شناسهٔ خبر: 63401 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها توضیح داد

تیرماه ۹۸؛ پایان پرداخت نقدی عوارض آزادراه‌ها/ چگونگی پرداخت الکترونیکی عوارض تشریح شد

کیوسک عوارضی معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها گفت: عملیات تجهیز آزادراه‌ها به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض آغاز شده و تا تیرماه سال آینده و بر اساس اولویت کلیه آزادراه‌های کشور به این سیستم مجهز می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سید حسین میرشفیع با بیان اینکه عملیات تجهیز آزادراه‌ها به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض آغاز شده و تا تیرماه سال آینده و بر اساس اولویت کلیه آزادراه‌های کشور به این سیستم مجهز می‌شوند، افزود:‌ دوره رسمی اجرای طرح سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور آغاز شده است و تا تیرماه سال آینده و بر اساس اولویت کلیه آزادراه‌های کشور به این سیستم مجهز می‌شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها ادامه داد: بر اساس همین اولویت‌بندی و به منظور سهولت در سفرهای نوروزی، تا پایان سالجاری عوارض در تعدادی از آزادراه‌های منتهی به پایتخت به صورت الکترونیکی دریافت خواهد شد.

وی سهولت استفاده مردم را یکی از مزایای مهم این طرح برشمرد و گفت:‌ اخذ الکترونیکی عوارض موجب کاهش ترافیک و صرفه‌جویی در زمان سفر خواهد شد و با این روش تردد کنندگان از محل ایستگاه‌ها و دروازه‌های وصول عوارض می‌توانند با سرعت معمول تردد کنند و اخذ عوارض منجر به توقف و یا کاهش سرعت خودروها نمی‌شود.

میرشفیع شفاف سازی درآمدهای آزادراه‌ها را از دیگر مزایای این طرح دانست و عنوان کرد: این طرح با ایجاد مکانیزم جامعی برای تجمیع اطلاعات، مغایرت‌گیری وضعیت دریافت نقدی با میزان تردد و... منجر به ارایه گزارش‌های دقیق می‌شود و دولت و شرکت‌های سرمایه‌گذار می‌توانند به توافق جامعی در این خصوص دست یابند.

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها در تشریح مکانیزم اخذ عوارض الکترونیک گفت: با عبور هر خودرو از آزادراه‌های کشور، پلاک ماشین ثبت خواهد شد و امکان پرداخت از طریق درگاه‌های الکترونیک و یا کیف پول الکترونیک به صورت خودکار فراهم خواهد بود.

میرشفیع اضافه کرد: در صورت پرداخت نشدن عوارض، پیامکی به صاحب پلاک ارسال و در صورت شارژ کیف پول الکترونیکی در مهلت مقرر این رقم کسر می‌شود. همچنین فرد ۲۴ ساعت فرصت دارد تا این مبلغ را با استفاده از درگاه‌های الکترونیکی شبکه شتاب با روش و مکانیزم‌های تعریف شده پرداخت کند.

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها تاکید کرد: در صورتی که ۷۲ ساعت از زمان عبور از جایگاه اخذ عوارض بگذرد و شخص اقدامی برای پرداخت نکند درصدی به مبلغ اصلی عوارض افزوده خواهد شد.

میرشفیع همچنین از جایگاه‌های اخذ عوارض در مجتمع‌های خدمات رفاهی و گردشگری در طول آزادراه خبر داد و گفت: در طول مسیر آزادراه نیز امکان پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی از طریق این دستگاه‌ها با ثبت شماره‌ی خودرو مسیر خواهد بود.

وی تاکید کرد:‌ امکان پرداخت از طریق دستگاه‌های خودپرداز کلیه بانک‌ها، دستگاه‌هایی که به همین منظور نصب خواهد شد و نرم افزارهای تعریف شده نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

نظر شما