شناسهٔ خبر: 62816 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی خبر داد:

صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت مسکن مهر روی کیفیت واحدها تأثیر نخواهد گذاشت/ آغاز عملیات اجرایی ساخت ۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در بهارستان/ ضرورت بهره‌برداری هرچه سریعتر از مترو بهارستان

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کشور ۲.۵ میلیون خانه خالی وجود دارد که بیشتر در مناطق برخوردار شهرها واقع هستند و اقشار کم درآمد به این خانه ها دسترسی نخواهند داشت، از این رو برای آرام کردن بازار و تحرک بخشی به عرضه مسکن، دولت با همکاری انبوه‌سازان پیش قدم شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایمنا حبیب الله طاهرخانی امروز (چهارشنبه) در آیین امضاء تفاهم نامه همکاری برای ساخت ۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی از ۲۰ هزار واحد معین شده برای شهر جدید بهارستان از مجموع ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه ابلاغی وزیر راه و شهرسازی در سطح شهرهای جدید کشور  اظهار کرد: حضور ما در بهارستان به معنای شروع یکی از برنامه‌های مهم دولت تدبیر و امید برای ساخت و عرضه مسکن است.

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در ۵ سال گذشته درگیر پروژه مسکن مهر بود چرا که بخشی از تعهدات عملیاتی نشده است. بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل مسکن مهر توسط مجموعه دولت و شهرهای جدید به این مهم اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در شهر جدید بهارستان مسکن‌های مهر با کیفیت بالا ساخته شده است، ادامه داد: صرفه‌جویی در هزینه‌ها به هیچ عنوان کیفیت ساخت را تحت تأثیر قرار نداده و شرکت عمران برای جبران کمبودهای مسکن مهر تلاش زیادی کرده است.

طاهرخانی خاطرنشان کرد: باید در مسکن مهر حضور فعال داشته باشیم تا این مجموعه‌ها محل مناسبی برای زندگی افراد باشد، هدف ما این است که شرایط زندگی مناسب را برای ساکنان مسکن مهر فراهم کنیم به همین دلیل بخش عمده مسکن مهر بهارستان را تکمیل کردیم ولی برای کامل شدن خدمات و ارتقاء شرایط زندگی آن‌ها باید اقداماتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه امسال بنا بر برنامه ابلاغی وزیر راه و شهرسازی ساخت و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برعهده ۲۱ شهر جدید کشور قرار داده شده است، افزود: به ثمر رسیدن سایت‌های مسکن مهر به نحو مطلوب در بهارستان ثمره تلاش کارکنان شرکت عمران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید خاطرنشان کرد: امروز در قالب محله سازی، تفاهم نامه ساخت هشت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی امضاء می شود که انتظار می‌رود این تفاهم نامه تا دهه مبارک فجر به قرارداد تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در کشور برای عرضه و ساخت مسکن‌های لوکس مازاد عرضه وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ۲.۵ میلیون خانه خالی وجود دارد که جهت گیری آن ها در مناطق برخوردار شهرها است و اقشار کم درآمد به این خانه ها دسترسی نخواهند داشت، از این رو برای آرام کردن بازار و تحرک بخشی به عرضه تولید مسکن دولت با همکاری انبوه سازان پیش قدم شده و اقدامات خوبی در دستور کار قرار داده است.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر در شهر بهارستان سکونت دارند

طاهرخانی با بیان اینکه بهارستان از مرحله تولد و شکل گیری عبور کرده و در حال تبدیل شدن و رسیدن به مرحله بلوغ و شکوفایی است، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر در شهر بهارستان سکونت دارند و با تعریف پروژه ها و برنامه های جدید جمعیت این شهر افزایش چشم گیری خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید تصریح کرد: نظام حمل و نقل بین شهرهای بهارستان و اصفهان موضوع بسیار مهمی است، البته زیرسازی این نظام تا ۹۰درصد تحقق یافته که امیدواریم با تأمین اعتبار، همزمان با بهره برداری از مجموعه هشت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی بهارستان، مترو بهارستان- اصفهان نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی اظهار کرد: چنانچه نظام حمل و نقل انبوه بین اصفهان و بهارستان حاکم نشود، رفت و آمدها با اخلال مواجه خواهد شد، اما در غیر این صورت جمعیت بهارستان به ۱۵۰ هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

طاهرخانی تاکید کرد: پروژه مترو بهارستان یک پروژه استراتژیک است و باید هرچه زودتر به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه برای محور میانی بهارستان باید برنامه ریزی مشخصی انجام شود، گفت: تمام هنرهای شهری باید در محور میانی بهارستان پیاده شود تا این شهر الگوی سایر شهرها قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید خاطرنشان کرد: محور میانی ثروت بهارستان است و این شهر را به سمت شهری پایدار هدایت می کند.

وی با بیان اینکه استفاده از حمل ونقل پاک، توسعه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی باید در قالب محور میانی بهارستان اتفاق بیافتد، تأکید کرد: محور میانی، استخوان بندی اصلی بهارستان است و بی شک هویت شهر بهارستان با محور میانی شکل خواهد گرفت.

جریان حرکت بین شهرهای جدید و کلانشهرها باید یک سو باشد

طاهر خانی گفت: اگر امروز شاهد اتفاقات خوبی در شهرهای جدید هستیم نتیجه تعامل و همکاری بین مسئولان شهری و استانی است، در واقع تعامل بین مجموعه ها زمینه ساز رشد هر شهر است، بنابراین نباید انرژی ها به سمت رفع مشکلات و اختلافات برود بلکه هدف باید توسعه شهر باشد.

وی خاطرنشان کرد: اطمینان داریم بهارستان در آینده الگوی سایر شهرهای ایران خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید با بیان اینکه ثمره شهرهای جدید در واقع ثمره انقلاب اسلامی است، گفت: تمرکز باید برای افزایش کیفیت زندگی در شهرهای جدید باشد، اما برای شکل دادن به برخی فعالیت ها باید هم افزایی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از فعالیت های ورزشی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و درمانی را می توان در مجموع بهارستان شکل داد، گفت: می توان به بهارستان هویت بخشید البته باید فکر کرد که چه کارکردهایی در شهر اصفهان امکان بروز ندارد تا در بهارستان این ظرفیت ها را فراهم کنیم.

طاهرخانی افزود: جریان حرکت بین شهرهای جدید و کلانشهرها باید یک سو باشد، اگر کارکردها جریان حرکتی را معکوس کند به این موفقیت دست یافته ایم.

وی با بیان اینکه بسیاری از فعالیت های اقتصادی را می توان در بهارستان انجام داد، تأکید کرد: برخی کارکردهای بزرگ را می توان در بهارستان متبلور کرد، باید ابتکارات جدید در شهرهای جدید داشته باشیم و منابع داخلی را به اهرمی برای پیش برد پروژه ها تبدیل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید خاطرنشان کرد: امسال در قانون بودجه توجه ویژه ای به توسعه حمل ونقل ریلی در قالب مشارکت شده و البته بسته های  پیشنهادی باید مورد بررسی قرار گیرد./

نظر شما