شناسهٔ خبر: 63283 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

طي ۹ ماهه سال ۹۷:

پنج ميليون و ۵۳۷ هزار تن كالا از مرزهای زمينی كشور به ساير كشورها صادر شد

حسین متولی در ۹ ماهه سال ۹۷، در مجموع يك ميليون و ۳۳۶ هزار تن كالاهاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني وارد و ۵ ميليون و ۵۳۷ هزار تن كالا از مرزهاي كشور صادر شده است، كه نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ ميزان واردات از مرزهاي جاده‌اي ۱۴ درصد كاهش و ميزان صادرات ۱۱ درصد افزايش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، حسين متولي حبيبي مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات اين سازمان اظهار داشت: طي ۹ ماهه سال ۹۷، در مجموع يك ميليون و ۳۳۶ هزار تن كالاهاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني وارد و ۵ ميليون و ۵۳۷ هزار تن كالا از مرزهاي كشور صادر شده است، كه نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ ميزان واردات از مرزهاي جاده‌اي ۱۴ درصد كاهش و ميزان صادرات ۱۱ درصد افزايش داشته است که از ميان مرزهاي جاده‌اي كشور، مرز بازرگان با سهم ۵۸ درصدي فعال‌ترين مرز در زمينه واردات كالا به كشور به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي خسروي و ميرجاوه  با ۸ و  ۹ درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي افزود: عملكرد مرزهاي جاده‌اي در زمينه صادرات كالا از كشور نشان مي‌دهد در مدت مذكور مرز بازرگان با ۲۶درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي ميلك با ۱۴ درصد و دوغارون با ۱۰ درصد قرار دارند.

مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: سهم كاميون‌هاي ايراني در صادرات كالا ۶۶ درصد و در جابه‌جايي واردات كالا ۴۸ درصد بوده است.

وي با اشاره به اين كه طي مدت مذكور، ۴۰۸ هزار نفر مسافر توسط ۵۴ هزار دستگاه وسيله‌نقليه مسافري وارد كشور شدند، افزود: در جابه‌جايي اين مسافران سهم اتوبوس ۲۱ درصد، ميني‌بوس ۱۴درصد و سواري ۶۵ درصد است.

همچنين تعداد ۴۰۴ هزار نفر توسط ۵۴ هزار دستگاه وسيله‌نقليه مسافري از كشور خارج شدند كه سهم اتوبوس ۲۶ درصد ، ميني‌بوس ۱۱ درصد و سواري ۶۳درصد بوده است. 

متولي درخصوص آمار تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي كشور گفت: در مدت مذكور، بيشترين تردد ورودي وسايل نقليه مسافري در مرزهاي دوغارون با ۳۲ درصد و سرو با ۲۲ درصد و بيشترين تردد خروجي در مرزهاي دوغارون ۳۱درصد و سرو با ۲۰درصد بوده است. 

وي خاطرنشان كرد: از مجموع مسافران وارد شده به كشور ۲۰۴ هزار نفر مسافر خارجي و۲۰۴ هزار نفر مسافر ايراني بوده و از مجموع مسافران خارج شده از كشور ۱۵۸ هزار نفر مسافر خارجي و  ۲۴۶ هزار نفر مسافر ايراني از مرزهاي جاده‌اي كشور خارج شدند.