شناسهٔ خبر: 63525 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

تمامی مباحث مقررات ملی ساختمان به‌روزرسانی می‌شوند/ ۹ درصد مساحت شهر تهران روی گسل قرار دارد

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بابیان اینکه ۹ درصد مساحت شهر تهران روی گسل قرار دارد گفت: بسیاری از مباحث مقررات ملی ساختمان تا امروز توسط این مرکز به‌روزرسانی شده است و تلاش ما بر این است تا تمامی مباحث تا ابتدای سال آینده به‌روزرسانی شود.

محمد شکرچی زاده در نشست خبری نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری که  در مصلی امام خمینی(ره) تهران در حال برگزاری است با اشاره به گذشت ۴۵ سال از سالروز تأسیس مرکز تحقیقات تصریح کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مسئول تدوین مقررات ملی ساختمان و ویرایش آئین‌نامه ۲۸۰۰ (مقررات ساخت‌وساز مقاوم در برابر زلزله) است که تاکنون توانسته نیمی از مقررات ملی ساختمان را به‌روزرسانی کندو بقیه نیز تا ابتدای سال آینده تکمیل و منتشر خواهد شد.

وی بابیان اینکه ویرایش چهارم آئین‌نامه ۲۸۰۰ نیز به پایان رسیده است و ویرایش پنجم در دست تدوین است افزود: پس از وقوع  زلزله استان کرمانشاه متوجه شدیم آئین‌نامه ۲۸۰۰ توجه کافی به اجزای غیر سازه‌ای در ساختمان مانند دیوارهای غیر حامل و نماها نداشته که با دستور وزیر راه و شهرسازی این اتفاق در ویرایش جدید ۲۸۰۰ دیده شد و طی روزهای آینده، بخش جدیدی به‌عنوان پیوست ششم آئین‌نامه ۲۸۰۰ منتشر خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید از حداکثر ظرفیت‌های تخصصی کشور در برابر حوادثی مانند زلزله بهره‌گیری کرد گفت: در آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان سعی شده اقدامات لازم برای کاهش خطرات ناشی از زلزله بررسی شود و باید به خاطر آور که در زلزله بم ۳۰ هزار نفر کشته شدند، اما در زلزله کرمانشاه با ریشتر بالاتر ۶۰ درصد از ساختمان‌ها آسیب ندیدند و این نشان‌دهنده اهمیت ویرایش و تدوین جدید آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان و رعایت کردن تمامی قوانین موجود در آن است.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه کیفیت واحد‌های مسکن مهر با بررسی‌های صورت گرفته در برخی از شهر‌ها پایین است افزود: در زلزله کرمانشاه مجبور شدیم ۲ بلوک از واحد‌های مسکن مهر در اسلام‌آباد غرب را تخریب و مجدد از نو بسازیم.

مدیرعامل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی یادآوری کرد: رعایت دستورالعمل‌های موجود در آیین‌نامه ۲۸۰۰ برای ساخت واحد‌های مسکن مهر ضروری است و در همین خصوص سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد مسکن برای ساخت واحد‌های جدید مسکن مهر در کرمانشاه باید تمامی نکات موجود در این بخش را رعایت کنند.

وی ادامه داد: باید اقدامات مؤثرتر در آیین‌نامه جدید برای بهتر شدن وضعیت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله پیاده‌سازی و اجرایی شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اعلام کردن مناطق زلزله‌خیز در تهران گفت: در نقشه تهران محدوده گسل‌ها شناسایی‌شده است و شهرداری تهران موظف است ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها را رعایت کند و محدودیت‌هایی برای ساخت‌وساز در مجاورت گسل‌ها ایجاد کنند همچنین نقشه گسل‌های شهرهای تبریز، مشهد و کرج هم تهیه و به شهرداران ارائه‌شده است.

وی بابیان اینکه ضوابط باید در پهنه گسل‌ها سخت‌گیرانه باشد گفت: مشکلی که ما با آن مواجه هستیم بخش میزان مقاومت بیمارستان‌ها در برابر زلزله است متأسفانه در شرایط بحران بیمارستان‌ها نه‌تنها نمی‌توانند در مداوای مصدومان مؤثر عمل کنند بلکه برای بیماران داخل بیمارستان هم مشکلاتی به وجود می‌آید.

نظر شما