شناسهٔ خبر: 62831 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی اعلام کرد:

آغاز عملیات اجرایی مترو پردیس در سال ۹۸/ لایحه بودجه ۹۸ برای مسکن مهر نویدبخش است/ یافتن منابع مالی برای عملیات محوطه‌سازی پروژه‌های مسکن مهر/ مشکل قیر برای سایت‌های مسكن مهر حل می‌شود

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی فروش عرصه واحدهای مسكن مهر را امكان بعدی تبیین شده لایحه بودجه سال آتی دانست و گفت: طبق تبصره ۸ این قانون امكان واریز هزینه دریافتی از محل فروش عرصه واحدهای مسكونی به حساب شركت عمران شهرهای جدید با هدف هزینه در امور تكمیلی مسكن مهر دیده شده است كه به نظر ظرفیت مناسبی برای اتمام این سایت مسكن مهر تا پایان سال ۹۸ به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید در جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های مسكن مهر شهر جدید پردیس با بیان اینكه شركت عمران یك مجموعه هلدینگ با ۱۸ شركت تابعه بوده و وظیفه اصلی آن شكل دادن به توسعه شهری برنامه‌ریزی شده در سطح كشور است گفت: ماموریت اصلی ما ایجاد شهرهای جدید و ساماندهی و مدیریت حوزه شهرك‌سازی در سطح كشور است كه در حال حاضر اتمام مسكن مهر برای ما در اولویت قرار دارد. خوشبختانه با حمایت‌ها و اتفاقات خوبی كه در بحث لایحه بودجه سال آتی به وقوع پیوسته روزهای خوبی را برای مسكن مهر پیش‌بینی می‌كنیم.

طاهرخانی در ادامه به اشاره به بحث اختصاص قیر برای سایت‌های مسكن مهر گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده این مشكل نیز تا حد زیادی برطرف شده و همچنین شرایط تجهیز منابع از محل افزایش سرمایه بانك مسكن در بودجه لحاظ شده است.

وی ادامه داد: همچنین در لایحه سال آتی امكان به رهن گذاشتن اراضی شركت در بانك وموسسات مالی برای فراهم كردن شرایط پیشبرد پروژه‌های باقی مانده مسكن مهر به دست آمده كه نوید خوبی را برای آینده این پروژه‌ها به ما می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول مجوز قانونی پیش‌بینی شده در تبصره ۸ این قانون امكان استفاده از منابع داخلی برای عملیات محوطه‌سازی و آماده سازی پروژه‌ها را به ما خواهد داد كه این امر نیز اتفاق خوشایندی به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی فروش عرصه واحدهای مسكن مهر را امكان بعدی تبیین شده لایحه بودجه سال آتی دانست و گفت: طبق تبصره ۸ این قانون امكان واریز هزینه دریافتی از محل فروش عرصه واحدهای مسكونی به حساب شركت عمران شهرهای جدید با هدف هزینه در امور تكمیلی مسكن مهر دیده شده است كه به نظر ظرفیت مناسبی برای اتمام این سایت مسكن مهر تا پایان سال ۹۸ به شمار می‌رود.

طاهرخانی با بیان اینكه سایت مسكن مهر پردیس آخرین پروژه آغاز شده در این حوزه طی دولت نهم و دهم بوده است گفت: این سایت در سال ۹۱ با ظرفیت ۸۲ هزار واحد مسكونی در شرایط بحران اقتصادی آغاز شد و در سال ۹۷ نیز با شرایط خاص دیگری مبنی بر افزایش قیمت‌ها روبرو شد كه همگی باعث كندی روند ساخت پروژه‌ها شد.

وی با تاكید براینكه با توجه به حجم بارگذاری پردیس این پروژه از مقیاس یك طرح مسكن سازی عبور كرده و به یك پروژه شهرسازی تبدیل شده است گفت: وقتی ساخت بیش از ۸۰ هزار  واحد در یك منطقه برنامه‌ریزی می‌شود ما با جمعیت بالای ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار نفر روبرو خواهیم بود كه این امر نیز با مشكلات بسیاری مواجه خواهد بود.

مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید نوع توپوگرافی و مكان یابی پردیس را یكی دیگر از مشكلات این طرح جدید اعلام كرد و گفت: این مسئله شرایط شهرسازی پردیس را با سایر شهرهای جدید متفاوت كرده و كار را برای ما سخت كرده است. به طور مثال ما در پردیس مجبور به ساخت ۵۷ كیلومتر دیوار حائل تنها در یكی از سایت‌ها بودیم كه علاوه بر هزینه بالا، زمان طولانی را برای اجرای پروژه‌ها می‌طلبد.

طاهرخانی همچنین با اشاره به مشكلات موجود در تامین زیرساخت‌ها و دسترسی‌های شهر جدید پردیس نیز بیان كرد: خوشبختانه امروز موفق به انجام تمامی زیرساخت‌های لازم برای ورود خدمات به سایت‌ها شده‌ایم كه خود موضوع چشمگیری محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوع خاص اجتماعی كه در این حوزه وجود دارد وعده‌ای است كه ما به مردم داده‌ایم و در مقابل انتظاراتی كه آن‌ها از ما خواهند داشت. مردم با توجه به شرایط ثبت نام اولیه مسكن مهر از ما انتظاراتی دارند كه این موارد پروژه پردیس را از شرایط معمولی خارج كرده و آن را به یک پروژه خاص تبدیل کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مسکن مهر به دلیل برخورداری از یک دامنه گسترده از مخاطبان و متقاضیان علاوه بر این یک پروژه عمرانی محسوب می‌شود بعد اجتماعی بسیار بالایی دارد گفت: در این مرحله اتمام سایت مسکن مهر برای ما در اولویت قرار داشته و اولویت بعدی طبق برنامه ابلاغی وزیر راه و شهرسازی به رئیس‌جمهوری ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است که بخشی از آن در شهرهای جدید آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ساخت پروژه مترو شهرهای جدید به کلانشهرها را اولویت بعدی این شرکت اعلام کرد و گفت: خوشبختانه مترو شهر جدید هشتگرد پیشروترین پروژه قطار برقی ما در شهرهای جدید است که امید داریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

به گفته وی متروی تهران - پردیس در لایحه بودجه سال آتی دیده شده و عملیات اجرایی آن قطعا در سال ۹۸ آغاز خواهد شد که در صورت بهره‌برداری تحول عمده‌ای در رفت و آمد مردم این منطقه ایجاد خواهد کردچراکه آزادراه فعلی پاسخگوی نیاز تردد مردم در بین تهران و پردیس نخواهد بود./

نظر شما