شناسهٔ خبر: 63282 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل

توسعه جهشی شبکه راه‌های کشور در دوران انقلاب اسلامی

سید حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه شبکه راه‌های کشور توسعه جهشی داشته‌اند گفت: در دوران پهلوی فقط ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی موجود اما طی دوران شکوهمند انقلاب اسلامی این آمار به ۱۱۵ هزار کیلومتر راه آسفالته روستایی رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید حسین میر شفیع در برنامه "ایران ساخت" رادیو انقلاب به بیان دستاوردهای ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران در حوزه راه‌های کشور پرداخت و اظهار کرد:در دوران پهلوی ۸ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود داشت که از این میزان تنها ۲۰۰ کیلومتر آن آسفالته بود اما با وقوع انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال گذشته این میزان به ۲۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی ارتقاءیافته است که ۱۱۵ هزار کیلومتر آن را راه آسفالته شامل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه راه‌های آسفالته روستایی ۹۴ درصد از جمعیت روستانشین ایران را شامل می‌شوند افزود:طی ۴۰ سال گذشته شبکه راه‌های کشور توسعه‌ای جهشی داشته است و توانسته خود را به سومین کشور آسیا و پس از ژاپن و کره جنوبی درزمینهٔ توسعه شبکه ترانزیتی در  درون کشور برساند.

میر شفیع بابیان اینکه در این سال‌ها به خودکفایی در ساخت زیرساخت‌های راه‌های کشور رسیده‌ایم تصریح کرد: ازنظر راه‌سازی کشور ایران نیاز به هیچ کشوری ندارد و می‌تواند بدون استفاده از توان خارجی به ساخت راه‌های استاندارد مبادرت کند.

وی با اشاره به اینکه تنها بخش کوچکی از مصالح تخصصی مانند کابل‌های به هم تنیده و غیره موردنیاز راه‌های کشور از خارج می‌شود ادامه داد:کشور ما ازنظر توان مهندسی در جایگاه مطلوبی قرار دارد و پروژه‌های بزرگی را نیز در کشورهای همسایه‌ای مانند ترکمنستان، عراق و غیره با اتکا به این توان به سرانجام رسانده است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت زیربناهای حمل‌ونقل کشور با تأکید بر اینکه در حال حاضر تنها از یک‌سوم ظرفیت مهندسی و پل‌سازی در کشور استفاده می‌شود اظهار کرد: اعتبارات عمرانی کافی برای تعریف پروژه‌های جدید راه‌سازی در کشور وجود ندارد درحالی‌که توان فنی و مهندسی ایران می‌تواند ظرفیت سه برابری برای انجم پروژه‌ها را دارا است.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های دیگری با مشارکت بخش خصوصی برای استفاده از این ظرفیت عظیم تعریف‌شده است بیان کرد: بسیاری از این پروژه‌های مشارکتی در بخش آزادراه‌های کشور جهت توسعه زیرساخت‌ها تعریف‌شده است زیرا همان‌گونه که می‌دانید توسعه زیرساخت‌ها پیشران توسعه اقتصادی کشور است.

میر شفیع بابیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰۰ کیلومتر شبکه آزادراه‌های در کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند گفت:اگر آمار بهره‌برداری از آزادراه‌های کشور را بخواهیم با دوران پهلوی مقایسه کنیم به عظمت کاری که در این چهل سال در حوزه راه‌سازی صورت گرفته است پی خواهیم برد زیرا در دوران پهلوی کشور ایران با این وسعت فقط دارای دو آزادراه ان هم نیمه‌تمام بود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به اینکه شبکه‌های راه‌های ما آماده اتصال به شبکه راه‌های کشور همسایه هستند افزود: مسیرهای ترانزیتی با کشورهای همسایه در حال فعالیت هستند و برای ارتقا سطح خدمات‌رسانی به این شبکه دو پروژه و کریدورهای مهم تبریز-مرند-بازرگان و شلمچه-بصره در حال تکمیل و آماده‌سازی است.

وی عدم بازگشت سرمایه از محل عوارض آزادراهی در ترددهای مرزی را یکی از عوامل مهم عدم توسعه آزادراه‌های مرزی دانست و ادامه داد: بسیاری از راه‌های منتهی به مرز باید از محل بودجه عمومی به آزادراه تبدیل شوند که این امر میسر نیست بااین‌حال از طریق راه‌های دیگر این مسیرهای به بزرگراه تبدیل خواهند شد.

میر شفیع در پایان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه آزادراه‌های کشور خبر داد و گفت: قراردادهای جدیدی برای توسعه شبکه آزادراهی کشور با بخش خصوصی منعقدشده است که می‌توان امیدوار بود شبکه راه‌های کشور در سال‌های آینده تحولی چشمگیرتر از قبل خواهد داشت.