجرای پروژه‌های راهسازی، انتخاب پیمانکار و مشاوران توانمند و باتجربه از مهمترین شاخص‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی صبح امروز در جمع معاونین راهسازی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، معاونین شرکت ساخت، مدیران کل مناطق پنج‌گانه راهسازی، مدیران حوزه‌های طرح‌ها در استان‌ها و مدیران و مجریان شرکت با تاکید بر اهمیت کیفیت در اجرای پروژه‌های راهسازی گفت: یکی از مهمترین عوامل موفقیت در اجرای پروژه‌ها انتخاب پیمانکاران و مشاوران باتجربه و توجه به قدرت اجرایی آنان برای پروژه‌ی مورد نظر است.

وی انتخاب مهندسین ناظر توانمند را از شاخص‌های اصلی احداث راه‌ با کیفیت مطلوب عنوان کرد و افزود: دقت در انتخاب مهندسین ناظر راهسازی موجب موفقیت در کنترل کیفی پروژه‌ها می‌شود و به همین منظور، طبق برنامه‌‌ریزی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با برگزاری کلاس‌های آموزشی  و آزمون برای مهندسین ناظر، صلاحیت‌ها تایید  خواهد شد.

خادمی گردشی کردن حضور مهندسین ناظر در استان‌ها به ویژه در آزمایشگاه‌های فنی و مکانیک خاک را مهم برشمرد و تاکید کرد: تغییر روش بکارگیری مهندسین ناظر، کنترل مضاعف بر عملکرد آنان و توجه به سلامت، تخصص و سوابق مشاوران از اولویت‌های اساسی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه استفاده از روش‌های نوین راهسازی را راهکار مهمی در بالا بردن کیفیت پروژه ها مطرح کرد و گفت:‌ انتخاب مصالح مصرفی مناسب با موقعیت جغرافیایی و شرایط توپوگرافی منطقه، تغییر در روش‌های اجرا از گام‌های اساسی به سوی بهینه شدن اجرای پروژه‌ها و کیفیت مطلوب محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: ‌با توجه به کمبود اعتبارات، کاهش هزینه‌ها از طریق روش‌ها و ابزارهای نوین مهندسی جدید توصیه می‌شود تا ضمن بررسی روش‌های سنتی، راه‌های نوین باهدف صرفه‌جویی در اعتبارات و افزایش کیفیت اجرایی شود.

خادمی در ادامه این جلسه اولویت‌بندی اجرای قطعات پروژه‌ها را با تمرکز برتکمیل نقاط حادثه‌خیز و رفع گلوگاه‌های ترافیکی تشریح و عنوان کرد:‌ رویکرد وزارت راه و شهرسازی با توجه به کمبود منابع مالی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.

وی مطالعات پیش از اجرا و کنترل مطالعات انجام شده از سوی مشاوران را کلیدی دانست و گفت:‌ انجام مطالعات ضعیف و عدم کنترل دقیق مطالعات یکی از عوامل مشکل‌ساز در مراحل اجرای پروژه‌ها است و بررسی دقیق واریانت‌های ارایه شده از سوی مشاور، مبانی برآوردها و تعیین مسیر با توجه به کریدورهای موجود بسیار سازنده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص سامانه‌های الکترونیکی موجود در شرکت ساخت وتوسعه توضیح داد و گفت:‌ در راستای تحقق دولت الکترونیک، سامانه‌های متعددی در شرکت راه‌انداری شده و لازم است تا اطلاعات پروژه‌ها، صورت وضعیت‌ها، اطلاعات مکان‌یابی پروژه‌ها و ... در این سامانه‌ها به روز ثبت شود.

محاسبه قیمت قیر بر اساس شاخص‌های بورس

معاون ساخت وتوسعه راه‌ها در این نشست در تشریح عملکرد این معاونت گفت:‌ در حال حاضر ساخت ۲۲۷ طرح راه و بزرگراهی به طول ۳۷ هزار کیلومتر در تعهد شرکت ساخت و توسعه است که از این میزان تاکنون ۱۷ هزار کیلومتر احداث شده و حدود ۷ هزار کیلومتر نیز در دست اجرا قرار دارد که این میزان ۷ تا ۹ درصد کل راه‌های کشور را شامل می‌شود.

محمدرضا کدخدا زاده توجه به معماری و  منظر راه را پیوندی میان راه و زندگی عنوان و اظهار داشت:‌ احداث هر راهی باید بر مبنای طبیعت و اقلیم حاکم بر منطقه و منطبق بر شرایط فرهنگی محیط پیرامون باشد تا ضمن توجه به مسائل فنی، ابعاد زیبایی شناختی و هویتی هر منطقه نیز حفظ شود.

وی با اشاره به متوقف شدن برخی مناقصات تاکید کرد: در حال حاضر قیمت قیر مصرفی باید بر اساس قیمت بورس محاسبه شود و این موضوع به تصویب شورای عالی فنی رسیده است و به زودی ابلاغ خواهد شد که لازم است این موضوع را در مناقصات بررسی کنید تا ضرری شامل حال پیمانکاران نشود.
 
در ادامه جلسه معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها نیز تعیین حدود شاخص بین‌المللی ناهمواری ( I.R.I ) را برای زیرعبور قرار گرفتن پروژه‌ها لازم دانست و گفت:‌ با توجه به اهمیت موضوع ناهمواری از نظر راحتی سواری و ایمنی روسازی، استفاده از مفاد شیوه‌نامه در کلیه پروژه‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی از سوی واحدهای اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران ذیربط، الزامی است.

حسین میرشفیع خاطرنشان کرد: به این نکته توجه داشته باشید که دوره تضمین پروژه‌ها در شورای عالی فنی تغییر کرده است و این موضوع در ضمانت‌نامه‌ها تاثیر خواهد داشت.

معاون توسعه مدیریت و منابع نیز همچنین توجه به مسائل حقوقی و ارزیابی را تشریح و توضیح داد: به منظور رفع مشکلات حقوقی و ارزیابی در پروژه‌ها لازم است تا به طور منظم با بخش‌های حقوقی شرکت در ارتباط باشید و به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌ و همچنین شفاف سازی اقدامات، اطلاعات مربوطه را در سامانه تملک ارزیابی شرکت به ثبت برسانید.

شاپور پولادی ادامه داد:‌ از سال آینده ارسال الکترونیکی صورت وضعیت‌ها لازم الاجرا است و اقدامات صورت گرفته در این مورد پیگیری خواهد شد.
 سرپرست معاونت برنامه‌ریزی شرکت نیز از همکاران در استان‌ها درخواست کرد تا با دپارتمان تحقیق، توسعه و پژوهش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ارتباط باشند تا در صورت بروز اتفاق‌های خاص در طی مراحل راهسازی این موارد را با گروه در میان بگذارند تا بررسی شود و نتایج آن در دسترس دیگر همکاران قرار گیرد.

علی اکبر قبادی برقراری ارتباط میان علاقمندان به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راهسازی و دفتر مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری شرکت ساخت را یکی از وظایف مهم مدیران استانی برشمرد و بیان کرد: بدون توجه به مدل سرمایه‌گذاری و نوع مشارکت تمامی واجدین شرایط  سرمایه‌گذاری را به دفاتر مربوط هدایت کنید.

در ادامه جلسه نکات مورد نظر از سوی معاونین راهسازی استانی و مدیران حوزه‌های طرح‌های شرکت ساخت در استان‌ها مطرح و به آنها پاسخ داده شد.

نظر شما