شناسهٔ خبر: 63479 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی در نشست خبری اعلام کرد:

تسریع در روند پیشبرد پروژه های مسکن مهر با استفاده از منابع داخلی و تهاتر اراضی طی سال ۹۸/تأکید بر گشترش نظام حمل و نقل بین شهرهای جدید و کلانشهرها

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هنوز برای افزایش سقف وام مسکن مهر به جمع‌بندی نرسیده‌ایم گفت: ویژگی خاص برنامه بودجه سال آینده این است که این امکان را به شرکت عمران شهرهای جدید می‌دهد که بتواند از منابع خودش برای پروژه های مسکن مهر شهرهای جدید هزینه کند که قطعا باعث تسریع در روند تکمیل پروژه ها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست خبری دومین روز از نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱ شهر جدید در مرحله برنامه ریزی و احداث داریم گفت: هم اکنون ۱۷ شرکت زیرمجموعه شرکت مادر مسئولیت توسعه شهری در این شهرها را برعهده دارند که ۷ شهر آن ها با جمعیت حدود یکصد هزار نفری به مرحله بلوغ رسیده و توجیه اقتصادی برای اجرای بسیاری از پروژه های عمرانی را پیدا کرده اند.

طاهرخانی شهرهای جدید اندیشه، پردیس، پرند، بهارستان، فولادشهر، صدرا و سهند را از شهرهای بزرگ این مجموعه اعلام کرد و گفت: طبق آمار رشد جمعیتی در شهرهای جدید ۱۰ برابر متوسط رشد جمعیت شهری در کشور اعلام شده است به گونه ای که ما در برخی از شهرها سالیانه شاهد ۲۴ درصد رشد جمعیتی هستیم که بدون شک نشان دهنده قرارگیری مسیر ساخت و توسعه شهری در خطی صحیح و با برنامه ریزی دقیق خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل مسکن مهر خصوصا در پروژه هایی که مسئله حقوقی خاصی ندارد را یکی از اولویت های اصلی شرکت در سال ۹۸ اعلام کرد  گفت: در این راستا تکمیا خدمات شهری به ویژه در سایت های مسکن مهر یکی دیگر از اولویت های ما به شمار می رود. خوشبختانه در حوزه مسکن مهر در قالب تبصره های پیشنهادی لایحه بودجه ۹۸ تمهیدات مناسبی اندیشیده شده که امید می رود به کمک آن عملکرد موفق تری را در سال آتی در این جوزه شاهد باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه جدید ابلاغی از سوی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا سال ۱۴۰۰ بیان کرد: خوشبختانه برنامه عملیاتی پروژه ها تهیه شده و سیستم مدیریتی ویژه ای برای پیشبرد آن در شرکت شکل گرفته است که امیدداریم در قالب برنامه ابلاغی و مسکن مشارکتی طی زمانبندی مقرر تحقق یابد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید بر ضرورت ارتقای سطح کیفی شهرهای جدید با توسعه و گسترش خدمات روبنایی و زیربنایی بیان کرد: استفاده از سرمایه بخش خصوصی در این حوزه نقش مهمی دارد که تا کنون نیز بخش زیادی از طرح های ما در جهت ارتقای خدمات شهری در حال اجرا است.

وی با تأکید براینکه برقراری ارتباط از طریق نظام حمل و نقل عمومی بین شهرهای جدید و شهر مادر نیز امری ضروری در این حوزه به شمار می رود گفت: درحال حاضر پروژه قطار برقی شهرهای جدید هشتگرد، فولادشهر، بهارستان و گلبهار آغاز شده و برنامه های جدید برای قطار برقی تهران - پردیس در سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه نظام حمل و نقل انبوه و سریع در شهرهای جدید که رشد جمعیتی بالایی دارند موضوع بسیار مهم به شمار می رود گفت: در این راستا در محورهای دیگر حمل و نقل طی همکاری هایی با راه آهن و شهرداری اقداماتی انجام داده ایم که توسعه قطارهای حومه ای و یا ارتقای ظرفیت این بخش در برخی شهرها و همچنین تکمیل خط مترو مانند خط فرودگاه امام خمینی به شهر جدید پرند از جمله آن محسوب می شود.

طاهرخانی در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار برقی هشتگرد بیان کرد: پروژه مترو هشتگرد دارای پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در بخش ایستگاه بوده و تمام تاسیسات برقی آن انجام شده است و با یک تخصیص اعتبار به زودی این پروژه آماده بهره برداری می‌شود، بخش روسازی مترو هشتگرد به پایان رسیده و در بخش برق و سیگنالینگ آن نیاز به یک بودجه جزئی وجود دارد.

طاهرخانی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با وضعیت بودجه مسکن مهر در شهرهای جدید بیان کرد: مسکن مهر ردیف بودجه‌ای یارانه‌ای برای پروژه های آماده سازی و تامین زیرساخت‌ها دارد که سال گذشته رقم آن ۱۰۰ میلیارد تومان بود که توانستیم در بودجه سال آینده این رقم را به ۴۵۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

وی افزود: عموما از محل سازمان برنامه اسنادی را برای اجرای مسکن مهر اختصاص می‌دهند که در سال ۹۶ میزان این اسناد هزا رمیلیارد تومان بود که از این رقم ۲۰۰ میلیارد تومان برای مسکن مهر شهرهای جدید در نظر گرفته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه برای پروژه‌های مسکن مهر شهرهای جدید اختصاص دادند که ۵۰ میلیارد تومان آن به صورت خاص برای مسکن مهر پردیس به خزانه ابلاغ شد.

طاهرخانی تاکید کرد: ویژگی خاص برنامه بودجه سال آینده این است که این امکان را به شرکت عمران شهرهای جدید می‌دهد که بتواند از منابع خودش برای پروژه های مسکن مهر شهرهای جدید هزینه کند و همچنین در بودجه سال آینده سهمیه قیر رایگان در پروژه های مسکن مهر شهرهای جدید دیده شده است.

وی با اشاره به تبصره ۸ برنامه بودجه سال آینده گفت‌: در تبصره ۸ بودجه اجازه داده شده است که املاک شرکت عمران شهرهای جدید در رهن گذاشته شود و بتوانیم از سیستم بانکی استقراض داشته باشیم و تسهیلاتی را برای تکمیل واحدهای مسکن مهر دریافت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هنوز برای افزایش سقف وام مسکن مهر به جمع‌بندی نرسیده‌ایم گفت: امکان تهاتر زمین تا سقف ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای هزینه‌کرد در برخی از پروژه‌ها دیده شده است.

وی افزود: همچنین اجازه تهاتر اراضی شرکت عمران شهرهای جدید داده شده است تا بتوانیم  از این محل بخشی از هزینه‌های پروژه‌های عمرانی را به دست آوریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مجوز دیگری که داده شده است این است که بتوانیم عرصه‌های واحدهای مسکن مهر را به مالکان واگذار کنیم و تا منابع به صورت مستقیم به خزانه واریز شود خوشبختانه لایحه بودجه ۹۸ ویژگی خاصی دارد و امکان می‌دهد که مجموعه عمران شهرهای جدید بتواند درآمدهایی را برای انجام پروژه‌ها هزینه کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های شرکت عمران شهرهای جدید در سال جدید بسیار افزایش پیدا می‌کند گفت: از مجموعه ۲۰۰ هزار مسکن مشارکت قرارداد ساخت ۱۰۰ هزار واحد تا پایان امسال به امضا خواهد رسید.

طاهرخانی با بیان اینکه بحث افزایش وام مسکن مهر به صورت عمومی مطرح نیست گفت: هنوز درباره افزایش وام مسکن مهر آن هم در برخی از پروژه‌ها به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: البته در برخی از پروژه‌ها خارج از مسکن مهر شهرهای جدید  هنوز سقف وام از ۳۰ میلیون به ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا نکرده است اما درباره افزایش سقف وام مسکن مهر شهرهای جدید چیزی نهایی نشده است.

وی با اشاره به مشکل تعاونی‌ها در پروژه‌های مسکن مهر گفت: در پروژه‌های مسکن مهر شهرهای جدید تعاونی‌ها فعال نیستند و تنها در یکی دو مورد تعاونی‌ها فعال هستند.

طاهرخانی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید تنها اراضی را در اختیار تعاونی‌ها قرار داده است که البته برخی از این تعاونی‌ها به مشکلاتی برخوردند که دادستانی هم به یک پروژه ورود کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به ایجاد شهرهای جدید در سواحل مکران گفت: در تمام دنیا شهرهای پرجمعیت در جوار دریاها تشکیل شدند و در کشور ما هم با توجه به اینکه با معضل کمبود آب مواجه هستیم باید بخش‌های صنعتی و سکونتگاه‌ها به مجاورت دریاها منتقل شود.

وی افزود: در این راستا تاسیس شهر جدید تیس، جاسک، تابناک و سیراف را در دستور کار داریم که از بین آنها تاسیس شهر جدید تیس مصوبه هیئت وزیران را گرفته است و تیس بیست و سومین شهر جدید کشور خواهد بود./

 

نظر شما