شناسهٔ خبر: 63692 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

ایندیا تایمز:

چابهار نقش مهمی در گسترش روابط تجاری هند با آسیا میانه دارد

بندر شهید بهشتی چابهار روزنامه ایندیا تایمز نوشت: بندر چابهار و کریدور ارتباطی شمال به جنوب نقش ویژه و چشمگیری در برقراری و گسترش روابط تجاری هند با افغانستان ،کشورهای آسیای میانه و بویژه ازبکستان دارد.

به گزارش پاپگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در حاشیه نشست گجرات نوشت ازبکستان دروازه ورود هند به آسیای میانه است.

هند امیدوار است با تکمیل فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار ضمن دسترسی مستقیم به افغانستان از طریق کریدور شمال – جنوب کالاهای خود را به آسیای میانه صادر کند.

به نوشته نشریه ایندیا تایمز، سرمایه گذاری درچابهار می‌تواند به هند در افزایش همکاری تجاری با کشورهای آسیای مرکزی تاثیرگذار باشد.

بر اساس گزارش رسانه‌های هندی، از آنجا که ازبکستان در چند سال اخیر در‌های ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد این کشور را گشوده است، هند نیز می‌تواند از این فرصت برای آغاز سرمایه گذاری کلان در منطقه آسیای مرکزی استفاده کند.

در سال گذشته پروازهای مستقیم میان بمبئی و تاشکند پایتخت ازبکستان برقرار و شرایط برای دریافت روادید ورود به هند تسهیل شد.

در پی این اقدامات، شرکت های هندی فعالیت گسترده ای را برای سرمایه گذاری در بخش های دارو، گردشگری، آموزش و فن آوری آی تی در ازبکستان آغاز کرده اند.

آسیای میانه علاوه بر تامین بخشی از انرژی مورد نیاز هند با جمعیت چند صد میلیونی بازار خوبی برای کالاهای هندی محسوب می شود.

بازی بزرگ و جدید، آمریکا، چین، هند، روسیه و کشورهای کوچک‌تر فرا منطقه‌ای در آسیای میانه این منطقه را به میدان اصلی رقابت تبدیل کرده است.

هند نیز به‌عنوان یک بازیگر فرا منطقه‌ای ازجمله کشورهایی است که به علت وجود انرژی و بازار پررونق تجاری آسیای میانه به آن چشم دوخته است.

به گزارش سازمان بنادر به نقل از ایندیا تایمز، هند برخلاف چین، به‌شدت تلاش می‌کند راه خود را برای نفوذ در این منطقه از جهان به‌طور خاص از طریق تکمیل پروژه چابهار و راه اندازی گذرگاه راه دریایی و راه آهن سراسری با عنوان دالان بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب» باز کند.

نظر شما