شناسهٔ خبر: 62885 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۸ دی ماه می‌خوانید

دغدغه مسکن از ساخت تا اجاره

روزنامه آمارها حکایت از این واقعیت دارد که ۵۰ درصد هزینه‌های زندگی صرف تأمین سرپناه می‌شود و شکاف بین درآمد و هزینه این موضوع را آن‌چنان حائز اهمیت جلوه می‌دهد که هر کورسوی امیدی برای خلاصی از هزینه این سرپناه می‌تواند خبر مهمی باشد به همین دلیل است که به نظر می‌آید امروز اکثر روزنامه‌های کشور موضوع یک خود را به حرف‌های وزیر راه و شهرسازی اختصاص داده‌اند که در آن امیدی است برای خانه‌دار شدن مردم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

اطلاعات

برنامه ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۹۹

علاوه بر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۱۰۰ هزار واحد در بافت های فرسوده شهری، تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید و ۱۰۰هزار واحد در شهرهای ۵۰ هزار نفری که در دستور کار امسال قرار دارد، با تولید ۵۰۰ هزار واحد مسکن نیمه تمام مهر تا پایان سال ۹۹، در مجموع ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور تولید می‌شود و این تعداد می تواند بخشی از تقاضای موجود مسکن را برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه تامین کند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بازدید از فازهای مختلف پروژه مسکن مهر شهر جدید پردیس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دولت برای اتمام پروژه های مسکن مهر، شش ردیف در بودجه سال آینده در نظر گرفته تا با پشتوانه مالی مناسبی این پروژه به پایان برسد، افزود: تمام تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی این است که پروژه مسکن مهر در دو سال آینده به پایان برسد.وی با اظهار اینکه علاوه بر تولید ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور، سازندگان بخش خصوصی هم در تولید و عرضه مسکن می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند تا در بازار بین عرضه و تقاضای مسکن، تعادل ایجاد شود، اهمیت تولید مصالح ساختمانی ارزان‌قیمت را برای کاهش قیمت مسکن در کشور مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش سقف تسهیلات مسکن ممکن است قیمت مسکن را در کشور باز هم افزایش دهد، در حالی که قیمت مناسب مصالح ساختمانی در کاهش قیمت ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

تجارت

وزیر راه با هدف تعادل بخشی در بازار اجاره بیان کرد

بازنگری در لایحه حمایت از مستاجران

وزیر راه و شهرسازی گفت: معتقدم دولت به هیچ وجه نباید در بخش مسکن مداخله کند و دولت برای ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی صرفا تسهیل‌گری می‌کند.محمد اسلامی ، درباره وضعیت فعلی لایحه ای که وزارت راه و شهرسازی در زمان آخوندی با موضوع راهکارهای تعادل بخشی به بازار مسکن و اجاره بها و با هدف اصلاح قانون موجر و مستأجر به هیئت دولت برده بود و این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی بود، اظهار داشت: پس از ورود من به وزارت راه و شهرسازی، دستور دادم تا روی لایحه کار عمیق تری انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما با طرح قبلی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تعیین سقف برای اجاره بها از سوی دولت موافقید یا خیر؟ ادامه داد: من معتقدم مداخله دولت در بازار مسکن به خصوص اجاره بها به هیچ وجه پاسخ مناسب و درستی به مشکلات جامعه نیست. بلکه باید سعی کنیم راه حل های پایداری را بدهیم که در حقیقت بتوانیم اطمینان داشته باشیم که به قشر متقاضی واحدهای استیجاری آسیب وارد نشود.وزیر راه و شهرسازی افزود: به همین این لایحه نیاز داشت تا از پختگی لازم برخوردار شود. دستور داده ام تا روی موضوع اجاره بها، کار تحقیقاتی بیشتری شود. هنوز این کار تکمیل نشده است.

جهان صنعت

دوام گرانی در بازار مسکن تهران

خرید و فروش مسکن در تهران در ماه گذشته به طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است و در صورت نادیده گرفتن معاملات مسکن در ماه تعطیل فروردین، حجم معاملات در آذرماه به میزان کمینه سال ۹۷ سقوط کرده است. ثبت فروش شش هزار واحد مسکونی در آذرماه سال‌جاری به اندازه‌ای قابل تامل است که وضعیت بازار در سال ۹۸ را نیز ترسیم می‌کند. کاهش تدریجی مبادلات ملکی در شهر تهران در شرایطی رقم خورده که تورم ماهانه ملکی با شیب کمتر از قبل اما با نرخی بیشتر از نرخ تورم عمومی ادامه دارد.

با ورود به پاییز تورم قیمت مسکن از ۹ درصد در شهریور‌ماه به شش درصد و حالا به ۱/۴ درصد نزول کرده است. در حالی که افزایش قیمت با شیب ناچیز همچنان ادامه دارد. واکنش متقاضیان به گرانی در کاهش بیشتر معاملات آشکار می‌شود. یک کارشناس مشاوره املاک به «جهان صنعت» می‌گوید: «معاملات مسکن در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته و در عین حال مالکان حاضر به کاهش قیمت پیشنهادی خود نیستند.» به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن چنین وضعیتی نشان‌دهنده وجود فضای پیش‌بینی‌ناپذیر و بی‌ثبات در بازار است. بر همین اساس هراس مالکان واحدهای ملکی از آینده سرمایه‌گذاری به رکود بازار دامن زده است.

عصر اقتصاد

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

اختصاص شش ردیف برای تکمیل مسکن مهر در بودجه ۹۸

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای کل مسکن مهر شش ردیف بودجه در لایحه بودجه ۹۸ پیش‌بینی کردیم تا منابع لازم برای تولید مسکن در این لایحه لحاظ شود.محمد اسلامی در حاشیه بازدید از آخرین وضعیت پروژه‌های شهر جدید پردیس اظهار  کرد: شهر جدید پردیس یکی از شهرهای اقماری تهران است که قرار بود ۵۰ هزار واحد در آن احداث شود اما پس از آغاز اجرای طرح مسکن مهر، این برنامه‌ریزی به ۸۲ هزار واحد ارتقا یافت. در حال حاضر اکوسیستم، مشکلات آب، همچنین بافت زمین این منطقه سبب شد تا با رکود در احداث واحدهای مسکونی مهر مواجه شویم؛ البته در این مدت که به وزارت راه و شهرسازی آمده‌ام، مشکلات را پیگیری کرده‌ام و سه اقدام را در سه هفته اولیه انجام داده‌ایم؛ اولین اقدام تقویت مدیریتی شرکت عمران شهر جدید پردیس با رویکرد جدید در این شهر بود.

وی افزود: در اقدامات بعدی به سراغ حل و فصل مشکلات پیمانکاران با شرکت عمران شهر جدید پردیس رفتیم و قرار شد تا ۳۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر کوزو به عنوان بزرگترین پیمانکار شهر جدید پردیس که چهار سال اجرای پروژه‌های آن متوقف شده بود، از سر گرفته شود. اقدام دیگر ما در این مدت امضای قرارداد برای تکمیل تأسیسات زیربنایی، خیابان‌کشی، محوطه‌سازی، ساخت مساجد، مدارس و دیگر تأسیسات روبنایی مسکن مهر این شهر بود.

ابرار اقتصادی

قیمت مسکن ۹۲ درصد افزایش یافت!

میانگین قیمت مسکن در تهران در آذرماه امسال ۹ میلیون و ۵۵۰هزار تومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۸.۹۱ درصد

افزایش یافته است. بانک مرکزی تازه‌ترین گزارش خود را از تحولات قیمت مسکن در آذرماه سال جاری منترش کرده که بر اساس آن، تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال جاری به ۶۸۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبلبه ترتیب ۶.۰ و ۷.۶۱ درصد کاهش نشان میدهد.

افزایش ۹۱ درصدی قیمت مسکن در تهران بر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران در آذرماه سال ۱۳۹۷ ،۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ و ۸.۹۱ درصد افزایش را نشان میدهد.همچنین، در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشرتین متوسط قیمت یک مرت مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۱ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.این گزارش حاکی از آن است که این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰۵ و ۷۵درصد افزایش یافته است.

اخبار صنعت

وزیر راه و شهرسازی: مخالف مداخله دولت درمسکن هستم

وزیر راه و شهرسازی گفت: معتقدم دولت به هیچ وجه نباید در بخش مسکن مداخله کند و دولت برای ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی صرفا تسهیل‌گری می‌کند. محمد اسلامی ، درباره وضعیت فعلی لایحه ای که وزارت راه و شهرسازی در زمان آخوندی با موضوع راهکارهای تعادل بخشی به بازار مسکن و اجاره بها و با هدف اصلاح قانون موجر و مستأجر به هیئت دولت برده بود و این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی بود، اظهار داشت: پس از ورود من به وزارت راه و شهرسازی، دستور دادم تا روی لایحه کار عمیق تری انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما با طرح قبلی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تعیین سقف برای اجاره بها از سوی دولت موافقید یا خیر؟ ادامه داد: من معتقدم مداخله دولت در بازار مسکن به خصوص اجاره بها به هیچ وجه پاسخ مناسب و درستی به مشکلات جامعه نیست. بلکه باید سعی کنیم راه حل های پایداری را بدهیم که در حقیقت بتوانیم اطمینان داشته باشیم که به قشر متقاضی واحدهای استیجاری آسیب وارد نشود.وزیر راه و شهرسازی افزود: به همین این لایحه نیاز داشت تا از پختگی لازم برخوردار شود. دستور داده ام تا روی موضوع اجاره بها، کار تحقیقاتی بیشتری شود. هنوز این کار تکمیل نشده است.

برچسب‌ها:

نظر شما