شناسهٔ خبر: 63132 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون مسافری راه‌آهن در گفتگو با پایگاه خبری تشریح کرد

جزئیات طرح رتبه‌بندی قطارهای مسافری/ طرح از ۲۵ اسفند به طور رسمی آغاز می‌شود

میر حسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن ضمن توضیح چگونگی کلاس‌بندی و رتبه‌بندی قطارهای مسافری که برای نخستین بار در کشور کلید خورده، گفت: مردم به‌صورت برخط، با مراجعه به مراکز فروش بلیت و با استفاده از اپلیکیشن می‌توانند از خدمات و امکانات هر یک از قطارها مطلع شوند.

میرحسن موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به طرح رتبه‌بندی قطارهای مسافری بیان داشت: این طرح با همکاری معاونت مسافری شرکت راه‌آهن، شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری و مشاوران بر اساس مطالعات انجام‌ شده بر مطالعه تجارب بین‌المللی و بومی‌سازی آن‌ها طی یک سال و برای اولین بار در کشور انجام شد.

وی افزود: با توجه به ارائه خدمات مختلف به مردم از سوی بخش‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل مسافری و جلب‌توجه مردم به هزینه‌های پرداختی این طرح تهیه‌شده است و مردم در زمان خرید بلیت متوجه کلاس‌بندی قطارها و نسبت به هزینه بلیت به خدمات می‌شوند.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن با اشاره به کلاس‌بندی قطارها در این طرح بیان داشت: قطارها به چهار تخته و ۶ تخته، ۹ و ۱۰ کوپه، ترانست و ریل‌باس تقسیم شده‌اند و با توجه به مشخصات فنی و راهبری، قطارهای چهار تخته در کلاس‌های سه، چهار و پنج ستاره و قطارهای ۶تخته در کلاس‌های دو و سه ستاره همچنین قطارهای اتوبوسی در کلاس‌های دو، سه و چهار ستاره رتبه‌بندی شده‌اند.

موسوی با اشاره به قابلیت مشاهده امکانات و خدمات قطارها در کلاس‌های مختلف گفت: مردم به‌صورت برخط، با مراجعه مستقیم به مراکز فروش بلیت و اپلیکیشن می‌توانند از خدمات و امکانات هر یک از قطارها مطلع شوند. این در حالی است که اطلاعات مندرج روی بلیت نیز نشان دهنده امکانات آن است و البته سامانه صدای مسافر ۰۲۱۵۱۴۹ نیز در راستای پاسخگویی به مردم در مورد طرح رتبه‌بندی قطارها، فعالیت خود را گسترش داده است.

وی از آغاز رسمی طرح رتبه‌بندی قطارهای مسافری از ۲۵ اسفندماه امسال خبر داد و گفت: طبق دستورالعمل طرح رتبه‌بندی قطارهای مسافری برای مدت سه ماه به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود تا نظرات عمومی نسبت به طرح ارزیابی شود.

به گفته معاون مسافری شرکت راه‌آهن، طبق دستورالعمل طرح مذکور، تسهیلاتی برای علاقه‌مندان به ارتقای رتبه واگن‌ها فراهم شده است.

موسوی در ادامه با بیان اینکه ستاد نوروزی راه‌آهن با ابلاغ مدیرعامل به‌صورت جلسات هفتگی کار خود را آغاز کرده است؛ یادآور شد: در این ستاد، اقدامات لازم برای پیک سفرهای نوروزی ۹۸ از جمله سازمان‌دهی قطارهای مسافری بر اساس تقاضا، نحوه و زمان پیش‌فروش و فروش بلیت با حضور شرکت‌ها مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند تا شاهد خدمات متفاوتی نسبت به ایام پیک سفرهای نوروزی سال‌های گذشته باشیم.

گفتنی است، طرح رتبه‌ بندی قطارهای مسافری برای اولین بار در کشور کلید خورده و با اجرای آن، ایجاد رقابت بیشتر میان شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی و نیز سایر شقوق حمل‌و‌نقلی رخ خواهد داد و همچنین ایجاد شفافیت در خدمات، از دیگر اهداف این طرح است که مقرر است به رعایت بیشتر حقوق شهروندی و ایجاد حق انتخاب مسافران کمک کند.

نظر شما