شناسهٔ خبر: 63577 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

علیرضا تابش:

۳ میلیون و ۲۳۰ هزار واحد مسکونی روستایی سنددار شدند/پرداخت ۳ هزار میلیاردتومان تسهیلات با سود کم و بلاعوض به زلزله‌زدگان کرمانشاه/مقاوم‌سازی یک میلیون و ۶۶۰ هزار واحد روستایی

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن اعلام این مطلب که تاکنون بیش از دو میلیون واحد مسکن روستایی بهسازی و نوسازی شده‌اند از تهیه طرح هادی برای ۹۴ درصد روستاهای کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر، نزدیک به سه میلیون و ۲۳۰ هزار واحد مسکونی روستایی سنددار شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عصر امروز ۲۶ دی در شورای عالی استان‌ها که به ریاست مرتضی الویری رئیس این شورا و جمعی از مسئولان استانی به منظور امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شورای عالی استان‌ها تشکیل شده بود، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از نهادهایی است که بخش عمده فعالیت‌های خود را در زمینه های مختلف در روستاها متمرکز کرده است و این موضوع آنقدر برای بنیاد اهمیت دارد که در اساسنامه خود بر مشارکت مردم تاکید فراوان شده است.  

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: طرح‌های هادی طرح‌هایی هستند که توسعه روستاها را طی ۱۰ سال مشخص و نحوه ساخت وساز و امکانات زیربنایی را در روستا تعیین می کنند.

وی ادامه داد: هم اینک از ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در ایران، ۳۷ هزار و ۲۲۲ روستا (معادل ۹۴ درصد روستاهای کشور) طرح هادی دارند والبته برای برخی مناطق روستایی کم جمعیت نظیر محدوده‌های جمعیتی اطراف پادگان‌های نظامی، هنوز طرح هادی تهیه نشده است.

تابش افزود : تاکنون روند اجرای طرح هادی و اصلاح و بهسازی معابر در ۱۷ هزار و ۷۷۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به اجرا گذاشته شده و بقیه به دلیل کمبود منابع اعتباری هنوز جنبه اجرایی به خود نگرفته است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: این نهاد در سالهای اخیر بالغ طرح افزایش پایداری و مقاوم سازی ابنیه را در یک میلیون و ۶۶۰ هزار مسکن روستایی انجام داده است.

به گفته وی از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار روستای موجود در کشور بالغ بر ۲ میلیون روستا تاکنون از برنامه های بهسازی مسکن بهره مند شده اند و بالغ بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای این طرح از منابع عمومی و اختصاصی بانک ها با نرخ کارمزد بسیار کم، تسهیلات پرداخت شده است.

تابش تاکید کرد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سراسر کشور را تضمین می کند.

تابش افزود: برنامه سند دار کردن املاک و واحد های مسکونی در روستاها، انگیزه روستائیان را برای بازگشت به موطن اصلی خود و کمک به توسعه روستا افزایش داده است.

به گفته وی تاکنون بالغ بر ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار واحد مسکونی در روستاها سنددار شده‌اند.

وی همچنین به برنامه بازسازی مناطق آسیب دیده در حوادث طبیعی اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله توسط این نهاد در سراسر کشور بازسازی شده است.

 تابش ادامه داد: امسال برای نوسازی و بهسازی واحدهای آسیب دیده در مناطق زلزله زده بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که نیمی از آن کمک بلاعوض بوده است.

نظر شما