شناسهٔ خبر: 6326 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

خاوری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

مهمترین تصمیمات آخوندی در سفر گیلان/ پیشنهاد ایجاد پایانه‌های حمل ونقل کشاورزی/ تصمیم‌گیری درباره یک پروژه آزادراهی جدید

خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با اشاره به سفر یک‌روزه وزیر راه و شهرسازی به این استان٬ پروژه‌های بازدیدی و تصمیمات اتخاذ شده درباره آنها را تشریح کرد.

شعبانعلی خاوری دانشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات سفر یک‌روزه دکتر عباس آخوندی به استان گیلان گفت: ابتدا مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بازدیدی از مراحل تکمیل آزادراه قزوین-رشت در مدخل منجیل داشت که نزدیک به ۱۱ کیلومتر آن در دو قطعه ۳.۳ و ۸ کیلومتر باقی مانده‌است.

وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی از عملکرد پیمانکار مجری ساخت قطعه ۳.۳ کیلومتری آزادراه قزوین-رشت رضایت داشت افزود: قطعه دوم به طول ۸ کیلومتر تا رودبار است که  تفاهم اولیه بین دولت٬ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ پیمانکار و بانک عامل انجام شده است تا هر کدام ۲۵ درصد منابع ۹۰۰ میلیاردی لازم برای اجرای پروژه را تأمین کنند٬ البته این تفاهم اولیه برای به اجرا درآمدن ابتدا باید در هیأت دولت تصویب شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با اشاره به بازدید آخوندی از پروژه راه‌آهن قزوین-رشت اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی وقتی متوجه فاصله ۱۳ کیلومتری ایستگاه رشت تا شهر شد دستور جانمایی ایستگاه در مرکز شهر را صادر کرد که امری منطقی است و بر همین اساس با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مکاتبه خواهد شد.

وی افزود: احداث راه اصلی سراوان-سنگر-سیاهکل به طول ۲۲.۵ کیلومتر از دیگر پروژه‌هایی بود که وزیر راه و شهرسازی در جریان آخرین وضعیت عملیات اجرایی آن قرار گرفت. ۱۸.۵ کیلومتر از این مسیر تا ۳ ماه آینده قابل بهره‌برداری می‌شود که جایگزین خوبی برای محور رشت-آستانه-لاهیجان- رودسر است چون این محور در حال حاضر به لحاظ ترافیکی اشباع است. البته دکتر آخوندی اعلام کرد محور یادشده از راه اصلی تبدیل به آزادراه و از سیاهکل به لاهیجان و در ادامه به املش و رحیم‌آباد وصل شود که طول این مسیر نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر است٬ همچنین از محور ۷ کیلومتری چهارخطه سیاهکل- لاهیجان نیز بازدید شد که مقام عالی وزارت تأکید بر تسریع عملیات اجرایی داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان یادآور شد: دکتر آخوندی تأکید بر پیگیری احداث آزادراه امام‌زاده هاشم- انزلی را به طول ۶۷ کیلومتر داشت تا شبکه آزادراهی استان گیلان از انزلی تا تهران تکمیل شود. هم اکنون مردم برای پیمودن مسیر بین این دو شهر اول باید به رشت بروند که ۳ ساعت زمان می‌برد اگر این آزادراه احداث شود در کمتر از ۴۵ دقیقه به مقصد می‌رسند.

وی به بازدید آخوندی از بندر چمخاله اشاره کرد و ادامه داد: چند سال پیش کار ساخت این بندر آغاز شد و هم اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد وزیر راه و شهرسازی موافقت کرد فراخوان شود تا اگر سرمایه‌گذار بخش خصوصی بود کار پروژه را به پایان برساند.

خاوری دانشور اظهار کرد: پروژه چهارخطه چمخاله-رودسر به طول ۱۶ کیلومتر نیز دیگر پروژه‌ای بود که درباره آن صحبت شد اما وزیر راه و شهرسازی تصمیم خاصی نگرفت و اعلام کرد باید محل تأمین اعتبار پروژه بررسی شود این مسیر برای تسهیل تردد خودروهایی که از سمت شرق استان گیلان وارد می‌شوند حائز اهمیت است.

وی با اشاره به بازدید دکتر آخوندی از طرح‌های توسعه‌ای بندر شهر انزلی افزود: وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های کنارگذر شهرهای لنگرود و بندر انزلی هر کدام به طول ۱۶ کیلومتر نیز بازدید کرد و دستور داد حداقل یک لاین رفت یا برگشت این مسیرها هرچه سریع‌تر آماده بهره‌برداری شود که درباره کنارگذر لنگرود تا ۴ یا ۵ ماه آینده و برای کنارگذر انزلی تا پایان سال این اتفاق می‌افتد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با اشاره به پروژه‌های راه روستایی این استان و پایین بودن شاخص آن نسبت به میانگین کشور توضیح داد: هم اکنون تفاهم‌نامه‌هایی برای آسفالت ۱۵۰۰ کیلومتر راه روستایی با افراد حقیقی و حقوقی در استان گیلان بسته شده که از وزیر درخواست داشتم تا قیر مورد نیاز با سهولت بیشتری به پروژه‌ها تزریق و منابع اعتباری تا آنجا که مقدور است برای اجرای پروژه‌ها فراهم شود که دکتر آخوندی به میرشفیع معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی پیگیری این مسئله را ارجاع داد تا همکاری شود.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی در پایان سفر یک روزه به گیلان در نشست حمل‌ونقل استان حاضر شد و در جریان مشکلات متولیان این حوزه قرار گرفت. در این جلسه دکتر آخوندی به ناهمخوان بودن جاده‌ها با مناظر اطراف آنها اشاره کرد و پیشنهاد داد حتی می‌توان از مشاور بین‌المللی استفاده کرد تا طرح جامع افزایش کیفیت و زیبایی شهر در استان گیلان را طراحی کند که این پیشنهاد را در قالب نامه‌ای به دفتر مقام عالی وزارت ارسال خواهد شد تا در صورت صلاح دید تا به بخش‌های مربوط برای پیگیری ارجاع شود.

خاوری دانشور یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی در نشست با مسئولان حمل و نقل پیشنهاد ایجاد پایانه‌های حمل ونقل تخصصی کشاورزی را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نقاط مختلف استان گیلان مطرح کرد ضمن آنکه تأکید داشت صندوق‌ توسعه در بافت‌های فرسوده استان تأسیس شود./

نظر شما