شناسهٔ خبر: 63334 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

ضرورت توجه به آستانه تاب‌آوری و ظرفیت حداکثری پرند در اجرای پروژه‌های عمرانی/ پرند باید پیشتاز اجرای طرح TOD در کشور باشد/تخصیص فضا برای آموزش، بهداشت و سلامت در اولویت است/اشتباه تهران در پرند تکرار نشود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تبدیل شهر پرند به پیشتاز طرح TOD در کشور گفت: در توسعه شهر پرند، به هیچ عنوان نباید از آستانه تاب‌آوری و ظرفیت حداکثری این شهر تجاوز شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی شهر جدید پرند که امروز با حضور تمامی مدیران و مسئولان ملی و منطقه‌ای ذیربط در این شهر برگزار شد، گفت: تمامی مسائل مطرح شده نشان می‌دهد همه مسئولان به موضوع اشراف داشته و دارای دغدغه‌های مشترکی هستند. خوشبختانه افتراق و تشتتی در این حوزه وجود ندارد و همه یک حرف مشخص می‌زنند.

وی در ادامه شهر جدید پرند را تحت عنوان صفحه‌ای امن و ایمن به لحاظ زمین‎شناسی قلمداد کرد و گفت: قطعا این منطقه با ویژگی جغرافیایی خوبی که دارد، می‌تواند با اجرای فعالیت‌های گوناگون اقتصادی به عنوان یکی از شهرهای جدید موفق در کشور ظاهر شود، که البته باید بگوییم، این امر به طور حتمی باید اتفاق بیافتد.

اسلامی اضافه کرد: ما هیچ توجیهی برای عدم رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده برای پرند را نمی‌پذیریم. قطعا همه آن‌ها باید محقق شده و همه مسئولین باید در آن نقش ایفا کنند.  تنها نکته کلیدی ما در این عرصه پایبند بودن به تعهدات بر اساس طرح مصوب در زمان‌بندی‌های مشخص شده خواهد بود که باید در فرآیند اجرا مورد توجه قرار گیرند.

وزیر راه و شهرسازی تکمیل و تحویل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر را به عنوان اولویت فعلی پرند برشمرد و گفت: انتظار داریم تمامی واحدهای مشخص شده برای افتتاح در دهه فجر که به حدود ۵۸۰۰ واحد می‌رسد و همچنین حدود ۷۰۰۰ واحد باقی مانده که کار ابنیه آن‌ها به پایان رسیده است، با کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان هرچه سریع‌تر تکمیل و تا پایان سال به متقاضیان تحویل داده شود تا مردم بتوانند عید نوروز را در خانه‌های خودشان بگذرانند. که قطعا دعای خیر آن‌ها از این شادمانی بدرقه راه ما در ادامه مسیر خواهد بود.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر اهمیت بحث ریل‌پایه در حوزه شهرسازی پرند بیان کرد: با تحقق این امر، فعالیت‌های روزانه مردم و سکونتشان به یکدیگر مرتبط شده و با ادامه اقدامات انجام شده در این راستا در پرند از جمله تکمیل ایستگاه تبادلی ریل‌باس و مترو، و همچنین خط متروی پرند به تهران، این شهر می‌تواند پیشتاز در امر اجرای TOD باشد.

به گفته وی تکمیل این زنجیره با اتوبون‌های پیرامونی پرند و همچنین احداث سایت اداری-تجاری جهت استقرار دستگاه‌های دولتی و خدمات‌رسان می‌تواند نمونه خوبی در امر سرویس‌دهی به شهروندان به شمار رود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه شهرداری و شرکت عمران شهر جدید پرند باید هر یک بر اساس قانون به تکالیف خود عمل کنند، گفت: نکته مهم برای من در این حوزه بحث توجه به آستانه تاب آوری و ظرفیت حداکثری پرند است که به هیچ وجه نباید از آن تجاوز کند. در این راستا تمام سرمایه‌گذاری و نوع فعالیت‌های پیرامونی اجرا شده، باید بر همین اساس انجام شده و مانند اشتباهی که در تهران رخ داد، زندگی مردم را با مخاطرات زیست‌محیطی روبرو نکند.

وی در این باره افزود: با توجه به رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، سهم پرند ساخت ۱۵ هزار از این واحد هاست که قطعا نباید از این رقم بالاتر رود. بنابراین ضرورت دارد، شرکت عمران هرچه سریع‌تر با سرمایه‌گذاری معتمد کار را شروع و شرایط خانه‌دار شدن قشر متوسط و رو به پایین کشور را فراهم کند.

اسلامی با تاکید بر اینکه تعادل‌بخشی برای قیمت مسکن در بازار وظیفه قانونی ما است، گفت: برای رسیدن به این هدف باید شرایط عرضه مسکن به اقشار متوسط و رو به پایین را تسهیل کرد تا توازن موجود بین بازار عرضه و تقاضا بر هم نخورد. این در حالی است که امروز شاهد عدم توازن لازم در این بازار هستیم و متاسفانه فشار آن در حال تحمیل به قشر متوسط و ضعیف است.

وزیر راه و شهرسازی تنها راه رفع این مشکل را ایجاد جریان پایدار تولید مسکن اعلام کرد و گفت: به هر صورت کیفیت زندگی در پرند باید به لحاظ فرهنگی و نوع بارگزاری متفاوت باشد. هنجارها باید در آن توسعه پیدا کند و از انتقال ناهنجاری‌ها از مکانی به مکان دیگر پرهیز شود.

این مقام مسئول ایجاد سرانه‌های آموزشی و گسترش فضاهای فرهنگی، اجتماعی را در پرند ضروری دانست و گفت: این شهر باید از منطقه آزاد شهر فرودگاهی به عنوان یک فرصت برای خود استفاده کند. این منطقه علاوه بر تولید سرمایه، تاثیرات متقابلی بر پرند دارد و این شهر جدید با گسترش فضاهای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، باید خود را در برابر مشکلات مصون کند؛ پس تخصیص فضا برای آموزش و بعد از آن بهداشت و سلامت مردم در اولویت قرار دارد.  

نظر شما