شناسهٔ خبر: 63483 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گزارش میدانی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

همگام با راهداران از موج اول تا موج دوم برف و کولاک در کندوان

یک شب با زحمتکشان راهداری استان البرز همکاری و هماهنگی بین سازمان هواشناسی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موجب شده، اطلاعیه‌ها و پیش‌بینی شرایط جوی خاص به موقع در اختیار مدیران راهداری قرار گیرند تا ضمن برنامه‌ریزی دقیق، راهبری اکیپ‌ها از طریق مراکز مدیریت راه‌‌ها به عنوان هسته مرکزی فرماندهی راهداری زمستانی با هدف آمادگی و اقدام پیش از بارش و انسداد جاده‌ها شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یکشنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۹۷ بود که سازمان هواشناسی اطلاعیه‌ای در خصوص شرایط نامساعد جوی در استان‌های مختلف به ویژه‌ بارش برف و کولاک در دامنه و ارتفاعات البرز اعلام کرد. در همین راستا پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به منظور رسد عملیات راهداری زمستانی در استان البرز رهسپار محور کندوان شد.

در زمان مشابه جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور مسئولان مربوطه در استان البرز تشکیل و تصمیمات لازم نسبت به هشدار سازمان هواشناسی اتخاذ شد. مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت راهداران در راستای بازنگاه داشتن جاده‌‌های استان گفت: با حضور موثر راهداران در سطح  محورهای استان به ویژه محور کندوان نه تنها انسدادی رخ نداد بلکه آمادگی آنها حاکی از  قابلیت اقدام به موقع است.

وظایف متقابل مردم و راهداران

در بحث عملیات راهداری زمستانی، سه مسئله پیش‌گیری از یخ زدن جاده‌ها، برف‌روبی به‌موقع پس از بارش و یخ‌زدایی با محلول و شن و نمک مورد تأکید قرار دارند تا سطح انتظارات مردم از رانندگی بر روی «جاده سیاه» یا همان سطح سرویس ۱ محقق شود اما درصورتی‌که سطح سرویس ۲ برف در جاده باشد و سطح سرویس ۳ جاده پوشیده از برف باشد بنا به شرایط آب و هوایی ایجاد شده انتظار می‌رود مردم نهایت همکاری در زمینه رعایت نکات ایمنی را داشته باشند.

با تقسیم عملیات راهداری زمستانی به قبل از بارش، در حین بارش و پس از بارش عمده اقدامات ماقبل از بارش و مربوط به سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی اقدامات برای زمان شروع بارش است که شامل فاصله تیغه‌ها، محل استقرار گریدرها و چیدمان دستگاه‌ها، محل استقرار ماشین‌آلات در طول محورها و رصد آن‌ها به‌وسیله جی‌پی‌اس همچنین توزیع ‌آنها بر اساس اولویت محورها بر اساس آزادراهی. بزرگراهی، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی صورت می‌گیرد.

محور کندوان حد فاصل شهرستان‌های کرج و چالوس به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر قرار دارد که تقریبا نیمی از آن در حوزه استحفاظی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز قرار دارد و سه راهدارخانه به نام‌های راهدارخانه تونل امیرکبیر واقع در کیلومتر ۳۰ و نزدیک به تونل شماره ۵، ری زمین و گچسر به فاصله مشخصی از یکدیگر در طول این مسیر قرار دارند.

تلاش شبانه روزی راهداران برای بازنگاه داشتن جاده‌ها

آخرین دقایق روز یکشنبه ۲۳ دی ماه در منتهی علیه جاده دیزین در محور کندوان با شروع بارش‌ برف در گردنه‌های برف‌گیر جاده کوهستانی کندوان، انجام فعالیت‌های راهداران به طور منظم و مستمر در سطح جاده کاملا مشهود بود.  طبق گفته یکی از راهداران که مسئولیت دستگاه نمک‌پاش و برف‌روب را بر عهده داشت طی روز یکشنبه بیش از ۱۰ مرتبه کل مسیر کندوان به گچسر را به صورت رفت و برگشت نمک‌پاشی و برف‌روبی کرده بود تا جاده برای تردد مردم هموار باشد.

طبق اطلاعیه سازمان هواشناسی موج دوم بارش برف و کولاک در راه بود و ساعت۲  بامداد روز دوشنبه ۲۴ دی ماه از سمت مازندران وارد استان البرز می‌شد و در همین زمان به همراه مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز در ورودی تونل کندوان همان مرز دو استان البرز و مازندران حضور یافتیم. نقطه‌ای که دمای هوا به ۴- رسیده بوده و شدت باد موجب شکل گیری کولاک شدید شده بود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در قبال هشدار سازمان هواشناسی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: شروع بارش‌ها در روز یکشنبه از ساعت ۱۵:۳۰ پیشبینی شده بود اما با دو ساعت تاخیر آغاز شد که خوشبختانه قبل از زمان اعلام شده در هشدار ،عملیات نمک پاشی انجام شده بود. همچنین موج دوم بارش‌ها از ساعت ۳:۳۰ بامداد روز دوشنبه ۲۴ دی ماه آغاز و تا بعد از ظهر همان روز ادامه خواهد داشت که میزان بارش حدود ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر پیش‌بینی شده است.

مرکز مدیریت راه‌ها؛ هسته مرکزی فرماندهی راهداری زمستانی

وی هسته مرکزی راهداری زمستانی را مرکز مدیریت راه‌ها عنوان کرد و گفت: اکیپ‌های راهداری با هماهنگی این مرکز به طور هماهنگ در تمامی محور‌ها به ویژه محورهای مواصلاتی پراکنده می‌شوند تا هر یک وظایف خود را به نحو شایسته انجام دهند.

با نگاهی به سطح جاده کندوان از ورودی تونل به داخل حوزه البرز شاهد برخورداری از سطح سرویس ۱ یا همان مشاهده «سطح سیاه» جاده بودیم که البته در زمان معینی به دلیل شدت بارش به سمت سفیدی تغییر رنگ می داد اما قبل از پوشش کامل برف، ماشین‌الات راهداری برای پاکسازی سطح جاده فرا می‌رسیدند.

آمار‌ها حاکی ازآن است که در استان البرز حدود ۲۰۰ نیروی راهداری راهدار در قالب ۲۰ اکیپ راهداری به استعداد ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین به صورت ۲۴ ساعته در حال ارائه خدمات هستند اما علی رغم اینکه شغل راهداری از سختی کار خاصی برخوردار است، واژه سختی کار در پرداختی‌ها شامل حال آن‌ها نمی شود.

حذف حوادث رانندگی در ۲۷ نقطه با ایجاد شیار لرزاننده 

عادل منصور کیایی معاون فنی و نظارت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز که همراه گروه خبر وزارت راه و شهرسازی علاوه بر انجام وظایف خود توضیحات لازم در خصوص اقدامات انجام شده در طول مسیر را ارائه می کرد، یکی از اقدامات انجام شده در زمینه ایمن سازی محور کندوان در استان البرز، ایجاد شیارهای لرزاننده عمودی و افقی در ۲۷ نقطه پر تصادف بود که علاوه بر بالا بردن سطح استکاک و جلوگیری از انحراف خودرو، موجب شده طی دو هفته گذشته هیچ حادثه‌‌ای در نقاط مورد نظر رخ ندهد.

البته نا گفته نماند که راهداران علاوه بر انجام وظایف جاری خود، در زمان شرایط خاص به مردم در قالب اسکان، توزیع آذوغه، جابجایی خودرو، پیگیری برای تامین سوخت و همکاری برای روان‌سازی ترافیک کمک می‌کنند.

استان البرز به دلیل مجاورت با پایتخت در تقسیم بندی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در اولویت یک قرار دارد و محور کندوان نیز به دلیل ماهیت گردشگری و کوهستانی دارای اهمیت بالای است به طوری که یک اداره راهداری مخصوص محور کرج-چالوس در نظر گرفته شده است.

دغدغه راهداران ایمنی و آسایش مردم است

در مسیر بازگشت با حضور در راهدارخانه تونل امیرکبیر به گپ و گفت با راهداران در مورد دغدغه‌های آن‌ها پرداخته شد، فارغ از مسائل معیشتی یکی از بزرگترین دغدغه آنها بی توجهی مسافران به علائم، هشدارها، اطلاعیه‌ها و نداشتن با نبستن زنجیر چرخ است.که ای کاش با رعایت این موارد حد اقل نشانه‌های خستگی را از صورت آنها در سرمای سخت ارتفاعات کوهستان البرز بدر کنیم.

در پایان خاطرنشان می‌شود، سامانه جامع ۱۴۱ در هر لحظه پاسخگوی هموطنان از طریق تلفن ثابت، سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱، اپلیکیشن تلفن همراه، ربات تلگرام به نشانی telegram.me/Rah141bot   و وب‌سایت WWW.141.IR است.

ضمنا تونل شماره ۵ محور کندوان به غیر از روزهای پنج شنبه، جمعه و ایام تعطیل از ساعت ۲۳ الی ۵ صبح فردای آن روز به دلیل انجام عملیات ایمن‌سازی و پایدار سازی تعطیل است.

  ×کاوه همتی فرد×

نظر شما