شناسهٔ خبر: 63094 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر در بازدید از بنادر آبادان عنوان کرد:

ترخیص کالا از بنادر آبادان با همکاری دستگاه‌ها تسریع می‌شود/ پیگیری مشکل سوخت لنج‌داران/ افزایش حجم تخلیه، بارگیری و مراودات تجاری

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: انتظار می‌رود فرآیندهای ترخیص کالا از بنادر آبادان با مساعدتی که از طرف دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود، سریع‌تر شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین روز از سفر خود به بنادر جنوبی کشور در بازدید از بنادر آبادان افزود: اقدامات خوبی برای بهسازی زیرساخت ها و روبناهای بندر آبادان انجام شده است و در این میان بهسازی اسکله ها و پسکرانه ها در دستور کار است.

وی تصریح کرد: میزان رسوب کالا در بندر آبادان زیاد است لذا این موضوع مستلزم تسریع در تشریفات خروج کالا است.  

راستاد با بیان اینکه بندر آبادان از نظر پسکرانه دچار محدودیت است، تاکید کرد: انتظار می‌رود فرآیندهای ترخیص کالا با مساعدتی که از طرف دستگاه‌های مربوطه انجام می شود، سریع تر شده تا بتوان از فضا و ظرفیت های بندر آبادان بیشتر استفاده کرد.

راستاد افزود: بندر چوئبده از بنادر آبادان از نظر محوطه، پسکرانه و اسکله خوشبختانه از شرایط خوبی برخوردار است.

وی تاکید کرد: به لحاظ ظرفیت خوبی که در بندر چوئبده وجود دارد باید تسهیلات گمرکی به گونه ای برقرار شود که از این ظرفیت بهره‌برداری بیشتری کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: میزان بهره برداری از بندر چوئبده در مقایسه با پسکرانه هایی که دارد، از نظر  تسهیلات گمرکی و از لحاظ مکانیسم‌های تامین سوخت خیلی محدود است.

راستاد با اشاره به مشاهدات خود طی سفر به بنادر محلی خوزستان، بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری های لازم برای حل مشکلات لنج داران به خصوص چالش تامین سوخت آنها را از مراجع ذیربط برای بهبود تامین سوخت ناوگان سنتی انجام خواهد داد.

وی در ادامه افزود: ظرفیت‌های خیلی خوبی برای صادرات غیرنفتی در بنادر چوئبده و اروندکنار  وجود دارد و از روند رو به رشدی برخوردار است.  

راستاد گفت: اینکه کالای صادراتی بارگیری شود و سپس معطلی هایی برای سایر فرآیندها از جمله تامین سوخت و حمل داشته باشد، مطمئنا رقابت پذیری را برای صادرات غیرنفتی پایین می‌آورد.  

وی اذعان داشت: لازم است مسئولین شهرستان آبادان که مساعدت ویژه و پیگیرهای مجدانه‌ای برای حل و فصل مشکلات این بنادر دارند و البته سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی در کنار آنان، با رایزنی که با سایر دستگاه‌ها به عمل می‌آورند، مشکلات را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص توسعه بندر اروندکنار نیز خاطر نشان کرد: این بندر به لحاظ محدودیت‌هایی که در حال حاضر به لحاظ اسکله و عمق مناسب برای تردد ناوگان دریایی دارد، به منظور رسیدن به عمق مناسب تر هم در اسکله فعلی و جدید نیازمند برنامه توسعه‌ای است. البته احداث انبار سرپوشیده برای برخورداری از مجموعه کامل بندری نیز در نظر گرفته شده است.

راستاد اظهار امیدواری کرد: با ایجاد و بهبود زیرساخت‌ها، تجارت و حمل و نقل دریایی بهتر و بیشتری در بنادر جنوبی کشور خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: بنادر مراکز ایجاد اشتغال، درآمد و ارزش افزوده هستند؛ اگر بتوانیم بنادر را به گونه‌ای سامان ببخشیم  که حجم تخلیه و بارگیری و مراودات تجاری افزایش پیدا کند، مسائل اشتغال و دیگر مسائل منطقه ای نیز به خوبی قابل مدیریت شدن است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه زیرساخت‌ها انجام داده است و همچنین برنامه‌هایی که برای توسعه بنادر تجاری شهرستان آبادان در دستور کار قرار دارد، سایرعوامل، فرآیندها در این حوزه در کنار ما قرار گیرند تا استفاده بهینه‌ای از زیرساخت‌ها داشته باشیم.

نظر شما