شناسهٔ خبر: 63048 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در شش ماه ابتدای سال ۹۷ صورت گرفت؛

بازرسی و نظارت بر كيفيت ساخت۲۴۵ ساختمان در حال احداث در استان قم

حسین صالحی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه شهرسازی استان قم از بازرسی و نظارت بر كيفيت ساخت ۲۴۵ ساختمان در حال احداث استان در شش ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی قم،حسین صالحی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه شهرسازی استان از بازرسی و نظارت بر كیفیت ساخت ۲۴۵ساختمان در سطح استان خبر داد و گفت: ابتدای سال ۹۷نظارت کامل بر مقررات ملی ۶۹۰ واحد در استان صورت گرفته است.

وی افزود:مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان‌ها و طرح‌های شهرسازی و عمرانی شهری كه اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است؛بر عهده وزارت راه و شهرسازی خواهد بود و در استان‌ها، اداره کل راه و شهرسازی با در اختیار گرفتن کارشناسان خبره در رشته های هفت گانه اقدام به بازرسی ساختمان ها می کنند.

وی با اشاره به اینكه در اجرای این وظیفه كلیه مراجع ذیربط موظف به همكاری هستند، افزود:به منظور اعمال این نظارت، سازندگان مسکن و ساختمان موظفند در صورت درخواست،حسب مورد، اطلاعات و نقشه‌های فنی لازم را در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار دهند و در صورتی كه آن اداره کل به تخلفی برخورد نماید، با ذكر دلایل و مستندات دستور اصلاح یا جلوگیری از ادامه كار را به مهندس مسئول نظارت و مرجع صدور پروانه ساختمانی(شهرداری)ذیربط ابلاغ نماید و تا رفع تخلف، موضوع قابل پیگیری است.

صالحی اظهار داشت: بر اساس وظیفه قانونی فوق، اداره کل راه و شهرسازی استان قم نیز از سال ۹۱تاکنون حسب وظیفه محوله از طریق بکارگیری کارشناسان مجرب علیرغم تعیین بازرسی سالانه حدود ۲۵درصد از ساختمان‌های در حال احداث در قانون، موفق به بازرسی بسیاری از ساختمانهای مناطق هشت‌گانه قم و سایرشهرها و روستاهای استان شده است.

وی در خصوص میزان بازدیدهای شش ماهه اول سال ۹۷توضیح داد: در شش ماهه ابتدای امسال در مجموع ۲۴۵ بازدید توسط ۹كارشناس این اداره انجام شده و از این تعداد ۵ مورد مكاتبه با شورای انتظامی، ۷۴ مورد مكاتبه با شهرداری، ۸ مورد مكاتبه با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، ۲ مورد با اداره كار و ۱ مورد مكاتبه با اداره استاندارد انجام شده است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم بر لزوم رعایت مقررات و قوانین ساختمان تاکید کرد و گفت: همه مکلف هستند مقررات ملی ساختمان را رعایت کنند و عدم رعایت آن تخلف محسوب می‌شود و مهندسین حرفه‌ای باید نسبت به قوانین اشراف کامل داشته باشد.

وی ادامه داد: به کارگیری مقررات ملی ساختمان زمینه ساز بهره‌گیری از تجربیات ملی و خرد جمعی، صرفه اقتصادی، تولید محصول با کیفیت و به طبع آن فروش بهتر،جلوگیری از هدر رفتن انرژی، تأمین آسایش و ایمنی شهروندان، تامین ایمنی و آسایش خود و عوامل اجرایی و رعایت اصول بهداشت جسم و روان است.

صالحی توضیح داد: نیاز است به محیط بنا توجه شود و فضای شهری مناسب باشد که ضرورت دارد در طرح‌های توسعه‌ای به عدالت، کارایی و کیفیت محیطی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و از ساختارهای نامطلوب شهری دوری نماییم.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم بر ضرورت اجرای کلیه مباحث مقررات ملی ساختمان در پروژه‌های در حال ساخت استان تاکید کرد و افزود:با توجه به اینكه بیشتر حوادث كارگاهی مانند جراحات و فوت کارگران به دلیل سقوط از بلندی و برخورد جسم سخت در محل احداث ساختمان‌ها می باشد، اجرای مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان در پروژه های در حال احداث استان قم اجباری است.

صالحی بیان کرد:سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم لازم است از طریق كنترل مضاعف نسبت به اجرای مبحث ۱۲مقررات ملی ساختمان در پروژه‌های در حال احداث استان نظارت نماید.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان تصریح نمود: بازرسین نظارت عالیه ماده ۳۵ و دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره کل راه و شهرسازی استان در بازدیدهای میدانی انجام شده با مهندسین ناظر و مجریانی كه اهتمام لازم در اجرای موارد مذكور جهت اجرای مبحث ۱۲مقررات ملی ساختمان را ننموده و یا كوتاهی در این خصوص مشاهده شود برخورد قانونی خواهند نمود.

نظر شما