شناسهٔ خبر: 62839 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اسلامی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

برای مسکن مهر ۶ ردیف در لایحه بودجه ۹۸ پیش‌بینی شده است/عرضه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان ۹۹/ ضرورت افزایش قدرت خرید مسکن به ویژه برای اقشار کم‌درآمد/ مشکل بدون راه‌حل در پردیس نداریم/ تعیین کارت اعتباری مصالح ساختمانی برای انبوه‌سازان

درجمع وزیر راه و شهرسازی در خصوص وجود ۲۵۰۰ متقاضی خرید مسکن مهر در پردیس که علی‌رغم پرداخت آورده‌های خود نتوانسته‌اند واحدی دریافت کنند، گفت آنهایی که واحد ندارند اگر بپذیرند به هشتگرد یا پرند بروند، زودتر خانه‌دار می‌شوند اما اگر نپذیرند، در ظرفیت موجود برای آن‌ها اقدام می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از فازهای ۱۱، ۵ و ۸ شهر جدید پردیس و بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های باقیمانده این مناطق در جمع خبرنگاران اعلام کرد: شهر جدید پردیس یکی از شهرهای اقماری تهران است که قرار بود ۵۰ هزار واحد در آن احداث شود اما پس از آغاز اجرای طرح مسکن مهر، این برنامه‌ریزی به ۸۲ هزار واحد ارتقا یافت. در حال حاضر اکوسیستم، مشکلات آب، همچنین بافت زمین این منطقه سبب شد تا با رکود در احداث واحدهای مسکونی مهر مواجه شویم؛ البته در این مدت که به وزارت راه و شهرسازی آمده‌ام، مشکلات را پیگیری کرده‌ام و سه اقدام را در سه هفته اولیه انجام داده‌ایم؛ اولین اقدام تقویت مدیریتی شرکت عمران شهر جدید پردیس با رویکرد جدید در این شهر بود.

وی ادامه داد: در اقدامات بعدی به سراغ حل و فصل مشکلات پیمانکاران با شرکت عمران شهر جدید پردیس رفتیم و قرار شد تا ۳۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر کوزو به عنوان بزرگترین پیمانکار شهر جدید پردیس که چهار سال اجرای پروژه‌های آن متوقف شده بود، از سر گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اقدام دیگر ما در این مدت امضای قرارداد برای تکمیل تأسیسات زیربنایی، خیابان‌کشی، محوطه‌سازی، ساخت مساجد، مدارس و دیگر تأسیسات روبنایی مسکن مهر این شهر بود.

اسلامی به روش‌های جدید تأمین مالی تکمیل مسکن مهر اشاره کرد و یادآور شد: برای کل مسکن مهر ۶ ردیف بودجه در لایحه بودجه ۹۸ پیش‌بینی کردیم تا منابع لازم برای تولید مسکن در این لایحه لحاظ شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وجود ۲۵۰۰ متقاضی خرید مسکن مهر در پردیس که علی‌رغم پرداخت آورده‌های خود، نتوانسته‌اند واحدی دریافت کنند، گفت: برای این ۲۵۰۰ متقاضی بدون واحد، اراضی را در داخل پروژه کوزو پیش‌بینی کرده‌ایم؛ پردیس دیگر بدون راه‌حل نیست و تکمیل آن را در دو سال آینده پیگیری می‌کنیم. اگر آنهایی که واحد ندارند، بپذیرند که به هشتگرد یا پرند بروند، زودتر خانه‌دار می‌شوند اما اگر نپذیرند، باید در ظرفیت موجود برای آن‌ها اقداماتی را انجام دهیم که در دست بررسی است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ساخت مسکن صرف‌نظر از اینکه با چه پسوندی باشد، از نظر قانون اساسی وظیفه وزارت راه و شهرسازی است بخصوص با اولویت اقشار محروم جامعه تا بتوانند خانه‌دار شوند؛ به همین دلیل برای خانه‌دار شدن آنها در حال تلاش هستیم؛ از جمله این اقدامات ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید به همراه تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده تا سال ۹۹ است. به عبارت دیگر تا پایان سال ۹۹، ۹۰۰ هزار واحد مسکونی را به مردم تحویل خواهیم داد.

اسلامی در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن نیز گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی هیچ‌گاه برای هیچ کار بررسی نشده‌ای، تصمیم نمی‌گیریم چون اگر اعلام کنیم که به دنبال افزایش سقف تسهیلات مسکن هستیم، خود به خود قیمت مسکن افزایش می‌یابد.

وی گفت: بر اساس مطالعات ما در برخی از شهرها، دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ می‌توانند با پیگیری‌های خود ظرف ۲ سال خانه‌دار شوند. ما برای خانه‌دار شدن دهک‌های ۳ تا ۷ باید تسهیلات پرداخت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید کاری کنیم که قدرت خرید مسکن مردم افزایش یابد؛ وام مسکن، تورم‌زا است اما به دنبال توزیع کارت اعتباری مصالح ساختمانی برای انبوه‌سازان هستیم.

نظر شما