شناسهٔ خبر: 62735 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران:

نقش استراتژیک خط آهن قزوین-رشت/ حمل بار هند به روسیه از دو ماه به دو هفته کاهش می‌یابد

محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «حمل‌ونقل کالا از بمبئی تا مسکو به صورت ترکیبی به ۱۴ روز کاهش یافته است» مطرح کرد که حسب پیگیری تدبیر وزیر راه و شهرسازی، تولی‌گری حمل‌ونقل یکپارچه از مبدا تا مقصد این مسیر بر عهده راه‌آهن باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از راه‌آهن قزوین-رشت با اشاره به اهمیت ترانزیتی این خط ریلی  اظهار کرد: در سال ۲۰۱۶ بین هند و روسیه بالغ بر ۸ میلیون تن بار جابجا شد که این رقم در سال  ۲۰۱۷ به  ۱۰ میلیون تن  افزایش یافته است. وی گفت: البته آمار‌های غیررسمی حاکی از ارقامی بیش از این میزان است، زیرا با توجه به اینکه کشور روسیه تحریم است، نمی‌توانند اعداد را به طور دقیق اعلام کنند.

وی افزود: زمان حمل بار از بندر بمبئی تا مسکو به وسیله کشتی ۶۰ روز به طول می‌انجامد و از طرفی امکان عبور کشتی‌های کانتینر بر بزرگ از تنگه واقع در دریای آتلانتیک امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به حمل بار آزمایشی از بندر بمبئی به مسکو گفت: این بار پس از حمل به بندرعباس ۳ روز در گمرک بندر عباس توقف داشت و پس از حمل ریلی تا قزوین با کامیون تا آستارای آذربایجان و سپس تا مسکو  مجموعا در ۲۱ روز حمل شد که امروز زمان حمل این بار به ۱۴ روز کاهش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: با بهره‌برداری از راه‌آ‌هن قزوین-رشت و دستیابی به حمل‌ونقل یکپارچه می‌توانیم بار را در بمبئی تحویل گرفته و در مسکو با زمان کم و اطمینان بالا تحویل دهیم. 

محمدزاده تصریح کرد: اگر ۲ میلیون از ۱۰ میلیون تن بار عبوری به مسکو از طریق ایران جابجا شود، درآمد حاصل از یک میلیون تن جابجایی کالا بین ۳ تا ۴ برابر درآمد حاصل از حمل بار داخلی خواهد بود و از سوی دیگر اهمیت استراتژیک و اشتغال‌زایی و امنیت این بخش چندین برابر افزایش می‌یابد.

وی در ادامه یادآور شد: با بهره‌برداری از مسیر ریلی قزوین-رشت- آستارا قابلیت اتصال جنوب شرق آسیا به اروپا و اسکاندیناوی فراهم خواهد. این در حالی است که سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری در این مسیر صورت گرفت که سهم حمل‌ونقل آن بیش از ۱۰ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن در همین حال مطرح کرد که حسب پیگیری تدبیر وزیر راه و شهرسازی، تولی‌گری حمل‌ونقل یکپارچه از مبدا تا مقصد این مسیر بر عهده راه‌آهن باشد و یادآوری کرد که این امر می‌تواند حتی مدیریت بخش حمل‌ونقل جاده‌ای را هم دربرگیرد.

نظر شما