شناسهٔ خبر: 63769 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار قم اعلام کرد:

ضرورت استفاده از تجربه برنامه اقدام مشترک ستاد بازآفرینی در سایر پروژه‌های عمرانی کشور

ساخت و ساز استاندار قم در دیدار با اعضای شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان گفت: برای جلوگیری از اتلاف وقت، انرژی و سرمایه مالی، توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی پروژه های عمرانی استان ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان قم، بهرام سرمست در دیدار با اعضای شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان قم اظهار کرد: ارزیابی از ادارات حوزه راه و شهرسازی استان مثبت و خوب تلقی می شود و امیدواریم مدیران کل دستگاه های عضو شورای هماهنگی با همکاری معاون امور عمرانی استانداری، عمران و آبادانی استان را به نحو احسن پیش ببرند.

وی افزود: در برنامه های عمرانی استان از نگاه بخشی نگری پرهیز و تجربه برنامه اقدام مشترک ستاد بازآفرینی شهری، در همه پروژه های عمرانی پیاده سازی شود.

وی با اشاره به این که هر یک از دستگاه ها می بایست اولویت های خود را مشخص کنند و براساس اولویت ها طرح ریزی کنند، ابراز کرد: برای توسعه استان در حوزه عمرانی، نیازمند نگاه سیستمی و برنامه محور هستیم و از نگاه جناحی و سیاسی به عمران استان پرهیز شود.

سرمست ادامه داد: شاهراه بودن شهر قم ظرفیت بسیار خوبی از جهت حمل و نقل ریلی و جاده ای است که می توان حداکثر بهره مندی را از این توان و ظرفیت برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود سیاست بازآفرینی شهری را اساسی و مهم تلقی نمود و به  دستگاه های عضو ستاد تاکید کرد: در بحث سیاست بازآفرینی شهری همه دستگاه ها اهتمام لازم را داشته باشند و با همکاری و تعامل متقابل، بافت های فرسوده و ناکارآمد شهر قم را ساماندهی نمایند.

سرمست یکی از مشکلات پروژه های عمرانی استان را فقدان پیوست های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دانست و اشاره کرد: قبل از عملیاتی نمودن هر پروژه می بایست توجیه فنی، اجتماعی و اقتصادی آن بررسی شود و نسبت به پیوست های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی آن اطمینان حاصل کرد.

استاندار قم در بخش پایانی سخنانش به اعضای شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان، بر لزوم برنامه محور بودن در طرح ها و پروژه ها و مشخص کردن اولویت های خود تاکید کرد.

 در ادامه  جلسه حسن صبوری رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان قم  ضمن تبریک انتصاب به استاندار جدید قم اظهار کرد: "راه" در استان قم از مقوله های با اهمیت و ویژه تلقی می شود و آمار تردد خودرویی در استان بیانگر اشباع شدن جاده ها و محورهای استان است.

وی با اشاره به این که طول راه های استان در حدود ۲۸۰۰ کیلومتر است خاطر نشان کرد: راه های استان قم از درجه اهمیت بالای برخوردار است به طوری که استان قم شاهراه ۱۷ استان و راه دسترسی اکثر استان های جنوبی به نقاط شمالی کشور است.

صبوری اعلام کرد: در خصوص کمربندی جدید قم در مرحله جذب سرمایه گذار هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم سیاست بازآفرینی را مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ،ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: از مجموع ۱۲ هزار هکتار شهر قم، بیش از سه هزار هکتار آن نیازمند بازآفرینی است که این بخش جمعیتی بیش از ۶۵۰ هزار نفر را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این که هدف از اجرای سیاست بازآفرینی، ارتقای سطح زندگی مردم در محلات قدیمی و مرکزی شهر است، توضیح داد: برنامه پنج ساله و طرح اقدام مشترک بر پایه مشارکت و سهم هر یک از  تمام دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی شهری موجب تسهیل در اجرای سیاست های بازآفرینی شهری قم شده است. 

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان قم ابراز کرد: از مجموع ۴۳ هزار واحد مسکن مهر تنها ۳۰۰ واحد در قالب تعاونی ها باقی مانده است که امیدواریم تا پایان سال پرونده مسکن مهرقم مختومه گردد.

در ادامه جلسه جمالی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم اظهار کرد:وظیفه ذاتی این دستگاه حفظ، نگه داری و ایمنی راه ها و محورهای مواصلاتی استان است.

وی افزود: در خصوص ایمنی راه در ابتدای محدوده ۶۳ کیلومتری قم در آزادراه قم- تهران نصب نیوجرسی در دستور کار قرار گرفته است و تا کیلومتر ۳۵ این طرح عملیاتی شده است.

وی با اشاره به این که شش کیلومتر از کمربندی امام علی(ع) توسط این اداره کل نیوجرسی نصب شده است، تصریح نمود: نصب نیوجرسی از محدوده میدان ۷۲ تن تا میدان ولی عصر(عج) بر عهده شهرداری قم است که امیدواریم هرچه سریع تر این پروژه عملیاتی شود.

 در ادامه جلسه اعتماد مدیرکل راه آهن استان از اتصال گمرک به خطوط ریلی خبر داد و گفت: پروژه اتصال گمرک استان به ایستگاه گار به طول چهار کیلومتر و همچنین طرح اتصال راه آهن به شهرک شکوهیه در دست بررسی و اقدام است.

وی با بیان این که ۱۸ میلیون تن ظرفیت باری ریلی در استان وجود دارد، اظهار کرد: حمل بار و کالا از طریق خطوط ریلی، ایمن و مقرون به صرفه است اما در استان قم چشمه های بار و کالا به راه آهن و خطوط ریلی متصل نیست.

اعتماد افزود: در بخش مسافری رتبه سوم کشوری به استان قم اختصاص دارد و روزانه ۸۵۰ مسافر در ایستگاه مرکزی از خطوط ریلی استفاده می نمایند.

وی خاطر نشان کرد: با تخصیص بودجه و اعتبارات مالی، امیدواریم هرچه سریع تر مسیر و محور ایستگاه محمدیه بهسازی شود.
 
 حیدری مدیرکل هواشناسی ضمن ارائه گزارش آخرین وضعیت آب و هوای استان، در خصوص سامانه تهک گفت: سامانه تهک موجب ارزش افزوده در بخش کشاورزی می شود.

وی در خصوص احتمال بروز و وقوع سیل در استان هشدار داد و اظهار کرد: سامانه هشدار وقوع سیل نیازمند بهینه سازی و اختصاص بودجه است.

حیدری با اشاره به این که در کل کشور استان قم تنها استانی است که فاقد مرکز تحقیقات است، ابراز کرد: ساخت ساختمان مرکز تحقیقات استان از سال ۱۳۹۳ شروع شده است ولی به دلیل مشکلات بودجه ای و عدم تامین مالی تاکنون به اتمام نرسیده است.

وی درخواست کرد: در پیوست های محیط زیستی، مسئله تغییرات اقلیمی استان مدنظر قرار گیرد.

 شه بندگان رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان قم نیز ضمن اشاره به این که کنترل کیفیت پروژه های عمرانی توسط این آزمایشگاه انجام می شود، توضیح داد: برای اجرا و نظارت بهتر بر پروژه های عمرانی استان می بایست نظارت بیشتری بر آزمایشگاه های خصوصی وجود داشته باشد.

خاکساری سرپرست امور شعب بانک مسکن استان نیز اشاره کرد: بانک مسکن در استان ۱۴ شعبه و شش درصد از مجموع منابع مالی استان را در اختیار دارد.

وی افزود: بیشترین تهسیلات بانکی  در استان توسط بانک مسکن پرداخت می شود.

خاکساری با بیان این که  ۱۳۰۰ واحد مسکن مهر تاکنون قسط بندی نشده است، توضیح داد: بیشترین مشکل در عدم صدور اسناد مالکیت های واحدهای مسکونی بوده است.

در ادامه جلسه سرهنگ پناهی رئیس پلیس راه استان قم ضمن اشاره به درصد بالای تصادفات و کشته های جاده ای استان تصریح کرد: ۷۷ درصد تصادفات در حدفاصل ۳۰ کیلومتری شهر قم رخ می دهد که این امر ضرورت تسریع در ایجاد کمربندی جدید و استاندارد را گوشزد می کند.

بلدی مدیرکل بنیاد مسکن استان قم گفت: از مجموع ۲۰۰ روستای استان قم، ۱۲۴ روستا جمعیت بیش از بیست خانوار و ۷۶ روستا جمعیت زیر ۲۰ خانوار دارند.

وی ادامه داد: طرح هادی روستا برای ۱۵۱ روستای استان انجام شده است.

بلدی در پایان با اشاره به این که ۲۱ گسل اصلی و فرعی در اطراف استان قم وجود دارد، خاطر نشان ساخت: بیش از هفت هزار خانه روستایی توسط بنیاد مسکن استان مقاوم سازی شده است.

نظر شما